A4 Autostradowa Obwodnica Krakowa będzie rozbudowana. Wkrótce pierwsza umowa
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-11-26
Korki na autostradzie A4 w okolicach Krakowa to sytuacja niemal codzienna. Sytuację mają zmienić nowe inwestycje, które zakładają rozbudowę południowej obwodnicy Krakowa i węzła z Zakopianką. Przetargi już ruszyły, wkrótce pierwsze umowy.
Drogowcy wybrali najkorzystniejszą ofertę na projekt i budowę dodatkowego pasa ruchu na autostradzie A4 od węzła Kraków Południe do wiaduktu w ciągu ul. Kąpielowej. Jest to oferta złożona przez Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe z Dębicy, które wyceniło wszystkie prace na prawie 14,5 mln zł. Na zrealizowanie zadania wykonawca będzie miał 26 miesięcy od dnia podpisania umowy. Zanim jednak zostanie podpisana umowa przez pięć najbliższych dni pozostali wykonawcy, którzy składali oferty w tym przetargu, mogą złożyć odwołanie od wyboru najkorzystniejszej oferty.
Zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie i wykonanie dodatkowego pasa ruchu na jezdni autostrady A4 o długości 900 m, od węzła Kraków Południe w kierunku węzła Kraków Łagiewniki, do punktu, w którym już istnieje trzeci pas. Przebudować trzeba też będzie łącznicę z węzła Kraków Południe od strony Zakopanego w kierunku Rzeszowa, wybudować ekrany akustyczne i drogę serwisową, która docelowo będzie drogą gminną (ul. Dzikiej Róży).
Pilne inwestycje na autostradzie A4 – gdzie rozbudowa zakorkowanych odcinków i budowa nowej A4
Mapa dróg i obwodnic Krakowa. Mapa: GDDKIA
Przypominamy, że GDDKIA rozpoczęła również przygotowania do opracowania dokumentacji na rozbudowę węzła A4 Kraków Południe. Węzeł ten rozprowadza ruch pomiędzy Południową Autostradową Obwodnicą Krakowa w ciągu A4 i Zakopianką, czyli drogą krajową nr 7 oraz Krakowem. Rozbudowa uzupełni węzeł o brakujące łącznice na trasie między Rzeszowem a Krakowem. Prace obejmą budowę estakady, ronda na skrzyżowaniu ulic Poronińskiej i Taklińskiego z ul. Zakopiańską, podziemnego przejścia dla pieszych, murów oporowych, ekranów akustycznych, dróg serwisowych oraz przebudowę łącznic. W latach 2020 – 2024 mają zostać przeprowadzone prace przygotowawcze, a później 2025 – 2026 roboty budowlane.
To część większej inwestycji na autostradowej obwodnicy Krakowa. Docelowo dodatkowe pasy ruchu mają powstać na najbardziej zakorkowanym odcinku od węzła Kraków Południe do węzła Balice. Drogowcy podkreślają, że kolejne etapy prac będą mogły ruszyć po wybudowaniu drogi ekspresowej S52 tj. Północnej Obwodnicy Krakowa. Oznacza to, że inwestycja ruszy najwcześniej w 2023 r.
S52 Bielsko Biała – Głogoczów, Beskidzka Droga Integracyjna, najwcześniej za dziesięć lat
S52 Północna Obwodnica Krakowa domknie ring
S52 Północna Obwodnica Krakowa będzie miała długość ponad 12 km, dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Do węzła Modlnica dobudowane zostaną cztery łącznice. Kolejne węzły w kierunku wschodnim to: Zielonki, Węgrzce, Batowice i Mistrzejowice. Ten ostatni węzeł wybudowany zostanie w ramach realizacji S7 i połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa. W ciągu S52 POK powstaną także: dwa tunele, 27 obiektów mostowych (mosty, wiadukty, estakady) i 4 km murów oporowych.