Zachodniopomorskie: GDDKiA wybierze wykonawców autostrady A6 i dróg S3, S6, S10 i DK13
- A.K.
- conadrogach.pl, GDDKiA
- 2015-11-29
Drogowcy rozpoczynają teraz sprawdzanie złożonych wniosków. W następnym etapie podmioty spełniające warunki uczestnictwa w przetargu zostaną zaproszone do składania ofert cenowych. Podpisanie umów na realizację tych inwestycji planowane jest w grudniu 2016 roku.
Droga ekspresowa S6
Aż 23 podmioty z Polski i Europy zainteresowane są budową drogi ekspresowej S6 na odcinku Koszalin – Słupsk. Realizacja tego odcinka została podzielona na trzy części:
- Część nr 1: Koniec obwodnicy Koszalina i Sianowa (bez węzła Sianów Wschód) - początek obwodnicy m. Sławno (z w. Bobrowice).
- Część nr 2: Budowa obwodnicy Sławna w ciągu S6 - początek obwodnicy m. Sławno (bez węzła Bobrowice) – koniec obwodnicy m. Sławno (z w. Warszkowo).
- Część nr 3: Koniec obwodnicy m. Sławno (bez węzła Warszkowo) - początek obwodnicy m. Słupsk (bez węzła Słupsk Zachód).
Przetarg obejmuje trasę o łącznej długości 45,2 km. Tym samym cała droga ekspresowa S6 w woj. zachodniopomorskim jest już na etapie przetargu, bądź realizacji (S6 Goleniów – Koszalin). Ekspresowo z Koszalina do Słupska powinniśmy pojechać w 2020 roku.
Droga ekspresowa S6 Koszalin - Słupsk. Wizualizacje: GDDKiA
Droga ekspresowa S3
Budowa drogi S3 na odcinku Miękowo – koniec obwodnicy Brzozowa wraz z rozbudową odcinka Miękowo – Rzęśnica zostało podzielone na dwa etapy:
- Część nr 1: Budowa obwodnicy Brzozowa w ciągu S3 oraz dostosowanie drogi krajowej nr 3 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku Brzozowo – Miękowo
- Część nr 2: Dostosowanie drogi krajowej nr 3 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku Miękowo (koniec obwodnicy Miękowa) – Rzęśnica (węzeł Rzęśnica w węzłem).
Projekt przewiduje budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej o dł. 22,4 km wraz z obwodnicą miejscowości Brzozowo. Realizacja tej inwestycji poprawi dojazd do pasa nadmorskiego i portu w Świnoujściu, gdzie jest zlokalizowany terminal promów morskich do Skandynawii i gazoport.
Odrębnym zadaniem w ramach ogłoszonego przetargu jest przebudowa odcinka drogi ekspresowej S3 wybudowanego w latach 70 ubiegłego wieku od obwodnicy Miękowa do węzła Rzęśnica. Zmiany na tym fragmencie S3 obejmą budowę węzła drogowego Kliniska który umożliwi likwidację skrzyżowania wraz z przejściem dla pieszych, które jest obecnie na drodze ekspresowej – w tym miejscu wielokrotnie dochodziło do wypadków drogowych. Przebudowany zostanie również węzeł Rzęśnica, przed którym w okresie wzmożonego ruchu tworzą się długie korki. Powstaną przejścia dla zwierząt, a cała trasa zostanie wygrodzona. Droga ekspresowa S3 na tym odcinku zyska współczesny standard.
Realizacją inwestycji zainteresowanych jest 16 wykonawców.
Zadanie będzie realizowane w formule projektuj i buduj, czas realizacji zadania wyniesie od 34 do 37 miesięcy (w tym 15 miesięcy projektowanie), zakończenie inwestycji powinno nastąpić w 2020 roku.
Drogę ekspresową S3 i autostradę A6 w woj. zachodniopomorskim czeka rozbudowa. Zdjęcia: GDDKiA
Autostrada A6
Przebudowa obejmie ostatnie brakujące fragmenty autostrady A6 - odcinka od węzła Szczecin Dąbie do węzła Rzęśnica o dł. 3,5 km (obecnie oznaczonego jako droga ekspresowa S3) i węzła Kijewo. W ramach prac znajdującą się w fatalnym stanie poniemiecką nawierzchnię z płyt betonowych zastąpi nowa nawierzchnia asfaltowa. Droga zostanie poszerzona o pas awaryjny, powstanie górne przejście dla zwierząt. Przebudowany zostanie również węzeł Kijewo łączący autostradę z DK10. Obecnie na węźle nie ma pasów włączenia i wyłączenia dla niektórych relacji, pozostałe są nienormatywne, stan nawierzchni autostrady w rejonie węzła wymusił ograniczenie prędkości do 70 km/h. Roboty obejmą przebudowę węzła do pełnego węzła typu koniczyna z jezdniami zbiorczo – rozprowadzającymi w ciągu autostrady A6.
Węzeł Kijewo na autostradzie A6 będzie rozbudowany. Mapa: GDDKiA
Odcinek szlakowy węzeł Szczecin Dąbie – węzeł Rzęśnica będzie realizowany w trybie buduj, czas realizacji zadania wyniesie 22 - 25 miesięcy, droga powinna być gotowa w II połowie 2019 roku. Przebudowa węzła Kijewo będzie realizowana w formule projektuj (optymalizuj) i buduj, czas realizacji zadania wyniesie 28-31 miesięcy (w tym 12 miesięcy projektowanie), zakończenie inwestycji powinno nastąpić na przełomie 2019/2020.
Rozbudowę węzła Kijewo na autostradzie A6 chce zrealizować 18 wykonawców. Natomiast rozbudową odcinka A6 Kijewo – Rzęśnica zainteresowanych jest 16 firm i konsorcjów.
Droga ekspresowa S10
Budowa drugiej jezdni obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna w ciągu S10 to kolejne zadanie z pakietu październikowych przetargów. Zadaniem zainteresowanych jest 18 wykonawców z Polski i Europy.
W ramach zadania zostanie wybudowana II (północna) jezdnia obwodnicy o dł. 6,5 km, powstanie droga wspomagająca Szczecin Zdunowo – Niedźwiedź oraz łącznica relacji Szczecin - Kobylanka na węźle Motaniec (Kobylanka). Po realizacja zadania cały odcinek od granicy miasta Szczecina do początku obwodnicy Stargardu zostanie oznaczony, jako droga ekspresowa S10.
Zadanie będzie realizowane w formule projektuj i buduj, czas realizacji zadania wyniesie od 31 do 34 miesięcy (w tym 15 miesięcy projektowanie), zakończenie realizacji inwestycji powinno nastąpić najpóźniej na początku 2020 roku.
Obwodnica Przecławia i Warzymic w ciągu DK13
Z kolei budową obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu drogi krajowej nr 13 zainteresowanych jest 19 firm i konsorcjów.
Inwestycja obejmuję budowę nowego wyjazdu ze Szczecina w kierunku południowym do autostrady A6. Nowa trasa o długości 6,5 km ominie miejscowości Przecław i Warzymice, gdzie znajdują się duże osiedla mieszkaniowe. Obecny przebieg tej drogi prowadzi do przemieszania ruchu lokalnego z ruchem tranzytowym i w efekcie powstają długie korki w godzinach porannego i popołudniowego szczytu. Dwujezdniowa obwodnica doprowadzi ruch z miasta bezkolizyjnie do autostrady A6. W ramach zadania planuje się również budowę nowego węzła Kołbaskowo, który zastąpi istniejące połączenie wybudowane jeszcze w połowie lat 30 ubiegłego wieku.
Zadanie będzie realizowane w formule projektuj i buduj, czas realizacji zadania wyniesie od 34 do 37 miesięcy (w tym 15 miesięcy projektowanie), zakończenie inwestycji powinno nastąpić w pierwszej połowie 2020 roku.