1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Koniec budowy autostrady A1 w Polsce

Koniec budowy autostrady A1 w Polsce

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2023-05-04
Koniec budowy autostrady A1 w Polsce
A1 Tuszyn - Częstochowa w jej docelowych parametrach. Zdjęcia: A1 Kamieńsk - Piotrków, GDDKIA
Autostrada A1 to drogowy kręgosłup łączący się z biegnącymi ze wschodu na zachód autostradami A2 i A4, a także drogami ekspresowymi S1, S5, S7 i S8. Po wieloletnim procesie budowy autostrada A1 jest drugą gotową trasą tego typu w Polsce (pomijając autostradowe obwodnice miast). Od końcówki kwietnia br. kierowcy mają do dyspozycji całą autostradę A1, ponad 560 km od Rusocina do Gorzyczek. Trasę z centrum Gdańska do granicy z Czechami można przejechać pojazdem osobowym z dozwoloną prędkością do 140 km/h, w czasie ok. 5 godzin z przerwą na odpoczynek.

Od końcówki kwietnia br. można już korzystać z całej autostrady A1 w jej docelowych parametrach, bo zakończyły się wszystkie prace na ostatnim jej odcinku pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem. To także koniec wieloletniego procesu budowy autostrady A1 w Polsce.

Przetarg na rozbudowę A1 Toruń – Włocławek rozstrzygnięty. Prawie 3 mln zł wyniesie sama dokumentacja

Ostatni z odcinków realizacyjnych A1 ma ponad 24 km długości, dwie jezdnie o nawierzchni betonowej po trzy pasy ruchu każda. Już pod koniec grudnia ubiegłego roku kierowcy mogli korzystać z całej szerokości obu jezdni, jednak z ograniczeniem do 100 km/h. Trwały jeszcze prace w otoczeniu trasy głównej. Aktualnie jest to już pełnoprawna autostrada, po której samochodem osobowym, motocyklem lub pojazdem ciężarowym o masie całkowitej do 3,5 t można zgodnie z przepisami jechać z prędkością 140 km/h.

Ostatni budowany odcinek A1 - Kamieńsk - Piotrków Trybunalski

Ostatni budowany odcinek A1 - Kamieńsk - Piotrków Trybunalski

Zdjęcia: GDDKIA

Przypomnijmy, że na całym, ponad 80-kilometrowym betonowym odcinku od Tuszyna do początku obwodnicy Częstochowy mamy dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. Trwają jeszcze prace przy dobudowie trzeciego pasa ruchu na krótkim, początkowym odcinku obwodnicy Częstochowy, nie powodują one jednak utrudnień w ruchu.

Nowa autostrada A1 na odc. Tuszyn - Piotrków Trybunalski

Nowa autostrada A1 na odc. Tuszyn - Piotrków Trybunalski. Zdjęcia: GDDKIA


Pierwszy odcinek autostrady A1 z Tuszyna pod Łodzią do Piotrkowa Trybunalskiego oddano do ruchu w 1989 r., a 30 lat później ruszyła jego przebudowa. Północna część A1, ponad 150 km od Rusocina pod Gdańskiem do Torunia, została wybudowana przez koncesjonariusza w latach 2005 – 2011. Pięć lat później autostradą można było dojechać ponad 180 km dalej, do Tuszyna. W latach 2007 – 2014 zrealizowano nieco ponad 90 km A1 umożliwiając przejazd od Pyrzowic do granicy z Czechami w Gorzyczkach. W latach 2015 – 2019 oddano blisko 60 km autostrady po nowym przebiegu, omijającej Częstochowę i łączącej się z A1 w Pyrzowicach.

Opłaty za przejazd autostradą A1

W 2018 r. zawarto umowy na przebudowę starej A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz trzech odcinków DK1 od Kamieńska do początku obwodnicy Częstochowy. W kwietniu 2019 r, podpisano umowę z wykonawcą przebudowy ostatniego fragmentu trasy, od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska. Było to łącznie 81 km trasy.

Teraz kierowcy mają do dyspozycji całą autostradę A1, ponad 560 km od Rusocina do Gorzyczek. Trasa łączy się z biegnącymi ze wschodu na zachód autostradami A2 i A4, a także drogami ekspresowymi S1, S5, S7 i S8. Autostrada A1 to część międzynarodowego szlaku transportowego łączącego Morze Bałtyckie i Adriatyk.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A1 Jak dojadę - Toruń Jak dojadę - Łódź