1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Zakopianka. Są pieniądze na przebudowę DK47 Nowy Targ – Zakopane

Zakopianka. Są pieniądze na przebudowę DK47 Nowy Targ – Zakopane

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2023-01-10
  4. Aktualizacja: 2023-02-05
Zakopianka. Są pieniądze na przebudowę DK47 Nowy Targ – Zakopane
Drogowcy planują przebudowę Zakopianki, DK47 pomiędzy Nowym Targiem - Szaflarami i Zakopanem. Zdjęcia: GDDKIA
Jest zielone światło i pieniądze na zaprojektowanie i przebudowę drogi krajowej nr 47, czyli popularnej Zakopianki, na odcinku Nowy Targ – Szaflary. Ta droga to główna trasa dojazdowa do Zakopanego i stale rośnie na niej natężenie ruchu. Po oddaniu budowanej dwupasmówki Rdzawka - Nowy Targ, będzie to wąskie gardło na trasie dojazdowej w Tatry. Niestety, nie ma co liczyć na ekspresówkę, plany zakładają jedynie poprawę przepustowości w obecnym śladzie.

Resort infrastruktury zatwierdził Program Inwestycji na optymalizację przepustowości Zakopianki na odcinku DK47 Nowy Targ - Szaflary. Ta decyzja zapewnia Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad finansowanie na opracowanie dokumentacji i przebudowę tej drogi.

Odcinek Zakopianki Nowy Targ - Szaflary ma ok. 6,7 km długości. Biegnie częściowo przez teren zabudowany, a połączenie z posesjami zapewnia 117 zjazdów. Ta droga to główny korytarz komunikacyjny do Zakopanego i stale rośnie na niej natężenie ruchu. Między 2015 a 2021 rokiem zwiększyło się o 45 proc., do 22 329 pojazdów na dobę. W jeszcze większym stopniu zwiększył się ruch samochodów ciężarowych, bo o 73 proc. - do 2335 pojazdów na dobę. Ponadto dodatkowe trudności i korki tworzą się w sezonie turystycznym.

DK47 między Nowym Targiem a Zakopanem

Zakopianka, DK47 między Nowym Targiem a Zakopanem, stan obecny. Zdjęcia: GDDKIA


W 2024 roku planowane jest oddanie do ruchu dwupasmowej DK47 z Rdzawki do Nowego Targu. Po zakończeniu tej inwestycji cały odcinek między Krakowem a Nowym Targiem będzie drogą dwujezdniową, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Dlatego też konieczne jest rozpoczęcie prac pozwalających na zwiększenie przepustowości DK47 między Nowym Targiem a Zakopanem. Niestety, nie ma co liczyć na ekspresówkę, plany zakładają jedynie poprawę przepustowości w obecnym śladzie.

- Poprawa przepustowości drogi będzie przygotowywana w jej obecnym śladzie. Tam gdzie będzie to możliwe, chcemy dobudować dodatkowe pasy ruchu. Planujemy przebudowę 117 zjazdów i wybudowanie ok. 1200 metrów chodnika. Opracowanie dokładnego zakresu przebudowy będzie zadaniem wykonawcy wyłonionego w przetargu – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Przetarg na przygotowanie projektu optymalizacji przepustowości DK47 od Nowego Targu do Szaflar ma ruszyć w II kwartale 2023 roku. Wykonawca będzie odpowiedzialny za opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R).

Zakopianka - jak się zmieniała trasa Kraków - Zakopane

Zakopianka, realizowane i planowane inwestycje na DK47 Rdzawka - Nowy Targ - Zakopane

Zakopianka, realizowane i planowane inwestycje na DK47 Rdzawka - Nowy Targ - Zakopane. Mapa: GDDKIA

Bardziej zaawansowane przygotowania dotyczą pozostałego odcinka Zakopianki (DK47) do ronda w Zakopanem. 28 grudnia 2022 roku drogowcy wybrali najkorzystniejszą ofertę w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej na etapie Koncepcji programowej wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla optymalizacji przepustowości.

DK47 do Zakopanego będzie rozbudowana. GDDKIA chce zlecić projektowanie

Jak szacują drogowcy, całość prac związanych z przygotowaniem przebudowy obu odcinków potrwa do 2028 roku. Po tym terminie będzie możliwe rozpoczęcie prac budowlanych. Oznacza to, że przebudowaną Zakopianką pojedziemy najwcześniej po 2030 roku.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze 47 Jak dojadę - Nowy Targ Jak dojadę - Szaflary