Via Baltica. Odcinek S61 Wysokie - Raczki otwarty
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-01-03
Oddany do ruchu 3 stycznia 2022 r. fragment Wysokie – Raczki o długości ok. 20,2 km jest częścią większego zadania jakim jest budowa trasy na odcinku łączącym obwodnicę Szczuczyna z gotowym już odcinkiem ekspresówki na węźle Szkocja koło miejscowości Raczki na obwodnicy Suwałk. Budowana trasa przechodząca przez woj. warmińsko-mazurskie ma długość ok. 63 km. Inwestycję S61 Szczuczyn - Raczki (obwodnica Suwałk) podzielono na 3 zadania:
- S61 Szczuczyn - Ełk Południe o długości ok. 23,3 km,
- S61 Ełk Południe - Wysokie o długości ok. 22,9 km (wraz z połączeniem S16 do Ełku),
- S61 Wysokie – Raczki (obwodnica Suwałk) o długości ok. 20,2 km, umowa podpisana w lipcu 2018 r., wykonawca - firma Budimex SA, oddano do ruchu na początku stycznia 2022 r. Zgodnie z umową powstała droga ekspresowa o przekroju dwujezdniowym wraz z drogami serwisowymi. Wyremontowano także wybrane drogi lokalne oraz zbudowano urządzenia ochrony środowiska. W ramach inwestycji powstało m.in. 25 obiektów inżynierskich oraz węzeł Kalinowo. Nawierzchnia drogi została wykonana z betonu cementowego i dostosowana do ciężkiego ruchu z obciążeniami nawierzchni 11,5 tony na oś.
Ostatni fragment via Baltica S61 wchodzi w etap budowy
Otwarta droga ekspresowa S61 pomiędzy węzłami Kalinowo i Raczki. Zdjecia: GDDKIA
W 2022 pojedziemy oczekiwanymi odcinkami S5 i S7
Do czasu zakończenia budowy pozostałych dwóch odcinków drogi ekspresowej S61 w województwie warmińsko-mazurskim, tj. Szczuczyn - Ełk Południe i Ełk Południe - Wysokie ruch tranzytowy z węzła Raczki będzie kierowany tak, jak dotychczas drogą krajową nr 8 w kierunku Augustowa.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada, że w 2022 roku udostępni do ruchu odcinek S61 Szczuczyn - Ełk Południe, podobnie jak odcinek w woj. podlaskim, od Suwałk do granicy Polski z Litwą w Budzisku. W roku 2023 zakończy się budowa odcinka Ełk Południe – Wysokie.
- Zakończenie w ciągu najbliższych dwóch lat budowy pozostałych dwóch mazurskich odcinków S61 wraz z odcinkami tej drogi realizowanymi na terenie województw podlaskiego i mazowieckiego ma ogromne znaczenie dla rozwoju północno-wschodniej części Polski. Będzie to możliwe dzięki połączeniu drogami ekspresowymi z Warszawą i resztą kraju - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Jest umowa na projekt drogi S5 pomiędzy Grudziądzem a Ostródą
Mapa drogi ekspresowej S61, Via Baltica. Odc. S61 Wysokie - Raczki oddany do ruchu. Mapa: GDDKIA
Via Baltica S61 coraz dłuższa. Ekspresowo pomiędzy Łomżą a Szczucinem
Droga ekspresowa S61 docelowo będzie liczyć około 235 km. Odbijając od drogi ekspresowej S8 w miejscowości Ostrów Mazowiecka poprowadzi do granicy z Litwą w Budzisku przez Łomżę, Ełk i Suwałki, biegnąc przez województwo mazowieckie, podlaskie i częściowo warmińsko-mazurskie. Jest częścią międzynarodowej europejskiej drogi E67 i trasy Via Baltica, łączącej Finlandię, Estonię, Łotwę i Litwę przez Polskę z Europą Centralną i Zachodnią.