A1 - obwodnica Częstochowy: Wiadukt na węźle Jasna Góra przejezdny, wkrótce kolejny
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2019-09-30
W miniony tydzień przyniósł pozwolenie na użytkowanie pierwszego wiaduktu drogowego na węźle Częstochowa Jasna Góra w ciągu DK43. Uruchomienie obiektu umożliwiło zlikwidowanie tymczasowego przejazdu przez budowaną autostradę A1. Aktualnie ruch pojazdów odbywa się już nad autostradą, lewą jezdnią, po wiadukcie drogowym nr 361 w ciągu drogi krajowej nr 43, który jest częścią węzła Częstochowa Jasna Góra w ciągu obwodnicy Częstochowy.
Ponadto dobiegają końca kontrole Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Katowicach na kolejnych obiektach w ciągu dróg poprzecznych. W szczególności, kontrolowany jest wiadukt drogowy nr 358 w ciągu drogi wojewódzkiej nr 491 relacji Częstochowa–Kamyk. Po uzyskaniu pozytywnego wyniku kontroli, udostępnienie tego obiektu dla ruchu pojazdów powinno nastąpić w tym tygodniu.
Przypomnijmy, na początku sierpnia br. udostępniono autostradę A1 na odcinku Pyrzowice – Częstochowa Południe. Do pełni szczęścia zabrakło strategicznego odcinka A1-ki, czyli obwodnicy Częstochowy. Jej budowa przebiegała z dużymi problemami, aż ostatecznie GDDKIA zerwała umowę i konieczne stało się wyłonienie nowych wykonawców prac. Obecnie prowadzone są roboty zabezpieczające m.in. wykonywana jest nawierzchnia autostrady i kończone są prace przy wiaduktach.
Prace na wiaduktach w ciągu autostrady A1 - obwodnicy Częstochowy. Zdjęcia: GDDKIA
- Prowadzone są intensywne prace budowlane na całym kontrakcie. Układane są kolejne warstwy bitumiczne jezdni oraz nawierzchnia betonowa autostrady. W ramach realizacji obecnego kontraktu ułożyliśmy już prawie 153 tysiące m2 nawierzchni betonowej, oraz 10 tysięcy ton mieszanki mineralno-asfaltowej. Niezależnie trwają prace we wszystkich asortymentach, w tym: humusowanie skarp i pasa rozdziału, układanie warstw konstrukcyjnych na drogach poprzecznych i na dojazdach do obiektów inżynierskich, roboty branżowe, prace brukarskie – raportuje GDDKIA.
A1 przejezdna w tym roku? – są nowe przetargi na dokończenie jej budowy
Do końca roku drogowcy chcą udostępnić do ruchu kolejne 4 km odcinka od węzła Częstochowa Blachownia do węzła Częstochowa Południe oraz 21,15 kilometrowy odcinek wraz z węzłami Częstochowa Północ - Częstochowa Blachownia. Jednak aby tak się stało, GDDKIA musi jeszcze znaleźć firmy, które m.in. zadbają o montaż barier ochronnych, wykonanie oznakowania poziomego i pionowego oraz włączenie autostrady A1 do starej drogi krajowej nr 1 na węźle Częstochowa Północ (Rząsawa).
Autostrada A1 to jeden z najbardziej kluczowych szlaków komunikacyjnych w kraju, a zarazem jedyna droga, która biegnąc z Gdańska przez Łódź i Górny Śląsk aż do granicy z Czechami, przecina całe terytorium Polski.
Dalsza perspektywa budowy dróg krajowych do 2025 roku zakłada wydłużenie autostrady A1 na północ od Częstochowy do granicy województw śląskiego i łódzkiego i dalej w kierunku Piotrkowa Trybunalskiego. Do 2022 roku katowicki oddział GDDKIA będzie zarządzał autostradami o łącznej długości ponad 226 km, w tym A1 o długości 166 km.