1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Via Baltica S61 coraz dłuższa. Ekspresowo pomiędzy Łomżą a Szczucinem

Via Baltica S61 coraz dłuższa. Ekspresowo pomiędzy Łomżą a Szczucinem

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-08-09
Via Baltica S61 coraz dłuższa. Ekspresowo pomiędzy Łomżą a Szczucinem
35 km drogi ekspresowej S61, od węzła Kolno poprzez obwodnicę Stawisk do obwodnicy Szczuczyna. Zdjęcia: GDDKIA
Od poniedziałku, 9 sierpnia, kierowcy mogą korzystać z nowego, 35 kilometrowego odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S61 na północ od Łomży. Odcinek prowadzi od węzła Kolno do obwodnicy Stawisk. Wraz z ukończoną w ubiegłym roku drugą jezdnią obwodnicy Szczuczyna oraz fragmentem obwodnicy Stawisk na mapie drogowej mamy 44 kilometrowy, ciągły fragment drogi S61.

Ekspresowa S61 od Łomży do Szczuczyna

Realizacja obu odcinków od węzła Kolno do Stawisk oraz od Stawisk do Szczuczyna ruszyła w tym samym czasie. Umowy zostały podpisane z końcem października 2017 r. Po okresie prac projektowych i uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wykonawcy przystąpili do prac w terenie. Wykonawcą odcinka S61 Stawiski - Szczuczyn była firma Budimex, roboty rozpoczęły się z początkiem września 2019 r. Wykonawcą odcinka węzeł Kolno – Stawiski był Strabag, prace budowlane wystartowały z październikiem 2019 r.


Mapa drogi ekspresowej S61 Łomża - szczuczyn, odcinki oddawane do ruchu

Mapa drogi ekspresowej S61 Łomża - Szczuczyn, odcinki oddawane do ruchu. Mapa: GDDKIA


Pierwsze pojazdy na odcinku Stawiski – Szczuczyn pojawiły się już 20 lipca (jeszcze na tymczasowej organizacji ruchu), a od 9 sierpnia na odcinku węzeł Kolno - Stawiski. Od poniedziałku (9 sierpnia) będzie obowiązywać stała organizacja ruchu na odcinku Stawiski - Szczuczyn, dzięki czemu kierowcy będą mogli tam już bez przeszkód korzystać z wszystkich parametrów drogi ekspresowej.

Oba odcinki mają jezdnie o nawierzchni z betonu cementowego. Każda po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m plus 2,5-metrowy pas awaryjny. Są przystosowane do najcięższego ruchu (kategoria KR7), a dopuszczalny nacisk to 11,5 tony na oś. Na obu odcinkach wybudowano po dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP). Górki Zachód oraz Górki Wschód na odcinku węzeł Kolno – Stawiski oraz Zabiele Zachód i Zabiele Wschód na odcinku Stawiski – Szczuczyn.

Odcinek drogi ekspresowej S61 Kolno - Stawiski

Odcinek drogi ekspresowej S61 Kolno - Stawiski. Zdjecia: GDDKIA


Na udostępnionym fragmencie S61 powstał węzeł Kolno - na połączeniu z drogą krajową nr 63. W przyszłości do tego węzła zostanie doprowadzona obwodnica Łomży, na którą powtórny przetarg drogowcy ogłosili 23 lipca br. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:

Drugie podejście do obwodnicy Łomży w ciągu S61

Na sąsiednim odcinku pomiędzy obwodnicami Stawisk i Szczuczyna powstał węzeł Grabowo zlokalizowany na połączeniu z drogi ekspresowej S61 z drogą powiatową nr 1828B.


Droga ekspresowa S61 Stawiski - Szczuczyn

Droga ekspresowa S61 Stawiski - Szczuczyn. Zdjęcia: GDDKIA


Udostępnione kierowcom dwa odcinki od węzła Kolno do Stawisk oraz od Stawisk do Szczuczyna, wraz z oddanym do użytku trzy tygodnie temu fragmentem Śniadowo - Łomża Południe wydłużą sieć TEN-T o około 51 km dwujezdniowej drogi ekspresowej.

Obwodnica Szczuczyna dwujezdniową drogą ekspresową S61

Via Baltica - kolejne kilometry dla kierowców

Trasa Via Baltica to międzynarodowy korytarz transportowy łączący kraje bałtyckie z zachodnią Europą. Na terenie Polski tworzą ją odcinki dróg ekspresowych S8 i S61 pomiędzy Warszawą i przejściem granicznym w Budzisku. Z ponad 311 km przyszłej Via Baltica, kierowcy mają już do dyspozycji blisko 170 km. Z tego prawie 100 km to droga ekspresowa S8 od węzła Powązkowska w Warszawie do Ostrowi Mazowieckiej, a pozostałe kilometry to obwodnice Szczuczyna i Suwałk oraz odcinki Raczki - Suwałki i Kolno - Stawiski - Szczuczyn. 

- Bardzo cieszę się z otwarcia kolejnych 34 km trasy, tak długo wyczekiwanej zarówno przez mieszkańców, jak i przejeżdżających tranzytem. Ta droga jest ważna nie tylko dla Polski. W wymiarze europejskim stanowi część sieci łączącej państwa Bałtyckie z Polską i dalej z Europą Zachodnią i Południową, a także przyczyni się do nieskrępowanego przepływu towarów w ramach korytarza Morze Północne - Morze Bałtyckie – mówi Elisa Ferreira, europejska Komisarz ds. spójności i reform.

Jesienią otwarcie odcinka obwodnicy Łomży tj. S61 Łomża Południe - Łomża Zachód

Jak pisaliśmy wcześniej z łącznic węzła Łomża Południe kierowcy korzystają już od lipca, przy okazji otwarcia odcinka Łomża -Śniadowo, a cały fragment, o łącznej długości ok. 7,2 km, będzie gotowy jesienią tego roku. W ramach tej inwestycji powstaje również prawie 9 km nowego przebiegu drogi krajowej nr 63, która połączy się z S61 na węźle Łomża Południe, wyprowadzając ruch w kierunku Zambrowa.

W kolejnych latach oddawane będą pozostałe odcinki trasy Via Baltica. Budowa drogi S61 potrwa nawet do 2024 roku.

Realizowana droga ekspresowej S61 jest jedną ze strategicznych inwestycji drogowych - znajduje się bowiem w Transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T (od ang. Trans-European Transport Network). Fragment S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna to projekt drogowy wart przeszło 3 mld zł z dofinansowaniem unijnym na poziomie 1,63 mld zł.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S61 Jak dojadę - Łomża Jak dojadę - Stawiski