1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Rozbudowa autostrady A2 w toku. Są wnioski o ZRID-y, będzie przetarg na budowę

Rozbudowa autostrady A2 w toku. Są wnioski o ZRID-y, będzie przetarg na budowę

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2024-10-31
Rozbudowa autostrady A2 w toku. Są wnioski o ZRID-y, będzie przetarg na budowę
Rozbudowa A2 ruszy na początku 2026 r. i zakończyć się w 2029 r. - taki jest plan GDDKIA. Zdjęcia: GDDKIA
Autostrada A2 Łódź – Warszawa będzie miała po trzy pasy w obu kierunkach na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków i po cztery pasy od węzła Pruszków do węzła Konotopa koło Warszawy. Prace projektowe trwają, a w ostatnich dniach do wojewodów województw łódzkiego i mazowieckiego wpłynęły wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W przyszłym roku, po uzyskaniu decyzji ZRID ruszą przetargi na rozbudowę trasy.

- Do Wojewody Łódzkiego i Wojewody Mazowieckiego złożyliśmy wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na poszerzenie autostrady A2 Łódź - Warszawa o dodatkowe pasy ruchu. W przyszłym roku, po uzyskaniu decyzji ZRID, ogłosimy przetargi na rozbudowę trasy – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. 

Jak wynika z przedstawionego harmonogramu, po uzyskania decyzji ZRID, w II połowie przyszłego roku drogowcy chcą ogłosić przetarg na roboty budowlane. Podpisane umowy z wykonawcą planowane jest w I połowie 2026 roku. Przy takich założeniach z poszerzonej autostrady A2 kierowcy mogliby skorzystać w I połowie 2029 roku. 

A2 - obwodnica Poznania. Przed końcem 2025 r. przybędzie trzeci pas ruchu

Autostrada A2 Łódź – Warszawa wybudowana została ponad dekadę temu i jest obecnie jednym z najbardziej zatłoczonych odcinków dróg w Polsce. Zgodnie z ostatnim Generalnym Pomiarem Ruchu liczba pojazdów poruszających się każdego dnia między Łodzią i Warszawą, zależnie od miejsca i pory, waha się od ponad 50 tys. do blisko 100 tys. Rozbudowany odcinek autostrady A2 ma zatem ułatwić w przyszłości szybki i bezpieczny dojazd m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego. 

Łączna długość przebudowy obejmie 92 km autostrady A2 pomiędzy Warszawą a Łodzią, z czego 89 km to budowa dodatkowych pasów, a pozostałe 3 km obejmują prace na wysokości węzła Łódź Północ (wymiana nawierzchni oraz oświetlenia drogi na energooszczędne). A2-ka będzie miała po trzy pasy w obu kierunkach na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków i po cztery pasy od węzła Pruszków do węzła Konotopa koło Warszawy.

Rozbudowa autostrady A2 Łódź - Warszawa, odc. w woj. łodzkim. Mapa: GDDKIA

 

Rozbudowa autostrady A2 Łódź - Warszawa - mapa

 

Rozbudowa ok. 90 km autostrady A2 Łódź - Warszawa

 Rozbudowa ok. 90 km odc. A2 Łódź - Warszawa. Mapa: GDDKIA

Jak podkreślają drogowcy będzie to jedna z trudniejszych inwestycji drogowych. Prace budowlane będą prowadzone przy odbywającym się ruchu drogowym co będzie wiązało się z opracowaniem i wdrożeniem skomplikowanej czasowej organizacji ruchu, która zapewni skuteczny przejazd pojazdów.

- Przez cały czas trwania budowy, dla każdego z kierunków (w stronę Warszawy, jak i Poznania) mają być dostępne po dwa pasy ruchu. To absolutnie konieczne, aby przejazd między stolicą a centrum kraju odbywał się bez poważniejszych zakłóceń. Obowiązek opracowania czasowej organizacji ruchu z uwzględnieniem zmian, zależnie od etapu prowadzonych prac budowlanych, spoczywa na projektancie – zaznaczają przedstawiciele GDDKIA.

Co ważne, projektant będzie musiał mieć na uwadze również prace prowadzone na innych odcinkach dróg, które mają wpływ na ruch odbywający się po autostradzie A2 między Warszawą i Łodzią. Chodzi przede wszystkim o budowę odcinka drogi ekspresowej S7 Płońsk - Czosnów. Kierowcy przemierzający trasę między stolicą i Trójmiastem wybierają między przejazdem autostradami A1 i A2 a właśnie drogą ekspresową S7.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A2 Jak dojadę - Łódź Jak dojadę - Pruszków