Znamy przebieg nowego odcinka S5 Bolków (S3) - Wrocław (S8)
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2020-10-28
We wrześniu 2019 r. Rada Ministrów przyjęła nowelizację rozporządzenia w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, dzięki temu możliwe było rozpoczęcie prac przygotowawczych dla realizacji tego odcinka S5. Obecnie przygotowywane są materiały do ogłoszenia przetargu na wykonanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla autostrady A4 i drogi ekspresowej S5 Sobótka-Bolków.
W lipcu br. zakończył się pierwszy etap prac projektowych związany z opracowaniem Studium korytarzowego dla autostrady A4 Wrocław-Krzyżowa i Studium Korytarzowego dla drogi ekspresowej S5 Sobótka - Bolków. Podczas posiedzenia Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych do dalszych prac projektowych zarekomendowano dwie kombinacje przebiegu korytarzy A4 i S5 (kombinacja II i kombinacja IV).
Kombinacja II zakłada, że nowa droga ekspresowa S5 nie będzie miała wspólnego węzła z autostradą A4, która pozostanie w obecnym korytarzu. Połączenie A4-ki z S5-ką miałaby zapewnić rozbudowana droga ekspresowa S8 biegnąca na południe od Wrocławia. Połączy ona węzeł Wrocław Południe na A4 z planowanym węzłem Olbrachtowice (połączenie S5 i S8). Dalej droga S5 pobiegnie obok Świdnicy do węzła Bolków gdzie połączy się z drogą ekspresową S3.
Mapa przebiegu drogi ekspresowej S5 według wariantu II, bez wspólnego węzła z autostradą A4. Mapa: GDDKIA
Kombinacja IV wskazuje nowy przebieg autostrady A4 na południe od Wrocławia (z ominięciem korkujących się Bielan Wrocławskich) i poprowadzenie jej do okolic Kostomłotów. Dzięki nowej A4-ce powstałby węzeł Olbrachtowice łączący autostradę z drogą ekspresową S5 i S8. W obu wariantach w ciągu nowej trasy S5 oprócz węzła Olbrachtowice powstałyby węzły Tworzyjanów, Marcinowice, Świdnica, Świebodzice, Serwinów, a węzeł Bolków byłby rozbudowany.