Autostrada A1 Tuszyn – Częstochowa w budowie. Kiedy pojedziemy całą A1 Gdańsk - Gorzyczki?
A1 obwodnica Częstochowy ma być przejezdna na koniec 2019 roku. Dalsza część autostrady A1 w kierunku Tuszyna ma być oddana dwa lata później. Wtedy zakończy się realizacja całej autostrady A1 Gdańsk - Gorzyczki. Zdjęcia: GDDKIA

Do pełnego domknięcia autostrady A1 Gdańsk – Gorzyczki brakuje ponad 100 kilometrów. To budowane obecnie odcinki na trasie Tuszyn – Częstochowa oraz opóźniona obwodnica Częstochowy, która ma być dopuszczona do ruchu pod koniec tego roku. Gotową autostradą A1 z północy na południe pojedziemy najwcześniej na koniec 2022 roku. Oto jak wygląda zaawansowanie prac na wszystkich odcinkach bursztynowej trasy A1.

Przebiegająca przez środek Polski autostrada A1, od Gdańska do granicy z Czechami w Gorzyczkach, docelowo będzie miała ok. 580 km długości. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji około 480 km autostrady A1, z czego ok. 152 km to odcinek koncesyjny Gdańsk - Toruń. W budowie znajduje się pozostałe 102 km bursztynowej trasy. Pierwsze z oczekiwanych, brakujących kilometrów A1-ki mamy dostać na koniec tego roku.

Obwodnica Częstochowy czyli A1 Częstochowa Północ – Częstochowa Blachownia do końca tego roku…

Pod koniec lipca na mapie drogowej Polski pojawił się nowy fragment autostrady A1 - 33-kilometrów pomiędzy węzłem Częstochowa Południe a Pyrzowicami. Na oddanie czeka też 4 km odcinek na południu Czestochowy. Do ukończenia pozostała ponad 21-kilometrowa obwodnica miasta, kończąca się na węźle Częstochowa Blachownia.

- W tym roku planujemy umożliwić kierowcom ominięcie Częstochowy, oddając do użytku ponad 26-kilometrowy odcinek łączący węzły Częstochowa Północ i Częstochowa Blachownia – obiecują przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Układanie nawierzchni na 21 kilometrowym odcinku A1 obwodnicy Częstochowy ruszyło na przełomie lipca i sierpnia. Prace przejęte po włoskiej firmie Salini realizuje konsorcjum: STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. (Lider 45%), Budimex S.A. (Partner 45%), Budpol Sp. z o.o. (Partner 10%). Zadanie ma być zrealizowane do 15 listopada br.

Wykonano już dwa odcinki trasy głównej o łącznej długości ok. 1600 metrów. Nowy wykonawca kontynuuje prace geodezyjne, inwentaryzację placu budowy w poszczególnych asortymentach robót, co pozwoli określić zakres koniecznych do wykonania robót naprawczych. Rozpoczęto prace ziemne i zwiększa się ilość ciężkiego sprzętu na placu budowy. Wykonywane są odcinki podbudowy z chudego betonu, a układanie nawierzchni trasy głównej z betonu cementowego uzależnione jest od warunków atmosferycznych, szczególnie od braku opadów.

Równolegle realizowane będą pozostałe prace wykończeniowe (odrębne zadanie na który GDDKIA ogłosiła przetarg) zmierzające do oddania obwodnicy przed końcem roku.

- 2 sierpnia ogłosiliśmy przetarg, w którego zakresie jest wykonanie elementów niezbędnych do oddania do użytkowania ciągu głównego i włączenia autostrady A1 w istniejący ślad DK1. Na oferty czekamy do 3 września, a termin realizacji to 15 grudnia br. – informują drogowcy.

Przypominamy, ze zakończenie wszystkich prac na obwodnicy Częstochowy, pozwoli na oddanie gotowego już 4 km odcinka autostrady A1 na południu Częstochowy, który obecnie jest nieprzejezdny z powodu niedokończonego węzła Częstochowa Blachownia.

Budowa autostrady A1 na trasie Łódź - Częstochowa

Gierkówka z czasów PRL przechodzi do historii. Kiedy pojedziemy A1 Tuszyn – Częstochowa?

W realizacji jest też ostatni fragment autostrady A1 pomiędzy Tuszynem a Częstochową. To blisko 80 km trasy zbudowanej w okresie PRL w śladzie istniejącej autostrady A1 i drogi krajowej nr 1. Prace realizowane są w podziale na pięć kontraktów – cztery odcinki w woj. łódzkim i jeden w woj. śląskim. Pierwsze z odcinków A1 Tuszyn – Częstochowa mają być oddane do ruchu w IV kwartale 2021 roku i z końcem tego roku przejedziemy całą trasą od Tuszyna do Częstochowy korzystając tymczasowo z jednej jezdni pomiędzy Piotrkowem i Kamieńskiem. Druga jezdnia będzie gotowa w grudniu 2022 r. Przypomnijmy, że wraz z zakończeniem prac kierowcy będą mieli do dyspozycji po trzy pasy ruchu.

Raport z budowy łódzkich odcinków autostrady A1 Tuszyn – Częstochowa

A1 Tuszyn – Piotrków Trybunalski Południe

To pierwszy z łódzkich odcinków na który podpisano umowę w 30 lipca 2018 roku. Na blisko 16-kilometrowej trasie wykonano już ponad 1/3 prac przygotowawczych. Prowadzone są prace ziemne, odhumusowanie, rozbiórka nawierzchni, wzmocnienia gruntu, wyburzenia obiektów inżynierskich i budowa dróg technologicznych. Przypomnijmy, że nowa A1 na tym odcinku będzie miała po trzy pasy ruchu w każdym kierunku.

Budowa autostrady A1 na odc. Tuszyn - Piotrków Trybunalski

Budowa autostrady A1 na odc. Tuszyn - Piotrków Trybunalski. Zdjęcia: GDDKIA

Na całym przebudowywanym fragmencie A1-ki ruch w obu kierunkach odbywa się po jezdni wschodniej (prowadzącej do Gdańska). W kierunku południowym wyznaczono dwa pasy ruchu, w stronę przeciwną jeden. Na wysokości Piotrkowa Trybunalskiego, gdzie w autostradę A1 włącza się droga ekspresowa S8 są spowolnienia i krótkie zatrzymania. Warto podkreślić, że po zakończeniu prac węzeł Piotrków Trybunalski Zachód zyska możliwość jazdy z Łodzi w kierunku Warszawy i z Warszawy do Łodzi. Dotychczas było to niemożliwe, a jadąc z Łodzi lub Warszawy można było kierować się tylko na Katowice.

A1 Piotrków Trybunalski Południe – Kamieńsk

Na najdłuższy z przebudowywanych odcinków dawnej gierkówki, mierzący ok. 24 km, umowę na realizację w systemie projektuj i buduj (takim samym jak i na pozostałych odcinkach) podpisano w 18 kwietnia 2019 r. Obecnie trwa faza projektowania a prace budowalne rozpoczną się po uzyskaniu decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.

A1 Kamieńsk – Radomsko

Umowę na przebudowę tego odcinka podpisano 14 września 2018 roku. Ruch pojazdów w obu kierunkach przeniesiono na jezdnię zachodnią, a kierowcy jadący w stronę Częstochowy mają do dyspozycji dwa pasy, a w przeciwnym kierunku jeden. Prowadzona jest budowa dróg technologicznych, objazdów, odhumusowywane są skarpy i tereny przyległe, wykonywane są wykopy, nasypy i wały ziemne. Trwa przebudowa sieci: telekomunikacyjnej, gazu: średniego i niskiego ciśnienia, konserwacja rowów melioracyjnych.

Przebudowa gierkówki (DK1) na odcinku. Kamieńsk - Radomsko

Przebudowa gierkówki (DK1) na odcinku. Kamieńsk - Radomsko. Zdjęcia: GDDKIA

A1 Radomsko – granica województw

Umowę na przebudowę tego odcinka podpisano 30 sierpnia 2018 roku, a prace ruszyły wiosną br. Na całym 7-kilometrowym odcinku ruch pojazdów w obu kierunkach przeniesiono na jezdnię zachodnią, a kierowcy jadący w stronę Częstochowy mają do dyspozycji dwa pasy, a w przeciwnym kierunku jeden. Trwa odhumusowywanie, wykonywane są wykopy na ciągu głównym i na drogach poprzecznych, wykopy pod posadowienie obiektów inżynierskich, jednocześnie trwa montaż elementów prefabrykowanych przepustów i montaż zbrojenia, oraz betonowanie ław fundamentowych na obiektach.

Prace na odcinku przyszłej autostrady A1 Radomsko - granica z woj. łodzkim

Prace na odcinku przyszłej autostrady A1 Radomsko - granica z woj. łódzkim. Zdjęcia: GDDKIA

Raport z budowy śląskiego odcinka autostrady A1 Tuszyn – Częstochowa

A1 granica województwa śląskiego – Częstochowa Północ

Na tym fragmencie w miejscu obecnej DK1 powstanie autostrada A1. Umowę na realizację w trybie projektuj i buduj podpisano 23 lipca 2018 r. Wykonawcą jest firma Polaqua a wartość robót to ok. 596.5 mln zł.

W połowie czerwca rozpoczęto wprowadzenie tymczasowej organizacji ruchu na sekcji I (od granicy województw do miejscowości Łochynia). Zamontowano bariery ochronne, poszerzono jezdnię i poprawiono stan nawierzchni, wprowadzono oznakowanie poziome, pionowe oraz sygnalizację świetlną. Trwają przegotowania do odbioru tymczasowej organizacji ruchu na sekcji I. W efekcie ruch po DK1 będzie się obywał się na zmianę jedną jezdnią w układzie 2+1. Od granicy województw śląskiego i łódzkiego do km 406 (okolice miejscowości Kruszyna) w kierunku Łodzi dostępny będzie jeden pas ruchu, a w kierunku Katowic dwa pasy ruchu. Od km 406 do rejonu budowanego węzła Częstochowa Północ, w kierunku Łodzi dostępne będą dwa pasy ruchu, a w kierunku Katowic jeden. Zgodnie z harmonogramem taka organizacja będzie obowiązywała do II kwartału 2021 roku.

Budowa autostrady A1 Częstochowa Północ - granica z woj. łódzkim. Zdjecia: GDDKIA

Budowa autostrady A1 Częstochowa Północ - granica z woj. łódzkim

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

Wplfik
2019-09-04 21:50
@lakik: No popatrz...skoro tylko 10% to wkład państw członkowskich UE pozostawiam otwartym pytanie, dlaczego do chwili wejścia naszego kraju do UE nie zbudowano więcej niż kilka km tej autostrady pod Tuszynem. Że o innych drogach nawet nie wspomnę. Taką to byliśmy (i nadal jesteśmy) - bez środków z tej parszywej i zniewalającej nasz Unii potęgą.
enrico
2019-08-26 22:15
A1- na północy Polski- faktycznie zaczyna się w Rusocinie (formalnie- w.Pruszcz Gdański). A w.Gdańsk Południe znajduje się na skrzyżowaniu S6 z S7(na W-wę). S6 jest w budowie od w.Gdynia Wlk.Kack przez Szemud, Luzino do Bożegopola Wlk. (przed Lęborkiem). Od zachodu w budowie S6 jest do Kołobrzegu i Koszalina i Sianowa.
un
2019-08-26 00:22
@Rusocin... Generalnie drogę będącą przedłużeniem A1 należałoby przemianować na S1, natomiast S6 to powinna być ekspresówka wschód-zachód, biegnąca od węzła Gdańsk Południe na Szczecin/Kołbaskowo. Kierowca np. zagraniczny nie powinien być zmuszany do nauczenia się na pamięć historii polskiego drogownictwa. Skoro jedzie cały czas na północ, to powinien mieć non-stop drogę numer 1, z odpowiednimi literkami zależnie od klasy danego odcinka. Aż do portu w Gdyni.
un
2019-08-26 00:18
@lakik Trzeba też uwzględnić niesamowitą ilość dodatkowej pracy związanej z całą papierologią robioną w celu uzyskania dotacji. Tę pracę należy wykonać w ogóle na początku, przed uzyskaniem wiedzy, czy dopłata będzie czy nie. Ogólnie około 50% projektów nie uzyskuje dofinansowania, tak więc pracę wszystkich konsultantów i specjalistów „od środków” trzeba pomnożyć przez dwa.
lakik
2019-08-21 13:00
Do B: "Unia Europejska sfinansowała", to oznacza że środki na budowę zostały uzyskane z budżetu UE. Na budżet UE składają się wpłaty krajów członkowskich. Między innymi i Polski. Generalnie (uśredniając) w tym budżecie UE wpłaty Polski do budżetu to około 80% tego co później finalnie z budżetu UE otrzymujemy. Jednym słowem, może, może maksymalnie 10% jest sfinansowane przez inne państwa. Oczywiście to zawsze sporo te 10%, ale oczywistym kłamstwem jest twierdzenie, że UE (w domyśle ktoś inny niż Polska) sfinansowała w 50% drogę z Łodzi do Częstochowy. To jest bzdura.
B
2019-08-19 22:25
Artykuł jest oparty na publikacjach np A1 na stronie GDDKiA. Tam podają Gdańsk-Gorzyczki. Tak więc autor tego artykulu też tak to podał. GDDKiA podaje jeszcze jedną informację - o kosztach wybudowanych odcinków A1: "Łączny koszt budowy wszystkich odcinków A1, będących w gestii GDDKiA (bez odcinka koncesyjnego), to ponad 23 mld zł - w tym blisko 12,5 mld zł wyniesie wartość dofinansowania ze środków Unii Europejskiej." Dobrze że sama GDDKiA podaje że ta zepsuta i zabierajaca nam niepodległość Unia Europejska (oczywiscie w opinii co niektórych) w połowie sfinalizowala budowę A1. Wiem wiem zaraz ktoś napisze że kasa ta wróciła do zachodnich firm budowlanych. Jednak jeśli nawet to przecież ta droga głównie służy polskim kierowcom i raczej nikt jej na zachód nie przeniesie.
Rusocin-Gorzyczki
2019-08-19 16:10
Rusocin-Gorzyczki, a nie Gdańsk- Gorzyczki. Z Rusocina do Gdańska jeszcze spory kawał drogi i nie jest to autostrada.

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: