Zakopianka: Zamknięty most w Białym Dunajcu, ruch po tymczasowym
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2018-05-09
Po przełożeniu ruchu na most tymczasowy rozpoczęły się prace przygotowawcze do rozbiórki starego mostu, która ma potrwać dwa tygodnie. W tym czasie ruch będzie się odbywał po moście tymczasowym w dwóch kierunkach. Po wyburzeniu rozpoczną się prace przy budowie dojazdów od strony Zakopanego i wówczas wprowadzony zostanie ruch wahadłowy na moście. Jak zaznaczają drogowcy - na inne rozwiązanie nie pozwalają warunki terenowe.
Stary, zniszczony most w Białym Dunajcu zastąpi nowy. Zdjęcia: GDDKIA
Nowy most w Białym Dunajcu będzie miał konstrukcję łukową, bez podpór w nurcie rzeki, obustronne chodniki, długość ok. 58 metrów i szerokość 18 metrów. Przebudowane zostaną dojazdy po obydwu stronach obiektu oraz kolidujące z inwestycją sieci istniejącej infrastruktury pod i nadziemnej czyli : urządzenia teletechniczne i energetyczne, sieci wodociągowe, kanalizacja sanitarna, sieci gazowe, urządzenia melioracyjne i hydrologiczne. Powstaną mury oporowe na dojazdach od strony Krakowa, by zabezpieczyć korpus drogi, system odwodnienia terenu, kanalizacja deszczowa oraz urządzenia podczyszczające, a nowy most zostanie zabezpieczony przed korozją. Powstanie także nowe oświetlenie drogowe.
Wykonawcą prac jest Przedsiębiorstwo Inżynieryjnye IMB-Podbeskidzie ze Skoczowa. Koszt wykonania projektu i wybudowania nowego mostu wyniesie ok. 12 mln zł.
Stary most w Białym Dunajcu, który powstał w latach 30-tych ub. stulecia nie nadawał się do remontu ze względu na zły stan techniczny, stąd decyzja o budowie nowego obiektu. Procedury związane z projektowaniem nowego mostu oraz uzyskiwaniem decyzji koniecznych do jego wybudowania rozpoczęły się w 2008 r. Na każdym etapie procedur były jednak protesty kierowane do różnych instytucji przez jedną rodzinę i Stowarzyszenie Federacja Obrony Podhala. 26 czerwca 2013 r. został wprowadzony na moście ruch wahadłowy z powodu bardzo złego stanu technicznego i zaleceniami opinii eksperckiej. Most był zabezpieczany, ale pomimo tego degradacja i korozja betonu cały czas postępowały. Stan obiektu był ciągle monitorowany. W poniedziałek 7 maja 2018 r. ostatni pojazd przejechał starym mostem.