20 km drogi ekspresowej S61 połączyło dwa województwa
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl, Budimex
- 2022-01-04
Budowa odcinka drogi S61 Wysokie – Raczki rozpoczęła się w październiku 2019 roku. W ramach inwestycji zrealizowano 20,17 km drogi ekspresowej o nawierzchni betonowej i dopuszczalnym obciążeniu na poziomie 115 kN/oś (11,5 tony na oś), węzeł „Wysokie" typu WB (bezkolizyjny) wraz z 2 rondami, a także 31 dróg dojazdowych o łącznej długości 32,36 km (o nawierzchni kruszywowej lub bitumicznej), 25 obiektów inżynierskich – mosty, wiadukty drogowe, przejścia dla zwierząt oraz przepusty ekologiczne. W zakres zadania wchodziła również przebudowa 7 dróg krzyżujących się z trasą główną, o długości 6,22 km.
Via Baltica dłuższa o ponad 20 km - nowy odcinek połaczył woj. warmińsko-mazurskie i podlaskie. Zdjęcia: GDDKIA
Wykonawcą prac był Budimex, a wartość robót wynosi 575 mln złotych (brutto). Budimex zrealizował także inne odcinki trasy S61 w województwie podlaskim: Stawiski – Obwodnica Szczuczyna w 2021 roku i obwodnicę Suwałk w 2019 roku. Budimex realizuje także budowę odcinka S61 Suwałki – Budzisko. Planowane zakończenie budowy tej części Via Baltica jest na jesień 2022 roku.
Odcinek S61 Wysokie - Raczki realizowany przez Budimex. Zdjecia: GDDKIA
Via Baltica. Odcinek S61 Wysokie - Raczki otwarty
- Budimex realizuje 40 procent długości trasy Via Baltica. Nowo powstała droga została wykonana w nawierzchni betonu cementowego. Dla wykonawcy jest to inwestycja trudniejsza w realizacji. Prace przypadły także na okres pandemii. Mimo tych trudności pokazujemy, że można przy dobrej współpracy z inwestorem, administracją i lokalnymi społecznościami zrealizować prace budowlane w terminie – zaznaczył Cezary Łysenko – Dyrektor Budownictwa Infrastrukturalnego Budimex.
Trasa Via Baltica w Polsce w ciągu drogi ekspresowej S61. Mapa: Ministerstwo Infrastruktury
Ponad połowa przetargów na nowe drogi ekspresowe pod znakiem zapytania
Przypominamy, że fragment Wysokie – Raczki o długości ok. 20,2 km jest częścią większego zadania jakim jest budowa trasy S61 na odcinku łączącym obwodnicę Szczuczyna z gotowym już odcinkiem ekspresówki na węźle Szkocja koło miejscowości Raczki na obwodnicy Suwałk. Budowana trasa przechodząca przez woj. warmińsko-mazurskie ma długość ok. 63 km. Inwestycję S61 Szczuczyn - Raczki (obwodnica Suwałk) podzielono na 3 zadania:
- S61 Szczuczyn - Ełk Południe o długości ok. 23,3 km - planowane oddani w 2022 r.
- S61 Ełk Południe - Wysokie o długości ok. 22,9 km (wraz z połączeniem S16 do Ełku) - planowane oddanie do ruchu w 2023 r.
- S61 Wysokie – Raczki (obwodnica Suwałk) o długości ok. 20,2 km - w uzytkowaniu od 3 stycznia 2022 r.
Droga ekspresowa S61, łącząc się koło miejscowości Ostrów Mazowiecka z drogą ekspresową S8 Wrocław - Warszawa - Białystok, tworzy międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica. Docelowo przejmie on ruch tranzytowy pomiędzy krajami bałtyckimi i Europą Zachodnią.
Od sierpnia 2021 roku w użytkowaniu są odcinki drogi S61 na północ od Łomży: Kolno – Stawiski i Stawiski – Szczuczyn.
Via Baltica S61 coraz dłuższa. Ekspresowo pomiędzy Łomżą a Szczucinem
Droga ekspresowa S61 na odcinku Łomża - Szczuczyn. Zdjęcia: GDDKIA
Via Baltica to fragment międzynarodowej drogi E67, łączącej Finlandię, Estonię, Łotwę i Litwę przez Polskę z Europą Centralną i Zachodnią. Via Baltica na terenie Polski biegnie w ciągu drogi ekspresowej S8 na odcinku od Warszawy do Ostrów Mazowieckiej i dalej nową drogą ekspresową S61 przez Łomżę, Szczuczyn, Ełk i Suwałki do granicy państwa w Budzisku.