Autostrada A18 - 70 kilometrów w budowie, pierwszy odcinek w przyszłym roku
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-07-06
Coraz bardziej zaawansowana jest budowa 70 km jezdni przyszłej autostrady A18, która stanowi przedłużenie autostrady A4 w kierunku Berlina. Trasa nazywana patatajką, lub najdłuższymi schodami Europy zyska nowe oblicze. Prace obejmują zbudowaną z betonowych płyt południową jezdnię na trasie Olszyna (woj. lubuskie) - Golnice (woj. dolnośląskie). W 2023 roku cała trasa od granicy polsko-niemieckiej do węzła Krzyżowa z autostradą A4 stanie się wygodną i komfortową autostradą.
Autostrada A4 Legnica - Krzyżowa będzie miała po trzy pasy
A18 – najdłuższe schody Europy zmienią się w wygodną autostradę
Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin - Wrocław. I właśnie ta jezdnia jest teraz modernizowana.
Przebudowa jezdni południowej obecnej DK18 jest drugim etapem prac związanych z dostosowaniem tej drogi do parametrów autostrady (pierwszym etapem była budowa jezdni północnej A18 na parametrach autostradowych w latach 2004-2007). Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla południowej jezdni A18 została wydana już w 2011 r. Jednak dopiero decyzja Ministra Infrastruktury z sierpnia 2018 r. zapewniła finansowanie i umożliwiła realizację inwestycji. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w 2023 r. kierowcy będą mieli do dyspozycji całą trasę o łącznej długości ponad 70 km w parametrach autostrady. Z pierwszych 22 kilometrów kierowcy skorzystają w przyszłym roku.
Mapa autostrady A18 w podziale na odcinki realizacyjne. Mapa: GDDKIA
Intensywne prace na S3 Lubin – Polkowice. Terminy otwarcia drogi S3
Realizację autostrady A18 Olszyna – Golnice podzielono na cztery odcinki:
- Odcinek pierwszy (0+1) zaczyna się na granicy państwa a kończy ok. dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia. Długość odcinka to 11,6 km. To jedyny z odcinków, który jest realizowany w formule projektuj i buduj. Umowa została podpisana 24 kwietnia 2020 r. Wartość umowy na roboty opiewa na kwotę 185,9 mln zł. Zaawansowanie prac wynosi obecnie 15 proc. W ramach zadania przebudowane zostaną także węzły drogowe Olszyna - przy granicy z Niemcami - oraz Żary Zachód - na przecięciu z drogą krajową nr 12. Zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 r.
- Dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia zaczyna się drugi odcinek, który kończy się około czterech kilometrów przed węzłem Iłowa, o długości 21,9 km. Umowę z wykonawcą prac podpisano w połowie listopada 2019 r. (wartość umowy 254,1 mln zł). Jest on realizowany w systemie tradycyjnym - buduj. To najbardziej zaawansowany fragment przebudowywanej drogi. Postęp prac budowlanych to blisko 50 proc. Zostanie oddany do użytku jako pierwszy, bo kontraktowy termin zakończenia prac przypada na II połowę 2022 r.
- Trzeci odcinek ma swój początek blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa i biegnie do granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego. Jego długość to 16,2 km. 21 stycznia 2021 r. zawarto umowę na realizację odcinka w systemie tradycyjnym (buduj). Wartość umowy na roboty wynosi 175,1 mln zł. Zaawansowanie procentowe prac jest stosunkowo niewielkie, bo wynosi ok. 2 proc., ale front robót jest mocno rozwinięty – zapewniają drogowcy. W ramach zadania przebudowany zostanie także węzeł Iłowa na przecięciu z drogą wojewódzką nr 296. Zakończenie prac planowane jest w II połowie 2023 r.
- Ostatni, czwarty odcinek w całości zlokalizowany jest na obszarze województwa dolnośląskiego. Swój początek ma bowiem na granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego, a koniec na węźle Golnice. Długość odcinka to 21,5 km. Umowa na realizację tego odcinka została podpisana 27 stycznia 2021 r., a jej wartość to 258,7 mln zł. Tutaj prace budowlane są najmniej zaawansowane. Wykonawca dopiero przygotowuje się do rozbiórki starej nawierzchni. Planowane zakończenie prac przypada na II połowę 2023 r.
Stan budowy autostrady A18 Olszyna - Golnice, odcinek 2, czerwiec 2021 r. Zdjęcia: GDDKIA
Głównym zadaniem wykonawców jest dostosowanie, w pełnym zakresie, istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady. Prace będą polegać głównie na wymianie zdegradowanej nawierzchni jezdni południowej i dostosowaniu nośności drogi do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Stara nawierzchnia zostanie rozebrana i położona będzie nowa nawierzchnia betonowa, a jezdnia zostanie poszerzona do 11 m. Powstanie m.in. kilkanaście nowych górnych przejść dla dużych zwierząt, nowe wiadukty i mosty, a część istniejących zostanie przebudowana.
Zamieszanie i korki przy bramkach na A4 i A2 po wprowadzeniu systemu e-TOLL
Autostrada A18 to najdłuższa z krótkich autostrad w Polsce. To także ostatni odcinek, biegnącej z Berlina, 240-kilometrowej trasy europejskiej E36.Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym – połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona Autostradę A-4 z przejściem granicznym w Olszynie.