1. Strona główna
  2. Informacje
  3. ZRID-y i początek prac na kolejnych odcinkach S19 na Podkarpaciu

ZRID-y i początek prac na kolejnych odcinkach S19 na Podkarpaciu

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2024-03-06
ZRID-y i początek prac na kolejnych odcinkach S19 na Podkarpaciu
Zaawansowane prac na S19 Rzeszów - Babica. W blokach startowych budowa kolejnych odcinków. Zdjęcia: GDDKIA
W 2024 roku ruszą prace na kolejnych odcinkach drogi ekspresowej S19 Rzeszów – Barwinek w ciągu trasy Via Carpatia. Zielonym światłem do rozpoczęcia prac będzie uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację (ZRID).

Drogowcy na ten rok planują uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację (ZRID) dla dwóch odcinków szlaku Via Carpatia w woj. podkarpackim, tj. S19 Dukla – Barwinek i rozbudowa S19 na odcinku Sokołów Małopolski Północ – Jasionka. Dzięki tym decyzjom, wydanym przez Wojewodę Podkarpackiego, wykonawcy będą mogli rozpocząć roboty budowlane. Dla kolejnego odcinka S19, Domaradz – Krosno, złożony zostanie do Wojewody Podkarpackiego wniosek o wydanie decyzji ZRID.

W tym roku rozpocznie się drążenie tunelu na S19 Rzeszów - Babica

Budowa drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Barwinek - mapa stanu realizacji

Budowa drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Barwinek - mapa stanu realizacji

Mapa: GDDKIA

W 2024 roku może ruszyć budowa ponad 500 km nowych dróg

S19 Dukla – Barwinek

Prowadzący do granicy ze Słowacją odcinek jest jednym z trudniejszych pod względem budowy geologicznej i uwarunkowań środowiskowych. Teren charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami z płynącym w ich dnie ciekiem wodnym. Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem w sumie 19 obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo. Stąd też konieczność budowy w ciągu trasy głównej 15 estakad.

Najdłuższa będzie miała ok. 1,1 km i rozpięta będzie nad doliną na filarach o wysokości ok. 35 m od poziomu terenu. Zbudujemy również dziesięć mostów, sześć wiaduktów drogowych, sześć przejść dla zwierząt (cztery dla zwierząt małych, jedno dla zwierząt średnich, jedno dla zwierząt dużych), a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni. Powstaną również cztery miejsca do kontroli i ważenia pojazdów. W miejscu połączenia S19 z istniejącą DK19 wybudowany zostanie węzeł drogowy Barwinek.

S19 dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Północ – Jasionka

Aktualnie S19 na tym odcinku posiada trzypasową jezdnię w układzie 2+1, bez pasa rozdziału kierunków jazdy. Po rozbudowie droga będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas awaryjny o szerokości 2,5 m oraz pobocza. Inwestycja będzie realizowana w bezpośrednim sąsiedztwie już istniejącej, pierwszej jezdni drogi ekspresowej. 

W ramach inwestycji powstaną nowe obiekty inżynierskie, w tym estakada o długości 157,5 m w miejscowości Nienadówka, dwa wiadukty (w tym jeden z funkcją przejścia dla zwierząt średnich), przejazd gospodarczy i dwa przepusty. Węzły Sokołów Małopolski Północ i Jasionka, które posiadają pełny, docelowy przekrój dwujezdniowy, nie będą wymagały rozbudowy. Łączna długość planowanych do rozbudowy odcinków drogi wynosi ok. 13,8 km.

W zakresie ochrony środowiska zostaną wykonane cztery przejścia dla zwierząt średnich (jedno zespolone z wiaduktem), cztery przejścia dla zwierząt małych, osiem przejść dla płazów, ponad 3 km ekranów akustycznych oraz zbiorniki retencyjne (13 otwartych i cztery zamknięte).

Ponadto w ramach inwestycji istniejący MOP Stobierna (kierunek Lublin) zostanie rozbudowany, co oznacza, że w przyszłości będzie mogła powstać tu stacja paliw i obiekty gastronomiczno-handlowe. Natomiast istniejąca stacja benzynowa zlokalizowana przy dawnej DK19 w Stobiernej zostanie podłączona do drogi ekspresowej S19. Tym samym kierowcy jadący od Lublina w kierunku Rzeszowa będą mogli zatankować swoje pojazdy.

Zgodnie z podpisaną umową, wszystkie prace powinny zostać ukończone do IV kwartału 2026 r.

Podstawowym celem inwestycji jest zapewnienie na całej trasie Via Carpatia na terenie Polski przekroju o minimalnych parametrach 2x2 (dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu). Istotna jest także likwidacja tzw. wąskiego gardła, powodującego utrudnienia w ruchu tranzytowym oraz na dojeździe do Specjalnej Strefy Ekonomicznej i Portu Lotniczego w Jasionce.

 

S19 Domaradz – Krosno 

Zakres inwestycji obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o długości ok. 12,5 km, o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach oraz pas awaryjny. W ciągu trasy głównej powstanie siedem estakad, osiem mostów, osiem wiaduktów drogowych, trzy przejścia dla zwierząt (dwa dla zwierząt średnich i jedno dla zwierząt dużych), trzy przepusty, a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni. Rozpiętość trzech estakad w ciągu drogi ekspresowej będzie przekraczać 400 m, natomiast najdłuższa będzie mierzyć ok. 700 m i przebiegać będzie nad doliną na filarach o wysokości dochodzącej do 30 m. 

Ponadto, w ramach inwestycji w miejscowości Zagórze, wybudowane zostaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych. Na początek z miejscami parkingowymi, toaletami oraz przestrzeniami do odpoczynku. W przyszłości będzie można rozbudować je o stacje paliw i obiekty gastronomiczne.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S19 Jak dojadę - Domaradz