• Facebook - conadrogach
A1 - obwodnica Częstochowy musi być przejezdna w połowie 2019 r. bo rusza przebudowa DK1
Zaawansowanie prac na budowie autostrady A1 - odcinek F - obwodnica Częstochowy, październik 2018 r. Zdjęcia: GDDKIA

Według drogowców obwodnica Częstochowy w ciągu budowanej autostrady A1 Pyrzowice – Częstochowa będzie przejezdna w połowie przyszłego roku. Chodzi o ponad 20 kilometrowy odcinek F autostrady A1 wraz z kilometrowym łącznikiem z drogą krajową nr 1. Odcinek jest kluczowy dla zapewnienia przejezdności autostrady A1 z Pyrzowic do Rząsawy na północ od Częstochowy oraz w obliczu przebudowy DK1 w Częstochowie.

Prace na odcinku F – zasadniczej części obwodnicy Częstochowy o wartości 703,3 mln zł realizuje od października 2015 roku konsorcjum spółek Salini Polska, Salini Impregilo i Todini Costruzioni Generali. Pierwszy etap prac obejmował projekt trasy. Problemy i opóźnienia pojawiły się podczas budowy. Odcinek miał być gotowy w marcu 2019 r. Teraz walka toczy się o zapewnienie przejezdności do wakacji.

 

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaufała wykonawcy, który zadeklarował przyśpieszenie prac, tak aby w połowie 2019 r. zapewnić przejezdność na odcinku F i na wszystkich trzech węzłach. Jeżeli tak się stanie kierowcy będą mogli przejechać nową A1-ką od Pyrzowic do końca obwodnicy Częstochowy.

 

Budowa autostrady A1 - obwodnicy Częstochowy, odcinek F. Zdjecia: październik 2018 r., GDDKIA

Budowa autostrady A1 - obwodnicy Częstochowy, odcinek F. Zdjęcia: październik 2018r., GDDKIA

 

Zakończenie budowy obwodnicy Częstochowy ma też olbrzymie znaczenie w obliczu olbrzymiej inwestycji zaplanowanej przez władze Częstochowy. Mowa o przebudowie drogi krajowej nr 1. Inwestycja warta prawie 179 mln zł obejmuje przebudowę 5,5-kilometrowego odcinka DK1. Prace budowlane mają rozpocząć się jesienią 2019 r. i do tego czasu musi powstać A1 – jako alternatywna trasa północ –południe.

 

Budowa autostrady A1 to nie pierwszy kontrakt drogowy realizowany z problemami przez Salini. GDDKIA wypowiedziała już firmie umowę na obwodnicę Marek w ciągu drogi ekspresowej S8. Trasa czeka obecnie na wybór nowego wykonawcy prac. Miejmy nadzieję, że śląski odcinek autostrady A1 nie podzieli losów podwarszawskiej obwodnicy.

 

Czy konsorcjum z Salini upora się z budową autostrady A1?

Czy konsorcjum Salini i Toto upora się z budową autostrady A1 koło Częstochowy? Ponad 20 km odcinek ma być przejezdny w połowie 2019 r. Zdjęcia: GDDKIA

 

Na pozostałych odcinkach autostrady A1 Pyrzowice – Rząsawa koło Częstochowy trwają zaawansowane prace. Oprócz wspomnianego odcinka F od węzła Częstochowa Północ do węzła Blachownia powstaje jeszcze odcinek G od węzła Blachownia do węzła Zawodzie (4,7 km), odcinek H od węzła Zawodzie do węzła Woźniki (16,7 km) oraz odcinek I od węzła Woźniki do węzła Pyrzowice (ok. 15,2 km). Zakres prac dla odcinków H i I realizowanych przez konsorcja spółek grupy Strabag obejmuje tylko budowę trasy, natomiast wykonawcy odcinków F i G musieli wcześniej przeprowadzić prace projektowe. Odcinek G buduje konsorcjum spółek Berger Bau Polska oraz Berger. Odcinki zgodnie z umowami powinny być gotowe w połowie 2019 r.

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

Wolosek
2018-11-21 14:25
Bardzo waża inwestycja dla Polski, bo dojazd na północ kraju to wciąz dla południowców nie lada wyprawa. A1 powinna bardzo pomóc. Nie chce wyrokowac jeśli codzi o wukonawców, ale droga ma być betonowa, więc to zaawansowana technologia, acz bardzo solidna i długowieczna.
ace
2018-11-21 01:13
jeśli Salini to jestem spokojny o terminy :)
Sclosh
2018-11-20 19:33
To że Włosi budują w Polsce jest wynikiem ustaleń na poziomie UE i grubej polityki. Polska jest za zbyt krótka i wąska w uszach i aby protestować. Pozdrawiam
Polak
2018-11-20 18:59
Wszyscy którzy odpowiadają za podpisanie umowy z Salini powinni wyładować w pierdlu. Nie chodzi tylko o ta firmę, ale tez Astaldi i Toto, to są firmy bez żadnej wiarygodności co do terminu i jakości.
IHGF
2018-11-20 17:03
tak sie składa iż jestem codziennie na jednym z odcinków i doskonale wiem iż odc F będzie oddanym jako ostatni jest na chwile obecną najmniej zaawansowany , a zapewnienia wykonawcy iż na okres zimowy przyśpieszy prace - ( kto w to uwierzy) chyba że resztę nawierzchni będą robić przy -10 stopniach na żywioł, a gdzie bariery, ekrany, ogrodzenie, oznakowanie. Będą iść tylko i wyłącznie w przejezdność główna trasą.
warszawiak
2018-11-20 12:44
Ot i cała GDDKiA. Cytuję: "Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaufała wykonawcy, który zadeklarował przyśpieszenie prac, tak aby w połowie 2019 r. zapewnić przejezdność na odcinku F i na wszystkich trzech węzłach." Koniec cytatu. Zaufać obecnie Salini, (zamiast po prostu wywalić ich już dawno na zbity pysk z Polski), to tak, jakby zaufać wygłodniałym wilkom, że nie pożrą owiec. Oby tylko Częstochowa nie zaczęła remontu DK1 przed ukończeniem A1; wtedy rozpocząłby się totalny drogowy armagedon. Nasi decydenci drogowi takie numery potrafią wykręcić, przykładem remont sprzed paru lat DK1 we Włocławku podczas budowy A1, zamiast zaczekania na dokończenie autostrady. Bardzo chciałbym być w tym wszystkim złym prorokiem i całkowicie się mylić.
Mati
2018-11-20 10:56
ZNowu Salini i makarony. Kto w ogóle ich wybiera?

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: