Zniknęły najdłuższe schody Europy. Nowe 50 km autostrady A18 do granicy z Niemcami
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2023-09-29
Zakończyła się przebudowa drogi krajowej DK18 na ponad 16-kilometrowym odcinku od Iłowej do granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego. Odcinek był realizowany w formule buduj od stycznia 2021 r. Prace polegały głównie na wymianie zdegradowanej nawierzchni jezdni południowej i dostosowaniu nośności drogi do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Stara nawierzchnia została rozebrana i zastąpiona nową betonową, z jezdnią poszerzoną do 11 m. Przebudowana została także część południowa węzła Iłowa.
Na tym nie koniec dobrych informacji, bo jest też pozwolenie na użytkowanie ostatnich 600 m pomiędzy mostem granicznym i węzłem Olszyna, stanowiących dopełnienie początkowego odcinka autostrady o długości ponad 11 km, oddanego pod koniec lipca br.
- Zniknęły słynne „najdłuższe schody Europy”: kierowcy wjeżdżający do Polski musieli borykać się z jazdą drogą złożoną z betonowych przedwojennych płyt. Dzisiaj A18 nabrała nowej jakości i jest już drogą bezpieczną i komfortową – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
W sumie kierowcy mają już do dyspozycji 50 km autostrady A18 od granicy z Niemcami do granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego. - W połowie października planujemy oddać do ruchu ostatni z czterech fragmentów trasy do węzła Golnice (woj. dolnośląskie) – zapowiadają drogowcy. Będzie to ostatni etap inwestycji i kierowcy będą mieli w sumie 70 km autostrady A18.
Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin – Wrocław. Przebudowa jezdni południowej DK18, na odcinku 70 km pomiędzy Olszyną i Golnicami, w kierunku Wrocławia, jest drugim etapem prac związanych z dostosowaniem tej drogi do parametrów autostrady. Pierwszym była budowa jezdni północnej DK18 o parametrach autostradowych, w kierunku granicy państwa w Olszynie, w latach 2004-2007.