Zachodnia Obwodnica Łodzi: S14 Lublinek – Teofilów na początku 2022 r.
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2021-01-05
Trwa budowa dwóch ostatnich, brakujących odcinków S14 o łącznej długości 27 km, które pozwolą domknąć ring wokół aglomeracji, wyprowadzając z jego zachodniej części ruch tranzytowy. Pierwszy z odcinków: węzeł Łódź Lublinek - węzeł Łódź Teofilów, o długości nieco ponad 12 km, zaawansowany jest w blisko 60 proc. Buduje go Budimex i Strabag. Wartość kontraktu to ponad 561 mln zł. Drugi odcinek (16,7 km) od Teofilowa do Słowika za 724 mln zł buduje Stecol Corporation. Tu umowa podpisana została znacznie później, i obecne zaawansowanie to blisko 14 proc.
- Dysproporcja w zaawansowaniu prac wynika właśnie z różnicy w czasie między podpisaniem umów na realizacje oraz faktu, że wykonawca drugiego odcinka czeka aktualnie na zastępczą decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), co w znacznym stopniu ogranicza możliwości prowadzenia prac – wyjaśniają przedstawiciele łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Mapa drogi ekspresowej s14 - Zachodnia Obwodnica Łodzi. Mapa: GDDKIA
Pod koniec listopada, na „chińskim” odcinku pomiędzy węzłami Emila i Lućmierz pojawił się pierwszy asfalt. To fragment realizowany w oparciu o starą decyzję ZRID. Po wydaniu nowej decyzji ZRID budowa rozpocznie się na pozostałym odcinku drogi (pozostała część została przeprojektowana, co dopuszczał kontrakt podpisany z GDDKiA).
Zachodnia Obwodnica Łodzi w budowie: Pierwszy asfalt na chińskim odcinku S14
Ponadto, w grudniu 2020 r. umowę na odcinek Łódź Lublinek - Łódź Teofilów rozszerzono o budowę węzła Łódź Teofilów. Węzeł zostanie zbudowany zgodnie z istniejącym projektem i pozwoli skomunikować S14 z istniejącą drogą krajową nr 71 Pabianice - Zgierz. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:
Będzie węzeł Teofilów na S14 Zachodniej Obwodnicy Łodzi. Na razie okrojony
Wiele wskazuje na to, że Łódź, wraz z przyległymi miastami tworzącymi aglomerację, będzie pierwszym w Polsce miastem mogącym pochwalić się pełnym ringiem dróg najwyższych kategorii. W części autostrad, a w części dróg ekspresowych. Aktualnie istnieją już trzy odcinki stanowiące części składowe tego ringu: od północy autostrada A2, od wschodu A1, od południa droga ekspresowa S8 i od południowego zachodu droga ekspresowa S14 (zachodnia obwodnica Pabianic).
Docelowo droga ekspresowa S14 będzie miała ok. 28,5 km długości i w całości przebiega na terenie województwa łódzkiego. Droga S14 przebiegać będzie w kierunku północ – południe. Odbija od drogi ekspresowej S8 na węźle Róża i kieruje się w kierunku północnym. Na południu na nowo budowaną drogę dostać się będzie można na węźle Dobroń. Trasa ta otaczając Pabianice od zachodu i północy droga dociera końcowo do istniejącego węzła Emilia (Autostrada A2). Koniec odcinka znajdować się będzie na połączeniu z drogą krajową nr 91 w okolicach miejscowości Słowik.
Trzy razy więcej dróg w 2021. Otwarcie 40 km autostrady A1 i 310 km dróg ekspresowych
Na dziś, przez teren województwa biegnie blisko 216 km autostrad (A1 i A2), ponad 200 km dróg ekspresowych (S8 i S14), blisko 557 km dróg głównych ruchu przyśpieszonego i 403 km dróg głównych. Już w tej chwili Łódź doskonale skomunikowana jest drogami najwyższych kategorii z Warszawą, Berlinem (autostrada A2), Gdańskiem (autostrada A1) i Wrocławiem, a pośrednio również z Republiką Czeską.