Warszawa
Warszawa jest ważnym ośrodkiem naukowym, kulturalnym, politycznym oraz gospodarczym. Tutaj znajdują się siedziby najważniejszych agend i urzędów, m.in. Prezydenta RP, Sejmu i Senatu, Rady Ministrów oraz Narodowego Banku Polskiego.
Za najcenniejsze z historycznego punktu widzenia uważa się historyczne centrum stolicy (Stare i Nowe Miasto, Zamek Królewski), wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Przyrodniczego UNESCO oraz zespoły pałacowo-parkowe w Łazienkach i w Wilanowie. W stolicy wyróżnia się również Trakt Królewski z licznymi pałacami i kościołami barokowymi. Częstym miejscem odpoczynku na mapie Warszawy i okolic jest także pobliska Puszcza Kampinoska, a podwarszawskie uzdrowisko – Konstancin-Jeziorna – słynie z przyrodoleczniczych walorów (leczenia schorzeń reumatycznych, wód mineralnych i tężni). Warszawa to też jedyne miejsce w Polsce, gdzie można doświadczyć podróży metrem.
Mapa drogowa Warszawy
Mapę samochodową Warszawy tworzy bardzo gęsta sieć powiązań drogowych, biegnących zarówno drogami szybkiego ruchu (autostradami, drogami ekspresowymi), jak i drogami krajowymi i wojewódzkimi (te ostatnie mocno penetrują centrum stolicy). Nie ma jednak jednej wyróżniającej się i domkniętej trasy, która mogłaby pełnić rolę obwodnicy.
Wydaje się, że najważniejszą ze wszystkich dróg na mapie Warszawy jest autostrada A2, która aktualnie na zachodnich przedmieściach stolicy kończy swój bieg. A2-ka ma być jednak kontynuowana na wschód przez Mińsk Mazowiecki aż do granicy polsko-białoruskiej. A2 zwana Autostradą Wolności, ma połączyć stolicę z granicą z województwem łódzkim (powiatem skierniewickim) i granicą z województwem lubelskim (powiat bielski), jednak do tej pory powstał jedynie jej zachodni fragment oraz obwodnica Mińska Mazowieckiego. W budowie jest obecnie odcinek od węzła Lubelska (koniec drogi ekspresowej S2) a w projektowaniu dalsze odcinki do Terespola.
A2 stanowi część drogi międzynarodowej E30 (która biegnie przez całą długość autostrady w kraju), będącej najważniejszym europejskim szlakiem na osi wschód-zachód. Droga E30 zaczyna swój bieg w irlandzkim Cork, wiedzie przez Wielką Brytanię, Holandię, Niemcy, Polskę, Białoruś i dociera aż do rosyjskiego Omska. Polski odcinek ze Świecka do Kukuryk docelowo ma mieć długość 657 km.
Przedłużeniem autostrady A2 w granicach stolicy jest Południowa Obwodnica Warszawy, którą tworzy droga ekspresowa S2. Jest to częściowo zbudowana droga ekspresowa, łącząca docelowo węzły autostrady A2: Konotopa (na zachód od Warszawy) oraz Lubelska (węzeł z A2 i droga ekspresową S17). Droga S2 planowana od lat 70. XX wieku, początkowo jako część autostrady A2, po protestach mieszkańców Ursynowa plany zostały zmienione (zmiana klasy drogi, ale nie jej przebiegu). Pozostały do wybudowania, 19-kilometrowy odcinek drogi S2 od węzła Puławska do węzła Lubelska powstanie do 2020 roku.
Zachodnimi i północno-zachodnimi rejonami miasta prowadzi droga ekspresowa S8 (zachodnia obwodnica Warszawy) – trasa o długości docelowej ok. 560 km, łącząca Magnice koło Wrocławia z Białymstokiem (przez województwa wielkopolskie, łódzkie i mazowieckie). Droga S8 biegnie od węzła Konotopa na północny-wschód przez Bemowo i Marymont al. Armii Krajowej, dalej przez most Grota Roweckiego i Toruńską. W podwarszawskich Markach S8 pełni rolę obwodniy (stara krajówka przecina Marki). Docelowo droga ekspresowa S8 pojawi sie na mapie samochodowej Polski jako trasa komunikujaca Warszawę z Łodzią, Sieradzem, Kępnem i Wrocławiem na zachodzie i Białymstokiem na wschodzie.
Na południu Warszawy biegnie ostatnia z dróg ekspresowych stolicy – S79. To króciutka, 7,5-kilometrowa trasa, łącząca Port Lotniczy im. Chopina z Południową Obwodnicą Warszawy (S2). Biegnie od węzła Puławska, przez węzeł Warszawa-Południe do lotniska na Okęciu. Droga ekspresowa S79 będzie docelowo ważnym elementem infrastruktury szybkiego ruchu w Warszawie. Na węźle Warszawa-Południe połączy się w przyszłości z drogą ekspresową S7.
Zgodnie z planami warszawskiego magistratu oraz Generalnej Dyrekcji, drogi ekspresowe S2, S7, S8, S17 i S79 mają w przyszłości stworzyć ekspresową obwodnicę Warszawy o łącznej długości ok. 85 km. Dotychczas powstała zaledwie część drogowej obwodnicy - na zachodzie, północy i południu. Całość obwodnicy na mapie Warszawy domknie realizowany już fragment drogi ekspresowej S17, stanowiący kluczowy element przyszłej wschodniej obwodnicy.
Na mapie samochodowej Warszawy mamy też 6 dróg krajowych – nr 2, nr 7, nr 8, nr 17, nr 61 i nr 79. Droga krajowa nr 2 to trasa o długości ok. 206 km łącząca Warszawę z granicą państwa z Białorusią w Terespolu (województwo lubelskie). Równolegle do niej powstają kolejne odcinki autostrady A2, wówczas droga krajowa nr 2 przyjmuje oznaczenie jako krajowa nr 92. DK2 rozpoczyna swój bieg na warszawskim Ursynowie, na styku z krajową 79-ką, odbijając na węźle Puławska od drogi ekspresowej S2 – Południowej Obwodnicy Warszawy. Droga biegnie na północ aż do Doliny Służewieckiej, w którą skręca i wiedzie na wschód. Dolina Służewiecka przechodzi w Sikorskiego, ta z kolei na Czerniakowie w Witosa a następnie w Becka. Z Becka DK2 wpada na Trasę Siekierkowską i wjeżdża na al. Wieniawy-Długoszowskiego. Przy Rondzie Mościckiego skręca w prawo i ulicami Płowiecką oraz Czecha opuszcza stolicę, kierując się na wschód, do granicy.
Droga krajowa nr 7 doczekała się przekształcenia jej w granicach Warszawy do parametrów drogi ekspresowej. Krajowa siódemka wpada do miasta od północnego-zachodu, od strony Nowego Dworu Mazowieckiego ul. Kolejową. Z Kolejowej przechodzi w dwujezdniową Pułkową a następnie, przy Moście Marii Curie Skłodowskiej, wpada w Wybrzeże Gdańskie. DK7 biegnie pomiędzy Wisłą a Lasem Bielańskim aż do Mostu Grota Roweckiego, gdzie skręca w prawo, łącząc się z drogą krajową nr 8. Obie drogi biegną Aleją Armii Krajowej i docierają do węzła, gdzie zaczyna się droga ekspresowa S8. Tam DK7 skręca w lewo, w Aleję Prymasa Tysiąclecia. Na skrzyżowaniu z Alejami Jerozolimskimi droga skręca w prawo i kieruje się na południe. Trasą Salomea-Wolica 7-ka kieruje się w stronę drogi S2. Po dotarciu do niej skręca w lewo a następnie pierwszym zjazdem w prawo, w ul. Krakowską, którą opuszcza stolicę, kierując się na południe. Droga krajowa nr 7 to jedna z najdłuższych (520 km) dróg krajowych w Polsce. Na osi północ-południe łączy Żukowo koło Gdańska z granicą państwa ze Słowacją w Chyżnem (województwo małopolskie).
Na wschodnich rogatkach Warszawy startuje droga krajowa nr 17. Trasa odbija od drogi krajowej nr 2 i od razu po starcie opuszcza administracyjne granice miasta i kieruje się na południe, do oddalonego o 295 km przejścia granicznego z Ukrainą w Hrebennem (województwo lubelskie). Biegnie m.in. przez Garwolin, Ryki, Lublin, Zamość i Tomaszów Lubelski.
Na warszawskich Bielanach swój bieg zaczyna kolejna droga krajowa nr 61. Startuje na lewym brzegu Wisły, odbijając od drogi krajowej nr 7 przy moście Skłodowskiej-Curie, którym pokonuje Wisłę i wpada w ul. Kuklińskiego. Dociera do ul. Modlińskiej, w którą skręca w lewo i opuszcza miasto, kierując się na północ. 61-ka biegnie do Augustowa przez Legionowo, Pułtusk, Ostrołękę, Łomżę i Grajewo. DK61 ma 257 km długości. Trwa planowanie drogi ekspresowej S61, która częściowo zastąpi krajówkę.
Ostatnia warszawska droga krajowa to 79-ka, która także w stolicy zaczyna swój bieg. Droga startuje na Ursynowie, w tym samym miejscu, co krajowa 2-ka, tyle że na południe. DK79 odbija więc od Południowej Obwodnicy Warszawy (na węźle Puławska) w ul. Puławską, którą po chwili opuszcza miasto. Droga krajowa nr 79-ma 450 km długości i biegnie do Bytomia przez Piaseczno, Sandomierz, Kraków, Sosnowiec, Katowice i Chorzów.
Mapę samochodową Warszawy uzupełnia bardzo gęsta sieć dróg wojewódzkich. Przebiega ich przez miasto 13. Najważniejsze z nich to:
DW580 – startuje na zachodnich obrzeżach Warszawy, biegnie na zachód ul. Górczewską i opuszcza miasto. To 71-kilometrowa trasa do Sochaczewa.
DW631 – rozpoczyna bieg na Włochach, przy lotnisku Chopina, jako Aleja Karkonoska (od krzyżówki z Łopuszańską). Kieruje się na północ Alejami Jerozolimskimi na drugi brzeg Wisły, mijaj krajową 61-kę i przechodzi w Aleję Waszyngtona. Dalej biegnie ulicą Grochowską i na rondzie w okolicy krajowej 2-ki odbija na północny-wschód i opuszcza stolicę. 631-ka to droga o długości ok. 45 km biegnąca do Nowego Dworu Mazowieckiego przez Ząbki, Zielonkę, Marki, Nieporęt i Poniatów.
DW634 – droga startuje, odchodząc na zachód od ekspresowej drogi S79 w pobliżu lotniska F. Chopina. Przecina Aleje Jerozolimskie i Aleję Solidarności. Po chwili droga odbija na wschód, przecina Wisłę i biegnącą na wschodnim brzegu krajową 61-kę. Opuszcza stolicę jako ulica Łodygowa na wschód. Ma 55 km długości; łączy Warszawę i Wólkę Kozłowską (biegnie przez Ząbki, Zielonkę, Wołomin i Tłuszcz).
DW637 – droga relacji wschód-zachód o długości ok. 80 km, łącząca północno-zachodnią Warszawę i Węgrów. Droga odbija na południe od Trasy Mostu Północnego nieopodal krajowej 7-ki. Wiedzie ulicami Słowackiego, Popiełuszki, Jana Pawła II, Słomińskiego, przez Most Gdański, Jagiellońską, Targową i Grochowską, biegnąc na południowy – wschód miasta. Po minięciu Ronda Wiatracznego biegnie razem z wojewódzką 631-ką i wpada na Trasę Siekierkowską i opuszcza miasto, kierując się na wschód.
DW801 – droga o długości ok. 124 km, łącząca Warszawę i Puławy (województwo lubelskie); droga relacji północ-południe. Mija m.in. Józefów, Otwock, Karczew i Maciejowice. Startuje przy Moście Łazienkowskim, biegnie na południe nabrzeżem Wisły.
Pozostałe drogi wojewódzkie na mapie stolicy to: DW629, DW633, DW706, DW711, DW719, DW724 i DW898.