1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Zakopianka: Raport z S7 Skomielna – Rabka. Buduje go Salini

Zakopianka: Raport z S7 Skomielna – Rabka. Buduje go Salini

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2019-03-09
Zakopianka: Raport z S7 Skomielna – Rabka. Buduje go Salini
Budowa Zakopianki w ciągu drogi ekspresowej S7 Skomielna Biała - Rabka Zdrój nadal trwa. Czy trasa pojedziemy w tym roku? Zdjęcia: GDDKIA
Mimo trwającej przerwy zimowej na odcinku drogi S7 Skomielna Biała-Rabka Zdrój wraz z nowym odcinkiem DK47 do Chabówki prace są wykonywane w ograniczonym zakresie, na tyle na ile pozwalają warunki atmosferyczne – zapewnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Nic nie wspomina o tym aby wykonawca odcinka, włoska firma Salini Impregilio, zawiesiła prace i planowała zaprzestania realizacji kontraktu.

Na 6,1 km odcinku Zakopianki Skomielna Biała-Rabka Zdrój oprócz dwujezdniowej drogi wybudować trzeba m.in. dwa węzły drogowe „ Skomielna Biała” i „Zabornia”. Na węźle „Skomielna” będą zjazdy na Wadowice i Nowy Sącz natomiast na węźle „Zabornia” zjazdy na Nowy Targ i Chyżne. Górzyste ukształtowanie terenu wymaga budowy licznych obiektów inżynierskich. Ponad jedna trzecia odcinka drogi czyli ok. 2,3 km poprowadzona będzie na wiaduktach. Powstanie ich 17 , w tym najdłuższy, liczący 992 metry oraz 4 małe mostki na ciekach przy węźle „Skomielna”. Tu także powstanie Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej i MOP ( miejsce obsługi podróżnych ) Zbójecka Góra. Ponadto wykonawca ma za zadanie rozbudować i przebudować DK28 i 47, drogi lokalne oraz wybudować urządzenia i infrastrukturę towarzyszącą.

Z raportu GDDKIA wynika, że a odcinku III Skomielna Biała - Rabka Zdrój drogi ekspresowej w zakresie prac ziemnych wykonano:

  • 100 proc. wykopów,
  • 54,3 proc. nasypów.

a robót mostowych:

  • 100 proc. podpór i konstrukcji oporowych,
  • 99,9 proc. ustrojów nośnych,
  • 40 proc. prac wykończeniowych.

Na odcinku pracowało średnio 200 pracowników i wykonywali prace wykończenie.

Trasa Skomielna Biała – Rabka Zdrój miała być gotowa w II połowie 2018 roku. Dzisiaj wiadomo, że jej budowa potrwa co najmniej rok dłużej.

Niepokój budzi fakt, że zagrożona jest realizacja kontraktów drogowych prowadzonych przez firmę Salini. Włosi zażądali od GDDKIA rewaloryzacji umów i podwyższenia kwoty kontraktów o 449 mln zł. Tymczasem GDDKIA poinformowała o naliczanych karach za niewywiązywanie się z umów. W przypadku Salini jest uprawniona do wyegzekwowania 67 mln zł kar umownych, w tym 5,5 mln zł z tytułu niezgłoszenia podwykonawców lub usługodawców bądź poddostawców. Natomiast kolejne, w wysokości ok. 163 mln zł, są w rozpatrywaniu.

Przypomnijmy, Salini oprócz budowy Zakopianki Skomielna Biała – Rabka, podjęło się jeszcze budowy: autostrady A1 Częstochowa Północ – Blachownia, S3 Polkowice – Lubin, S7 Chęciny – Jędrzejów i S7 Widoma – Kraków (obecnie trwa etap projektowania). Realizują w sumie 5 kontraktów o wartości ok. 3,54 mld zł, na łączną długość 80 km tras. 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S7