Gdańsk
Początki Gdańska sięgają 980 roku, w 1263 otrzymało prawa miejskie, w latach 1361 – 1669 należało do Związku Miast Hanzeatyckich. Gdańsk uznawany jest za symboliczne miejsce wybuchu II wojny światowej oraz początku upadku komunizmu w Europie Środkowej. Obecnie jest uważany za jeden z najcenniejszych zespołów zabytkowych w Polsce, na który składa się między innymi bazylika mariacka Wniebowzięcia NMP, Ratusz Głównego Miasta, Dwór Artusa, Fontanna Neptuna, katedra oliwska, Wielki Młyn oraz żuraw – największy dźwig portowy średniowiecznej Europy.
Drogi w Gdańsku
Najważniejszą dla Gdańska drogą – choć w administracyjnych granicach Gdańska nie biegnie – jest autostrada A1 (zwana Autostradą Bursztynową). Zaczyna ona bieg w Rusocinie, na południe od Pruszcza Gdańskiego, nieopodal od stolicy województwa pomorskiego. Docelowo 570-kilometrowa trasa A1 połączy Trójmiasto, Toruń, Łódź, Częstochowę oraz Górny Śląsk z granicą polsko-czeską. W stanie obecnym łączy Gdańsk bezpośrednio z Toruniem, Włocławkiem i Łodzią (w przyszłości A1-ka pobiegnie także do województwa śląskiego – Częstochowy i dalej do GOP; dziś urywa się na węźle Stryków nieopodal Łodzi).
Przez Gdańsk – tym razem już w jego granicach – biegną także dwie ważne drogi ekspresowe – S6 i S7. Obie współtworzą dwie gdańskie obwodnice – Obwodnicę Trójmiasta (północ-południe) która stanowi niejako przedłużenie autostrady A1 do Gdyni (tworzą ją obie drogi) oraz Południową Obwodnicę Gdańska (wschód-zachód), która pozwala ominąć centrum miasta kierowcom jadącym od strony Elbląga drogą krajową nr 7 w kierunku Gdyni, Kartuz i Szczecina (biegnie śladem drogi S7). To dwujezdniowa trasa o długości ok. 18 km, wiodąca na odcinku Straszyn (węzeł Gdańsk-Południe) – Koszwały (węzeł Żuławy-Zachód), powstała w latach 2009-2012. Obie obwodnice spotykają się na węźle Gdańsk-Południe.
Zbudowana w latach 70. (później rozbudowywana i modernizowana) Obwodnica Trójmiasta (S6 i S7) pozwala ominąć Gdańsk od zachodu. Na zachodzie miasta od S6-ki odłącza się droga S7, która już jako krajowa droga nr 7 odbija na zachód, do Żukowa. S6-ka ma docelowo liczyć ok. 345 km i być główną arterią drogową wybrzeża relacji wschód-zachód. Przebiegać będzie równolegle do wybrzeża, łącząc największe miasta Polski północnej: Szczecin, Kołobrzeg, Koszalin, Słupsk i Trójmiasto. S6 usprawni komunikację pomiędzy portami w Świnoujściu, Szczecinie i Trójmieście. Co ciekawe, trasa projektowana była jeszcze w latach 30. ubiegłego wieku jako tzw. Berlinka, czyli autostrada łącząca Berlin z Królewcem. Obecnie gotowe są tylko krótkie odcinki drogi stanowiące obwodnice: Trójmiasta, Słupska i Nowogardu. Pozostała jej część jest przewidziana do budowy w perspektywie 2014-20. S7 z kolei, która tworzy Obwodnicę Południową, ma mieć długość 720 km (dotychczas powstało 266 km) i łączyć Gdańsk z Rabką-Zdrojem. Pobiegnie przez województwa pomorskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, świętokrzyskie i małopolskie.
Przez gdańskie śródmieście prowadzą kolejne dwie drogi krajowe – nr 89 i nr 91. Pierwsza z nich to krótka (10-kilometrowa) trasa, łącząca Południową Obwodnicę Gdańska (drogę ekspresową S7) z Terminalem Portowym Westerplatte. Startuje na węźle Gdańsk Port (na S7) i biegnie na północ ul. mjr. Henryka Sucharskiego. Po pokonaniu Martwej Wisły Mostem Jana Pawła II dociera do ronda, gdzie powstać ma węzeł z możliwością zjazdu na drogę prowadzącą tunelem pod Martwą Wisłą do Ronda Marynarki Polskiej czyli drogi krajowej nr 91. 89-kę oddano do użytku kierowców w styczniu 2014 r.
Na drugim brzegu Martwej Wisły startuje droga krajowa nr 91. Droga zaczyna swój bieg na ul. Przemysłowej tuż przy porcie. Początkowo droga kluczy niedużymi ulicami – Oliwską, Rybołowców i Wolności, po czym skręca w prawo, w szeroką, dwujezdniową ul. Marynarki Polskiej, która po chwili przechodzi w ul. Jana z Kolna a następnie Podwale Grodzkie. 91-ka z Podwala przechodzi w Okopową po czym zmienia się w Trakt św. Wojciecha. 91-ka przecina jeszcze ekspresową drogę S7 na południu miasta, po czym opuszcza Gdańsk, kierując się na południe, do Pruszcza Gdańskiego. 91-ka jest bezpłatną alternatywą dla autostrady A1. Jest to trasa o długości ok. 446 km, łącząca Gdańsk z Częstochową. Droga biegnie m.in. przez Toruń, Piotrków Trybunalski i Radomsko.
W Gdańsku startuje sześć dróg wojewódzkich, z czego jedna DW472 to krótka, wewnątrzmiejska trasa o długości 9 km. Łączy skrzyżowanie Alej Grunwaldzkiej i Żołnierzy Wyklętych z portem lotniczym im. L. Wałęsy na przedmieściach Gdańska. Droga przecina Obwodnicę Trójmiasta.
DW218 – zaczyna bieg na północy Gdańska, w dzielnicy Oliwa, na skrzyżowaniu Grunwaldzkiej i Rybińskiego. Przejechawszy Stary Rynek Oliwski przecina Obwodnicę Trójmiasta i kieruje się na zachód. 218-ka ma 58 km długości i łączy Gdańsk z Krokową (przez Wejherowo).
DW221 – 45-kilometrowa droga wojewódzka, łącząca Gdańsk z Kościerzyną. Droga zaczyna bieg w Gdańsku-Oruni, odbijając na południowy-zachód od krajowej 91-ki na skrzyżowaniu z ul. Trakt św. Wojciecha. Droga prowadzi początkowo ul. Podmiejską, po chwili przechodzi w Małomiejską i wylatuje z miasta.
DW222 – droga długości 69 km łącząca południe Gdańska ze Skórczem. 222-ka startuje kilkaset metrów na południe od drogi nr 221, na skrzyżowaniu ul. Trakt św. Wojciecha ze Starogardzką, odbijając na południe od krajowej 91-ki. Po chwili 222-ka opuszcza miasto ul. Starogardzką.
DW468 – stricte trójmiejska trasa biegnąca z centrum Gdańska (ze skrzyżowania ulic Wały Piastowskie i Błędnik), przez Sopot do Gdyni. 468-ka odbija w Gdańsku na północny-zachód od krajowej 91-ki po czym biegnie dwujezdniowymi Alejami Zwycięstwa i Grunwaldzką opuszca Gdańsk. Ma 26 km długości.
DW501 – 60-kilometrowa trasa, przecinająca cały Gdańsk wzdłuż osi wschód-zachód. 501-ka zaczyna bieg przy skrzyżowaniu Obwodnicy Trójmiasta i al Armii Krajowej, odbijając stąd na wschód, do centrum Gdańska. Po ok. 10 km droga przecina krajową 91-kę, pokonuje Motławę i przechodzi w ul. Podwale Przedmiejskie a następnie w Elbląską. Po przecięciu 89-ki 501-ka biegnie dalej na wschód, wyjeżdżając na moment z miasta. Wraca w granice Gdańska na Wyspie Sobieszewskiej. Biegnie wzdłuż Zalewu Wiślanego i dociera finalnie do Nowej Karczmy w Krynicy Morskiej na Mierzei Wiślanej, przy granicy z Federacją Rosyjską.