Wyrosną nowe kilometry dróg ekspresowych na Pomorzu
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2024-11-06
Na terenie województwa pomorskiego trwają prace budowlane przy drogach ekspresowych S6 oraz S7 Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Sprawdzamy zakres i stan realizacji inwestycji…
S6 z S7 - Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej (OMT)
Postępuje priorytetowa inwestycja – budowa przedłużenia drogi S6 jako S7 Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Jej realizacja została podzielona na dwa zadania:
- Chwaszczyno – Żukowo
- Żukowo – Gdańsk Południe.
Obecnie na obu zadaniach realizowane są roboty we wszystkich branżach oraz układana jest masa bitumiczna. W rejonie węzła Gdańsk Południe na początku października br. została wprowadzona duża zmiana w organizacji ruchu. Aktualnie ruch odbywa się wokół węzła Gdańsk Południe z wykorzystaniem zewnętrznych łącznic.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej rośnie w oczach - zdjęcia. Pojedziemy nią w przyszłym roku
Budowa OMT Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej
Wiadukt w ciągu S7 podczas budowy OMT na odcinku Żukowo - węzeł Gdańsk Południe. Zdjęcia: GDDKIA
Na pierwszym odcinku S6 między Chwaszczynem i Żukowem postęp rzeczowy przekroczył już 86 proc. Z kolei na fragmencie od Żukowa do węzła Gdańsk Południe zaawansowanie prac to ponad 58 proc. Wartość całej inwestycji to prawie 1,5 mld zł.
Nową, dwujezdniową drogą ekspresową o długości ok. 32 km, a także ponad 6-kilometrową obwodnicą Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20 pojedziemy w 2025 r.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy Południową Obwodnicę Gdańska i Trasę Kaszubską w ciągu drogi S6, tworząc zewnętrzną obwodnicę w stosunku do istniejącej już Obwodnicy Trójmiasta w ciągu S6. Ponadto na przebudowanym węźle Gdańsk Południe można będzie zjechać w kierunku autostrady A1, co zapewni kierowcom skomunikowanie z centralną i południową częścią kraju.
Obwodnica Żukowa wyprowadzi ruch tranzytowy z tego miasta. Rozpoczyna się w miejscowości Glincz od ronda na skrzyżowaniu z DK20, przetnie na węźle Żukowo S7 i włączy się poprzez rondo w Lniskach do obecnej DK7.
Trasa główna obwodnicy Trójmiasta na odc. Chwaszczyno - Żukowo
Zdjęcia: GDDKIA
Droga ekspresowa S6 w woj. pomorskim: odcinki, zaawansowanie prac
W woj. pomorskim powstaje ponad 70 kilometrów drogi ekspresowej S6 od węzła Bożepole Wielkie w kierunku Słupska. Inwestycja została podzielona na pięć zadań.
Druga jezdnia w ciągu S6 obwodnicy Słupska
Zrealizowana w latach 2008-2010 jednojezdniowa trasa, z docelowym układem węzłów, jest obecnie rozbudowywana o drugą jezdnię na odcinku o łącznej długości 9,5 km. Trwają prace na różnych frontach robót m.in. na czterech obiektach mostowych nad rzeką Słupią. Dodatkowo realizowane są już roboty na jezdni w kierunku Trójmiasta, która zostanie poszerzona do 10 metrów. Wartość inwestycji prowadzonej przez Strabag to ok. 128 mln zł.
S6 obwodnica Słupska – Bobrowniki
Przedłużeniem obwodnicy Słupska, odchodzącym na północ od obecnego przebiegu DK6, jest ponad 16-kilometrowy odcinek do Bobrownik. W ramach inwestycji powstają dwa węzły drogowe (Budy i Bobrowniki) oraz Miejsce Obsługi Podróżnych o funkcji komercyjnej w Paprzycach (po obu stronach). Dodatkowo powstaje Obwód Utrzymania Drogowego z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi.
Obecnie trwają prace mostowe (fundamentowanie), prace drogowe (odhumusowanie, budowa wykopów i nasypów, w tym tego dla wiaduktu nad linią kolejową). Jest to jeden z dwóch betonowych odcinków, który powstaje w woj. pomorskim. Koszt jego budowy to ok. 549 mln zł, a prace realizuje NDI.
S6 Bobrowniki – Skórowo
Kolejny odcinek trasy S6, prowadzący przez tereny na północ od obecnej DK6, będzie miał długość 13,1 km. W ciągu dwujezdniowej drogi ekspresowej powstają dwa węzły drogowe - Rzechcino i Skórowo.
Wykonawca prowadzi prace przy obiektach inżynierskich oraz na trasie głównej. Jest to drugi betonowy odcinek S6 w woj. pomorskim. We wrześniu br. wykonany został odcinek próbny. Koszt budowy to ok. 284 mln zł, a prace realizuje Aldesa.
Betonowy odcinek S6 między Bobrownikami i Skórowem
Zdjęcia: GDDKIA
S6 Skórowo – Leśnice
Na dalszym przebiegu droga ekspresowa o długości 10,9 km przebiegać będzie w dużej mierze w sąsiedztwie obecnej DK6. Powstaje węzeł Leśnice oraz MOP-y Darżewo o funkcji podstawowej. Na trasie powstaje 25 obiektów inżynierskich (14 przejść dla zwierząt oraz 11 wiaduktów).
Aktualnie prowadzone są prace na obiektach inżynierskich, ale również na wszystkich frontach: branża drogowa, branża mostowa, branża telekomunikacyjna, branża energetyczna, zbiorniki retencyjne i pozostałe sieci. Prowadzone są intensywne roboty na węźle Leśnice, gdzie trwają prace brukarskie. Inwestycję o wartości ok. 345 mln zł realizuje Intercor.
Budowa S6 między Skórowem i Leśnicami w sąsiedztwie linii kolejowej. Zdjęcia: GDDKIA
S6 Leśnice – Bożepole Wielkie
Najdłuższy odcinek (ponad 22 km) ominie Lębork od południa i połączy się z funkcjonującym już fragmentem S6 do węzła Gdynia Wielki Kack. W jego ciągu powstają trzy węzły (Lębork Południe, Lębork Wschód i Łęczyce), a na funkcjonującym już węźle Bożepole Wielkie przebudujemy łącznice po południowej stronie. Na węźle Łęczyce nastąpi połączenie z drogą do pierwszej w kraju elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” zlokalizowanej w gminie Choczewo. Ponadto realizowane są intensywne roboty na odcinku leśnym w rejonie Lęborka oraz na estakadzie nad linią kolejową. Inwestycję o wartości ok. 719 mln zł realizuje Budimex.
Oto najbardziej zaawansowany odcinek drogi S6
Przypominamy, że prace budowlane prowadzone są także na dwóch odcinkach Koszalin – Sławno, Sławno – Słupsk. Łączna długość powstającej ekspresówki to 46 km. Za realizację inwestycji odpowiada szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych.
S6 Koszalin - Słupsk to jeden wielki plac budowy
Zdjęcia: GDDKIA
Droga S6 będzie najważniejszą trasą Pomorza i jednym z kluczowych połączeń na północy kraju. Zepnie największe miasta północnej Polski: Szczecin, Koszalin, Słupsk, Gdynię i Gdańsk, od autostrady A6 w okolicy Kołbaskowa po początek A1 w Rusocinie i będzie miała blisko 400 km długości. Trasa będzie stanowić połączenie drogowe polskich portów morskich, od Świnoujścia i Szczecina, do portów Trójmiasta. To z tą trasą połączą się od północy drogi obsługujące tereny turystyczne na polskim wybrzeżu. Jak podaje GDDKIA, całość S6 w woj. pomorskim będzie przejezdna w I połowie 2026 r.