A1 - obwodnica Częstochowy musi być przejezdna w połowie 2019 r. bo rusza przebudowa DK1
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2018-11-20
Prace na odcinku F – zasadniczej części obwodnicy Częstochowy o wartości 703,3 mln zł realizuje od października 2015 roku konsorcjum spółek Salini Polska, Salini Impregilo i Todini Costruzioni Generali. Pierwszy etap prac obejmował projekt trasy. Problemy i opóźnienia pojawiły się podczas budowy. Odcinek miał być gotowy w marcu 2019 r. Teraz walka toczy się o zapewnienie przejezdności do wakacji.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaufała wykonawcy, który zadeklarował przyśpieszenie prac, tak aby w połowie 2019 r. zapewnić przejezdność na odcinku F i na wszystkich trzech węzłach. Jeżeli tak się stanie kierowcy będą mogli przejechać nową A1-ką od Pyrzowic do końca obwodnicy Częstochowy.
Budowa autostrady A1 - obwodnicy Częstochowy, odcinek F. Zdjęcia: październik 2018r., GDDKIA
Zakończenie budowy obwodnicy Częstochowy ma też olbrzymie znaczenie w obliczu olbrzymiej inwestycji zaplanowanej przez władze Częstochowy. Mowa o przebudowie drogi krajowej nr 1. Inwestycja warta prawie 179 mln zł obejmuje przebudowę 5,5-kilometrowego odcinka DK1. Prace budowlane mają rozpocząć się jesienią 2019 r. i do tego czasu musi powstać A1 – jako alternatywna trasa północ –południe.
Budowa autostrady A1 to nie pierwszy kontrakt drogowy realizowany z problemami przez Salini. GDDKIA wypowiedziała już firmie umowę na obwodnicę Marek w ciągu drogi ekspresowej S8. Trasa czeka obecnie na wybór nowego wykonawcy prac. Miejmy nadzieję, że śląski odcinek autostrady A1 nie podzieli losów podwarszawskiej obwodnicy.
Czy konsorcjum Salini i Toto upora się z budową autostrady A1 koło Częstochowy? Ponad 20 km odcinek ma być przejezdny w połowie 2019 r. Zdjęcia: GDDKIA
Na pozostałych odcinkach autostrady A1 Pyrzowice – Rząsawa koło Częstochowy trwają zaawansowane prace. Oprócz wspomnianego odcinka F od węzła Częstochowa Północ do węzła Blachownia powstaje jeszcze odcinek G od węzła Blachownia do węzła Zawodzie (4,7 km), odcinek H od węzła Zawodzie do węzła Woźniki (16,7 km) oraz odcinek I od węzła Woźniki do węzła Pyrzowice (ok. 15,2 km). Zakres prac dla odcinków H i I realizowanych przez konsorcja spółek grupy Strabag obejmuje tylko budowę trasy, natomiast wykonawcy odcinków F i G musieli wcześniej przeprowadzić prace projektowe. Odcinek G buduje konsorcjum spółek Berger Bau Polska oraz Berger. Odcinki zgodnie z umowami powinny być gotowe w połowie 2019 r.