A1 Tuszyn – Częstochowa: Łódzkie lepiej przygotowane do budowy niż Śląsk
- A.K.
- Dziennik Zachodni, conadrogach.pl
- 2016-10-27
Autostrada A1 Tuszyn – Częstochowa ma powstać w latach 2020-2022 i być realizowany ze środków Krajowego Funduszu Drogowego. Szacowany koszt realizacji to ok 3,6. Brakujący 80-kilometrowy odcinek A1 przebiega przez dwa województwa: łódzkie i śląskie.
W województwie łódzkim od trzech lat gotowy jest projekt dla czterech odcinków autostrady A1 z Tuszyna do Radomska.
- Tuszyn – Piotrków Trybunalski – liczący około 16 km
- Piotrków Trybunalski – Kamieńsk o długości ponad 24 km
- Kamieńsk – Radomsko – liczący ponad 16,5 km
- Radomsko – granica z woj. śląskim o długości ponad 7 km.
Odcinki mają też zezwolenie na realizację inwestycji drogowej co oznacza, że nic nie stoi na drodze do budowy trasy.
Takiej dokumentacji brakuje dla 17 kilometrowego odcinka A1-ki na Śląsku tj. od granicy województw do Rząsawy. Odcinek nie ma jeszcze dokumentacji wykonawczej - informuje Jan Krynicki, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Można więc przypuszczać, że o ile łódzki odcinek (63,8 km) będzie mógł powstawać w systemie „buduj”, to śląski w „projektuj i buduj”, co z pewnością zajmie drogowcom więcej czasu – czytamy w Dzienniku Zachodnim.
Autostrada A1 Tuszyn – Częstochowa zostanie zrealizowana w ciągu wybudowanego pod koniec lat 80. XX wieku fragmentu A1 (odcinek Tuszyn - Piotrków Trybunalski) oraz dwujezdniowej drogi krajowej nr 1 o przekroju czteropasowym z drugiej połowy lat 70. XX wieku, zwanej potocznie gierkówką (odcinek Piotrków Trybunalski – Częstochowa).
Obecnie w budowie jest południowy odcinek A1 od Częstochowy (wraz z obwodnicą) do Pyrzowic o długości 57 km. Oddanie do ruchu jest planowane w latach 2018-2019.
Galerie zdjęć z budowy autostrady A1