1. Strona główna
  2. Autostrady
  3. Autostrada A1
  4. Opis drogi

Autostrada A1 - Bursztynowa Autostrada

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2019-01-11
  4. Aktualizacja: 2024-05-13
Autostrada A1 - Bursztynowa Autostrada
Autostrada A1 między Rusocinem i Swarożynem. Zdjęcia: Gdańsk Transport Company.
Autostrada A1, zwana także Bursztynową, jest jedyną autostradą w Polsce biegnącą z północy na południe. W 2022 roku autostrada osiągnęła prawie 570 kilometrów długości i połączyła Trójmiasto, Toruń, Łódź, Częstochowę oraz Górny Śląsk z granicą państwa z Czechami. Jako ostatni realizowany był fragment A1 Tuszyn - Częstochowa, który wcześniej funkcjonował jako DK1 (gierkówka).

Spis treści:

Autostrada A1 - trasa międzynarodowa, połączenie z siecią dróg w Polsce

Mapy autostrady A1

Opłaty na autostradzie A1

Historia budowy autostrady A1

Przebieg autostrady A1 z północy na południe

 

Autostrada A1 - trasa międzynarodowa, połączenie z siecią dróg w Polsce

Autostrada A1 jest niewątpliwie jednym z filarów układu komunikacyjnego w kraju, łączy się bowiem z wieloma innymi, ważnymi trasami szybkiego ruchu. Na północy, w Rusocinie, łączy się z drogą ekspresową S6, dając już dzisiaj połączenie z miastami aglomeracji trójmiejskiej, a docelowo ze Szczecinem, przez Słupsk i Koszalin. Na Kujawach, w Nowych Marzach, łączy się z drogą ekspresową S5, którą dojedziemy do Wrocławia przez Bydgoszcz i Poznań. W Strykowie łączy się z autostradą A2, która umożliwia podróż od granicy z Niemcami do Warszawy. Na południu Łodzi autostrada A1 łączy się z drogą ekspresową S8 prowadzącą do Wrocławia. W Piotrkowie Trybunalskim łączy się z odcinkiem S8 w kierunku na Warszawę. Tu zaplanowano także wpięcie w dalekiej przyszłości drogi ekspresowej S12 w kierunku na Radom i Lublin. W Pyrzowicach A1 umożliwia zjazd na drogę ekspresową S1, którą docelowo dojedziemy do Bielska-Białej i Cieszyna. W Gliwicach krzyżuje się z autostradą A4, łączącą już dzisiaj granicę z Niemcami przez Legnicę, Wrocław i Opole, z granicą z Ukrainą na wschodzie. Wreszcie na południowej granicy kraju, na wysokości Bohumina, A1 łączy się z czeską autostradą D1.

Aktualne utrudnienia na autostradzie A1

Połączenie autostrady A1 z Drogową Trasą Średnicową w Gliwicach. Zdjęcie: GDDKiA.

Gliwice - połączenie autostrady A1 z Drogową Trasą Średnicową

Autostrada A1 pełni funkcję obwodnicy dla takich miast jak Grudziądz, Toruń, Włocławek, Łódź, Piotrków Trybunalski, Częstochowa, Bytom, Zabrze i Gliwice.

Autostrada A1 biegnie w ciągu międzynarodowej trasy E75 i leży w VI transeuropejskim korytarzu transportowym Autostrada Gdańsk – Brno – Bratysława – Wiedeń przez co włącza Polskę w sieć dróg środkowej i południowej Europy.

Mapy autostrady A1

Autostrada A1, trasa A1 północ - południe. To jedyna autostrada w Polsce o przebiegu południkowym. Autostrada Bursztynowa liczy około 570 kilometrów. Mapa przebiegu trasy A1: Gdańsk, Grudziądz, Toruń, Włocławek, Łódź, Piotrków Trybunalski, Częstochowa, Pyrzowice do Gorzyczek. 

Mapy autostrady A1

Mapa przebiegu autostrady A1



Opłaty na autostradzie A1

Dla aut osobowych płatny jest 152-km odcinek autostrady A1 od Rusocina do Torunia, popularnie nazywany A1 Gdańsk - Toruń. Odcinek został wybudowany i jest teraz zarządzany przez koncesjonariusza – Gdańsk Transport Company. Opłaty pobierane są w systemie manualnym i elektronicznym. W ostatnim czasie opłaty za przejazd dla kierowcow pojazdów osobowych zostały zniesione, należy jednak pobrać bilet.

Autostrada A1 nadal będzie bezpłatna

Opłaty za przejazd autostradą A1 Gdańsk - Toruń

Opłaty za przejazd autostradą A1 Gdańsk - Toruń. Źródło: GTC

Historia budowy autostrady A1

Pierwsze projekty związane z budową autostrady A1 pojawiły się w latach 60-tych ubiegłego wieku, ale pierwszy odcinek autostrady powstał dopiero w 1989 roku, kiedy to po kilkunastu latach budowy oddano do ruchu 17 km autostrady między Tuszynem i Piotrkowem Trybunalskim. Wcześniej bo w latach 70-tych powstała wprawdzie Gierkówka, czyli trasa między Piotrkowem a Śląskiem i ta miała być wedle pierwotnych koncepcji autostradą, jednak w trakcie budowy koszty znacząco przekroczyły możliwości finansowe Polski Ludowej i zrezygnowano z bezkolizyjnych skrzyżowań i węzłów. W efekcie powstała i tak nowoczesna jak na ówczesne czasy dwupasmówka, ale poprzecinana co rusz skrzyżowaniami z drogami lokalnymi. W takim też stanie, z niewielkimi tylko przebudowami, funkcjonowała przez kilkadziesiąt lat. Ostatecznie, w 2022 roku , po przebudowie odcinków na trasie Tuszyn - Częstochowa, została oznaczona jako autostrada A1. W latach 90-tych powstała trasa szybkiego ruchu pełniąca funkcję wschodniej obwodnicy Torunia. Była to wprawdzie droga jednojezdniowa, ale pozwalała szybko ominąć Toruń i przekroczyć bezkolizyjnie Wisłę i Drwęcę i powstała w śladzie zaplanowanej na przyszłość autostrady.

Prawdziwa budowa Bursztynowej Autostrady A1 ruszyła dopiero w lipcu 2005 roku, kiedy to  koncesjonariusz, Gdańsk Transport Company S.A., rozpoczął prace na 89,5 km odcinku autostrady Rusocin – Nowe Marzy. Autostrada została oddana do ruchu po trzech latach, w październiku 2008 roku. Kolejny odcinek A1 z Nowych Marz do Torunia o długości 62,5 km, po niemałych zawirowaniach organizacyjnych również wybudowała GTC, przekazując go kierowcom w październiku 2011 roku.  Kierowcy zyskali wówczas do dyspozycji 152 km autostrady A1 i mogli pokonać trasę z Torunia do Gdańska w zaledwie 70 minut.

 

Autostrada A1 między Rusocinem i Toruniem. Zdjęcie: Gdańsk Transport Company.

Autostrada A1 między Rusocinem i Toruniem

 

Równolegle do budowy autostrady A1 na północy Polski prowadzono prace w województwach łódzkim i śląskim. W grudniu 2008 roku otwarto 3 km fragment obwodnicy Strykowa (woj. łódzkie). Rok później oddano 15,5 km gotowej autostrady na odcinku A1 Gliwice Sośnica – Bełk. Węzeł Gliwice Sośnica powstał ostatecznie w lipcu 2010 roku i jest jedną z największych w Polsce konstrukcji drogowych. To na nim krzyżują się autostrady A1 i A4 oraz droga krajowa nr 44.  W grudniu 2010 roku zakończono budowę 7,5 km autostrady od węzła Bełk do węzła Rowień. W kwietniu 2011 roku, po znacznych opóźnieniach spowodowanych powodzią,  przekazano odcinek Żory – Świerklany o długości 7 km. Z końcem 2011 roku wydłużono A1 w kierunku na północny-wschód od Gliwic. Najpierw, we wrześniu otwarto 6 km drogi do węzła Gliwice Wschód, a w grudniu kolejne 8 km do Zabrza. W połowie 2012 roku zakończono budowę niemal 28 km autostrady od Zabrza do Pyrzowic, gdzie A1 połączyła się z drogą ekspresową S1.

Pod koniec listopada 2012 zakończono budowę 11 km autostrady A1 od granicy z Czechami w Gorzyczkach do Mszany. Niestety, nie zakończono budowy pechowego mostu w Mszanie. Wyznaczono więc objazdy i do eksploatacji przekazano jedynie 4 km autostrady. Na brakujące 7 km kierowcy czekali do maja 2014 roku, kiedy to wreszcie dopuszczono do ruchu słynny most.

Autostrada A1 w Mszanie. Zdjęcie: GDDKiA.

Autostrada A1 w Mszanie

 

Pod koniec 2012 roku kierowcy otrzymali wreszcie nowe odcinki A1 w centrum Polski.  W listopadzie otwarto fragment Kowal – Łódź Północ, którego budowę podzielono na następujące odcinki: Kowal – Kutno-Północ (30 km), Kutno-Północ – Kutno-Wschód (15,2 km), Kutno-Wschód – Piątek (9 km) i Piątek – Łódź-Północ (21 km).  Rok później, w grudniu 2013 roku autostrada A1 wydłużyła się o kolejny, 45 km odcinek od Czerniewic koło Torunia do węzła Włocławek Zachód. Jednak dopiero od maja 2014 roku kierowcy mogli przejechać jednym ciągiem autostrady A1 z Łodzi do Gdańska, kiedy to otwarto brakujące 19 km autostrady A1 od Włocławka do Kowala.

Autostrada A1 Stryków - Tuszyn jako wschodnia obwodnica Łodzi

Wschodnia obwodnica Łodzi - odcinek autostrady A1 Stryków - Tuszyn. Zdjęcia: GDDKiA

Budowa odcinka autostrady A1 Stryków – Tuszyn, stanowiącego wschodnią obwodnicę Łodzi, przeciągnęła się aż do wakacji 2016 r. Na początku 2014 roku, po rozwiązaniu umowy z pierwotnym wykonawcą, drogowcy, aby przyśpieszyć zakończenie inwestycji, zdecydowali o podzieleniu odcinka na trzy odrębne postępowania przetargowe. W rezultacie zostały podpisane trzy umowy na dokończenie inwestycji:

  • Odcinek autostrady A1 od węzła Łódź – Północ, w okolicach Strykowa, na skrzyżowaniu z autostradą A2 do węzła Brzeziny, na skrzyżowaniu z drogą krajowa nr 72, o długości 14,1 km.
  • Odcinek autostrady A1 od węzła Brzeziny do węzła Romanów, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 714, o długości 11 kilometrów.
  • Odcinek od węzła Romanów do węzła Tuszyn, na połączeniu z istniejącą już autostradą i drogą krajową nr 91, o długości ok. 16 km.

Ten 40 km fragment autostrady o betonowej nawierzchni oddano do ruchu na poczatku lipca 2016 roku.


Kolejną budowaną częścią była autostrada A1 Pyrzowice - Częstochowa o dł. 57 kilometrów. Duży fragmnet autostrady na tym odcinku stanowi obwodnicę Częstochowy. I tu nie obyło się bez problemów i dużych opóźnień... Gotową autostradą z Pyrzowic do Częstochowy mieliśmy  pojechać w 2019 r., niestety w sierpniu oddane zostały tylko odcinki o długości 33 km. Cała obwodnica Częstochowy powstawała aż do 2021 r., co ciekawe niektóre z prac (poza jezdnią) były kontynuowane nawet w 2022 r.

Umowy na A1 Pyrzowice - Częstochowa podpisywane były od sierpnia 2015 roku do marca 2016 r. Po zerwaniu umów z niesolidnymi wykonawcami na odcinki obwodnicy Częstochowy, GDDKIA ogłaszała kolejne przetargi, rozbijając zadanie na podetapy. Inwestycję podzielono na 4 odcinki:

  • Projekt i budowa A1 na odcinku F od węzła Rząsawa (z węzłem) do węzła Blachownia (z węzłem). Długość odcinka ok. 20,3 km. 

  • Projekt i budowa autostrady A1 na odcinku G od węzła Blachownia (bez węzła) do węzła Zawodzie (z węzłem). Długość odcinka 4,7 km. 

  • Budowa autostrady A1 na odcinku H od węzła Zawodzie (bez węzła) do węzła Woźniki (z węzłem). Długość odcinka 16,7 km. 

  • Budowa autostrady A1 na odcinku, odcinek I od węzła Woźniki (bez węzła) do węzła Pyrzowice (bez węzła). Długość odcinka ok. 15,2 km. 

 

W 2016 roku podjęto decyzję co do realizacji autostrady A1 z Rząsawy koło Częstochowy do Tuszyna. Ta część trasy A1 przebiega śladem gierkówki (DK1), która została gruntownie przebudowana. Był to ostatni, brakujący fragment autostrady A1 łączącej północ i południe Polski.

Przypomnijmy, we wcześniejszych latach odcinek A1 Tuszyn - Częstochowa był planowany do realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Później został zaplanowany do realizacji przez drogową spółkę specjalnego przeznaczenia (dssp). Ostatecznie 81 kilometrowy odcinek autostrady A1 Tuszyn-Częstochowa został zrealizowany ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, w ramach limitu wydatków w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). GDDKiA budowę trasy podzieliła na 5 pododcinków - jeden na terenie woj. śląskiego i cztery na terenie łódzkiego. Prace projektowe i budowlane były realizowane w latach 2019-2023 r. 

Odcinek autostrady A1 z Tuszyna do Rząsawy koło Częstochowy został podzielony

na cztery części w woj. łodzkim:

  • Odc. A od węzła „Tuszyn” (bez węzła) do węzła „Bełchatów” (z węzłem) - długość 15,862 km

  • Odc. B od węzła „Bełchatów” (bez węzła) do węzła „Kamieńsk” (z węzłem) - długość 24,200 km

  • Odc. C od węzła „Kamieńsk” (bez węzła) do węzła „Radomsko” (z węzłem) - długość 16,720 km

  • Odc. D od węzła „Radomsko” do granicy województwa łódzkiego/śląskiego - długość 7,023 km.

jedną część w woj. śląskim:

  • Odc. E - gr. woj. łódzkiego - w. Częstochowa Północ (Rząsawa) - długość ok. 16,9 km.

W II połowie lipca 2018 r. GDDKIA podpisała umowę z wykonawcą odcinka E autostrady A1 w woj. śląskim. Odcinek A1 prowadzący od granicy województw do Rząsawy koło Częstochowy zrealizowała firma POLAQUA Sp. z o. o. z Piaseczna za kwotę 596,5 mln zł. Zadanie było realizowane w systemie projektuj i buduj, kontraktowo do 2022 r. Kierowcy mogli odcinkiem przejechać już pod koniec 2021 r.

Odcinek D autostrady A1 Radomsko - granica województw, to najkrótszy (7 km) fragment. Jego budową zajmowało się Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR z Zawiercia, a koszt prac budowlanych to ok. 338,2 mln zł. I w tym przypadku odcinek udało się zrealizować zgodnie z planem, a kierowcy pojechali nim z końcem 2021 r.

Odcinek C autostrady A1 Kamieńsk - Radomsko zaprojektowało i wybudowało konsorcjum firm Strabag i Budimex. Budowa odcinka o długości około 16,7 km wyniosła ponad 573 mln zł. Prace zakończono zgodnie z planem, a kierowcy korzystają z odcinka od końca 2021 r. 

Z końcem lipca 2018 r. drogowcy podpisali umowę na realizację odcinka autostrady A1 w woj. łódzkim Tuszyn - Piotrków Trybunalski Południe. Wykonawcą zadania w systemie „Zaprojektuj i zbuduj” było konsorcjum firm: Budimex - Strabag. Koszt przedsięwzięcia to ok. 478,9 mln zł. Gotowym odcinkiem kierowcy pojechali pod koniec 2021 r.

Najpóźniej, bo w kwietniu 2019 r. poznaliśmy wykonawcę odcinka B autostrady A1 między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem o długości ponad 24 km. Odcinek Piotrków Trybunalski – Kamieńsk to najdłuższy odcinek realizacyjny A1 na terenie woj. łódzkiego, liczący ponad 24 km. Jego realizacją (projketuj i buduj) zajęła się firma Mirbud,w ramach kontraktu o wartosci 857 mln zł. Z harmonogramu prac wynikało, że całą autostradą A1 z Częstochowy do Tuszyna pojedziemy najwcześniej w I połowie 2023 roku. Rzeczywistośc okaząła się tym razem bardziej optymistyczna. Od końca 2022 r. cała autostrada A1 jest już przejezdna. Wszystkie pozostałe prace zakończono w kwietniu 2023 r.

Koniec budowy autostrady A1 w Polsce

Koniec budowy autostrady A1 w Polsce

Zdjęcia: GDDKIA

Autostrada A1 Tuszyn - Częstochowa była budowana na trasie starej gierkówki. Trasa została rozbudowana do trzech pasów ruchu w każdą stronę. Odcinek Tuszyn - Piotrków Zachód ma po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z zachowaniem rezerwy na docelowe poszerzenie do trzech pasów. Podobny zapas przewidziano na oddanym wcześniej odcinku A1 Tuszyn – Stryków tj. wschodniej obwodnicy Łodzi. Podobnie jest na obwodnicy Piotrkowa Trybunalskiego tj. na odcinku Piotrków Zachód - Piotrków Południe. W ciągu A1 powstało pięć węzłów drogowych (Piotrków Zachód, Piotrków Południe, Kamieńsk, Radomsko oraz Mykanów) i 85 obiektów inżynierskich.

 

Przebieg autostrady A1 z północy na południe

A1 Gdańsk (Rusocin) – Toruń

Odcinek ten zaczyna się na węźle w Rusocinie, gdzie autostrada A1 łączy się z drogą ekspresową S6 i drogą wojewódzką nr 226. Dalej autostrada biegnie na południe, równolegle do drogi krajowej nr 91, która jest dla autostrady drogą alternatywną. Na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 224 powstał węzeł Stanisławie, ze zjazdem do Tczewa. Kolejnym węzłem jest Swarożyn, zjazd na drogę krajową nr 22 w kierunku Malborka i Starogardu Gdańskiego. W Peplinie umożliwiono zjazd na drogę wojewódzką nr 229, w Kopytkowie zaś na drogę wojewódzką nr 231 i dalej do miejscowości Skórcz. Na wysokości Warlubia powstał węzeł ze zjazdem na drogi wojewódzkie nr 214 i 238 oraz drogę krajową nr 91. W Nowych Marzach wybudowano jeden z ważniejszych węzłów na autostradzie A1. Teraz to zjazd na drogę krajową nr 91 i do Grudziądza. Docelowo jednak, będzie to połączenie z projektowaną drogą ekspresową S5 w kierunku Bydgoszczy, Poznania i Wrocławia. Autostrada omija Grudziądz od zachodu i południa. Po przecięciu Wisły powstał kolejny węzeł ze zjazdem do tego miasta. To połączenie z drogą krajową nr 95 i dalej drogą krajową 55. Kolejne węzły A1 to Lisewo ze zjazdem na drogę wojewódzką nr 548 i dalej do miejscowości Stolno i Wąbrzeźno oraz Turzno, ze zjazdem na drogę krajową nr 96 i dalej drogę krajową nr 15. Między nimi, na przecięciu z drogą wojewódzką nr 551 docelowo powstanie także węzeł Chełmża. Autostrada omija Toruń od zachodu i południa. W Lubiczu powstał pierwszy węzeł ze zjazdem do północnego Torunia i Lubicza, poprzez drogi krajowe nr 10 i 80. Tu docelowo powstanie połączenie autostrady z drogą ekspresową S10. Za miejscowością Złotoria A1 odbija na zachód, przecina kolejny raz Wisłę i dociera do węzła Toruń Czerniewice, gdzie krzyżuje się z drogą ekspresową S10 oraz drogą krajową nr 91.

Cały odcinek autostrady A1 od Rusocina do Torunia jest odcinkiem płatnym, a opłaty są pobierane w systemie manualnym, poprzez bramki autostradowe. Odcinek ten jest zarządzany przez koncesjonariusza – Gdańsk Transport Company.

Mapa autostrady A1 Rusocin – Toruń:

Mapa autostrady A1 Rusocin – Toruń 

A1 Toruń – Łódź

Od Torunia autostrada A1 biegnie w bliskim sąsiedztwie drogi krajowej nr 91 (wcześniej DK 1), równolegle do Wisły. Na wysokości Ciechocinka powstał węzeł ze zjazdem na drogę wojewódzką nr 266 i właśnie krajową 91-kę. Do Włocławka umożliwiono zjazd poprzez dwa węzły: Włocławek Północ, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 252 na wysokości miejscowości Brzezie oraz Włocławek Zachód, na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 62. Na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 91 powstał węzeł Kowal, zlokalizowany na południe od tej miejscowości. W Kutnie autostrada A1 łączy się z dwoma drogami krajowymi. Najpierw, na węźle Kutno Północ, z drogą krajową nr 60, a niżej, na budowanym węźle Kutno Wschód, z drogą krajową nr 92. Zanim autostrada dotrze do Łodzi minie jeszcze Piątek, do którego umożliwiono zjazd poprzez drogę wojewódzką nr 703. Swój bieg kończy na węźle Łódź Północ, zlokalizowanym koło Strykowa, na przecięciu z autostradą A2.

A1 Łódź - Tuszyn

Od Strykowa do Tuszyna nie bez problemów powstał odcinek autostrady A1 jako Wschodnia Obwodnica Łodzi. Na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 72 powstał węzeł Brzeziny, na połączeniu z drogą wojewódzką nr 713 węzeł Łódź Wschód, a na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 714 węzeł Romanów. Na węźle Łódź Południe zaplanowano połączenie z  drogą ekspresową S8.

 

A1 Tuszyn – Piotrków Trybunalski

W Tuszynie autostrada A1 łączy się z drogą krajową nr 91, z którą tranzytem poprowadzono także drogę krajową nr 12. Autostrada omija Srock i dociera do Piotrkowa Trybunalskiego. Tu na węźle Piotrków Trybunalski Zachód łączy się z drogą ekspresową S8, która odbija w kierunku Warszawy. Zaraz za węzłem Piotrków Trybunalski Południe, gdzie łączy się z drogą krajową nr 74, autostrada kończy swój bieg.

 

A1 Piotrków Trybunalski – Częstochowa

Nowa autostrada A1 została poprowadzona śladem obecnej drogi krajowej nr 1 (gierkówki). Na odcinku powstały cztery węzły. Pierwszy, Piotrków Trybunalski, na połączeniu z projektowaną dopiero drogą ekspresową S12. Drugi, Kamieńsk, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 484. Trzeci węzeł, Radomsko, powstał na przecięciu z drogą krajową nr 42, na zachód od tej miejscowości. Ostatnim jest węzeł Kościelec, ze zjazdem na lokalne drogi, między Rudnikami i Mykanowem. Odcinek A1 łaczy się z autostradową obwodnicą Częstochowy na węźle Częstochowa Północ w Rząsawie.

A1 Częstochowa – Pyrzowice (obwodnica Częstochowy)

Fragment A1 o długości około 57 km zaczyna się na węźle Częstochowa Północ w Rząsawie, gdzie zaplanowano wpięcie w obecną drogę krajową nr 1, która jak wyżej opisano, została już przebudowana do standardu autostrady. Dalej A1 omija Częstochowę od północy i zachodu. Na połączeniu z drogą krajową nr 43 powstał węzeł Częstochowa Jasna (Ligota), na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 46 węzeł Częstochowa Blachownia, a na przecięciu z drogą wojewódzką nr 908 węzeł Częstochowa Południe (Zawodzie). Między Częstochową i Pyrzowicami powstał jeszcze jeden węzeł Woźniki ze zjazdem na lokalne drogi. 

 

A1 Pyrzowice – Gorzyczki

Autostrada A1 od węzła Pyrzowice do granicy z Czechami jest już gotowa od lat. Węzeł Pyrzowice będzie jednak rozbudowany. Tu autostrada łączy się już teraz z drogą ekspresową S1 i drogą krajową nr 78. Docelowo zaplanowano tu także połączenie z drogą ekspresową S11. Autostrada A1 omija dalej Górnośląski Okręg Przemysłowy od północy i zachodu. W Piekarach Śląskich powstał zjazd na drogę wojewódzką nr 911. Na węźle Bytom umożliwiono zjazd na drogę krajową nr 11. W Zabrzu powstały dwa węzły: Zabrze Północ na przecięciu z drogami krajowymi nr 78 i 94 oraz Zabrze Zachód, na ponownym połączeniu z drogą krajową nr 78. Autostrada A1 dociera do Gliwic, które omija od wschodu. Na węźle Gliwice Wschód łączy się z drogą krajową nr 88. Następnie przecina Drogową Trasę Średnicową czyli drogę wojewódzką nr 902. Na węźle Gliwice Sośnica, jednym z największych w Europie, łączy się z autostradą A4 i drogą krajową nr 44. W Knurowie powstał węzeł ze zjazdem na drogę wojewódzką nr 921. Kolejny węzeł to Dąbieńsko ze zjazdem poprzez drogi lokalne do miejscowości Czerwionka-Leszczyny. Między Stanowicami i Bełkiem, na przecięciu z drogą wojewódzką nr 925 powstał węzeł Rybnik. Na północny-zachód od Żor wybudowano zjazd na drogę wojewódzką nr 935, a nieco dalej na południe węzeł Świerklany ze zjazdem na drogę wojewódzką nr 932. Na przecięciu z drogą wojewódzką nr 933, między Wodzisławiem Śląskim i Jastrzębiem Zdrój powstał węzeł Mszana. Stąd autostrada kieruje się już na zachód w kierunku granicy. Przed przejściem granicznym umożliwiono jeszcze zjazd do Gorzyc i drogi krajowej nr 78 poprzez węzeł Gorzycki.

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE