Zamieszanie i korki przy bramkach na A4 i A2 po wprowadzeniu systemu e-TOLL
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-07-01
Nowy system poboru opłat e-TOLL nie spodobał się kierowcom
Tydzień temu (w czwartek 24 czerwca) ruszył nowy system poboru opłat drogowych e-TOLL. Systemem objął około 3700 kilometrów dróg płatnych dla pojazdów ciężkich. Z nowego systemu mogą korzystać również kierowcy pojazdów lekkich na odcinkach Konin -Stryków (autostrada A2) i Wrocław – Sośnica (autostrada A4). Duże zmiany czekały na kierowców w okolicach bramek poboru opłat. W weekend na bramkach wjazdowych na autostrady tworzyły się olbrzymie korki.
- Wjechałem na A4 na węźle Kleszczów i zjechałem z niej na węźle Łany (około 8 km) przejazd trwał 5 minut, a do bramek czekałem 40 minut – denerwował się jeden z kierowców. Kilka kilometrów miał też ogon samochodów stojących na bramkach wjazdowych na A4 pod Wrocławiem i na autostradzie A2.
Problemy ze staniem w korkach do punktów poboru opłat przejazd autostradami państwowymi powinny skończyć się w grudniu. Wtedy całkowicie mają zniknąć bramki i jedynym systemem na nich będzie e-TOLL. Pisaliśmy o tym tutaj…
Od grudnia bez bramek na rządowych odcinkach A4 i A2
W okresie przejściowym, według rządowych deklaracji – do końca września, e-TOLL ma działać łącznie ze starym via-TOLL. Niestety przed nami wakacje i natężony ruch aut osobowych w weekendy tzw. zmiana turnusów.
Nowy system miał zapewnić wygodny sposób opłacenia przejazdu przez pojazdy lekkie na odcinkach autostrad zarządzanych przez Skarb Państwa. Okazuje się, nie spotkał się on z pozytywnym odbiorem wśród kierowców, co gorsza uważają, że jest skomplikowany i mało intuicyjny.
Nowy system nie spotkał się z pozytywnym odbiorem wśród kierowców wyruszających w podróż autostradą. - Do zarejestrowania pojazdu lekkiego potrzeba profilu zaufanego, założenia konta klienta, smartfona, karty bankowej i dużej intuicji jak te aplikacje odpalić. A wcześniej jak przebrnąć przez pytania w Internetowym Koncie Klienta. Czy nie można było zrobić prostej i przejrzystej aplikacji? – denerwuje się pan Maciej. Dodajmy, że ocena użytkowników aplikacji w sklepie Google Play to 1,4 w skali do 5.
Wielu z pytanych przez nas kierowców stwierdziło, że wolałoby system winiet, taki jak obowiązuje np. u naszych południowych sąsiadów. W ich opinii jest to najlepsze i najtańsze rozwiązanie.
- Analizujemy z uwagą opinie pierwszych użytkowników. Wdrożyliśmy pierwsze zmiany w systemie e-TOLL w zakresie wysyłki powiadomień i kwoty minimalnej wpłaty. Pracujemy nad uproszczeniem procesu rejestracji dla użytkowników aut osobowych – wskazuje Przemysław Koch, pełnomocnik ministra finansów, funduszy i rozwoju regionalnego do spraw informatyzacji.
Nowy system poboru opłat eTOLL na polskich drogach. Jak z niego skorzystać?
Opłaty drogowe w Polsce - do końca września dwa sytemy via-TOLL i E-TOLL. Zdjęcia: GDDKIA
Zmiany w ruchu w okolicy bramek na A2 Konin - Stryków i A4 Wrocław - Gliwice
Przypominamy, jakie zmiany obowiązują na wjeździe i wyjeździe z autostrady A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Gliwice:
Dla użytkowników systemu e-TOLL i viaTOLL zostały uruchomione dedykowane prawe, skrajne pasy przejazdowe.
Wjazd na autostradę
Wjeżdżając na autostradę przez miejsca poboru opłat należy zwrócić uwagę, aby wybrać odpowiedni pas wjazdowy. Każdy z nich został oznakowany, ułatwiając tym samym kierowcom sprawny wjazd na autostradę płatną. Zielona strzałka, oznacza, że pas jest otwarty dla ruchu, zaś czerwony krzyżyk, że jest zamknięty.
Kierowcy, którzy chcą skorzystać z manualnej metody płatności powinni wybrać dowolny, otwarty pas wjazdowy z lewej strony miejsca poboru opłat, który nie został oznaczony znakiem e-TOLL i pobrać bilet.
Kierowcy pojazdów osobowych korzystający z elektronicznej metody płatności w systemie e-TOLL powinni wybrać pasy, nad którymi znajduje się znak e-TOLL. W zależności od lokalizacji miejsca poboru opłat będzie to:
- Na odcinku A2 Konin-Stryków pierwszy skrajny pas ruchu na stacjach poboru opłat (SPO) lub dwa skrajne pasy ruchu na placach poboru opłat (PPO), licząc od prawej strony oznaczone tablicą ze znakiem e-TOLL.
- Na odcinku A4 Wrocław –Sośnica pierwszy skrajny pas ruchu na stacjach poboru opłat (SPO) lub dwa skrajne pasy ruchu na placach poboru opłat (PPO), licząc od prawej strony oznaczone tablicą ze znakiem e-TOLL.
Na dedykowanych pasach wjazdowych e-TOLL nie będzie możliwości pobrania biletu.
Wyjazd z autostrady
Wyjeżdżając z autostrad przez miejsca poboru opłat należy zwrócić uwagę, aby wybrać odpowiedni pas zjazdowy. Każdy z nich został w jasny i czytelny sposób oznakowany, ułatwiając tym samym kierowcom sprawne opuszczenie drogi płatnej. Zielona strzałka, oznacza, że pas jest otwarty dla ruchu, zaś czerwony krzyżyk, że jest zamknięty.
Kierowcy, którzy chcą skorzystać z manualnej metody płatności powinni wybrać dowolny, otwarty pas zjazdowy z lewej strony placu poboru opłat, nad którym znajduje się znak symbolizujący inkasenta poboru opłat. Liczba otwartych pasów zależy od natężenia ruchu.
Kierowcy pojazdów osobowych korzystający z elektronicznej metody płatności w systemie e-TOLL powinni wybrać pasy, nad którymi znajduje się znak e-TOLL. W zależności od lokalizacji miejsca poboru opłat będzie to:
- Na odcinku A2 Konin-Stryków pierwszy skrajny pas ruchu na stacjach poboru opłat (SPO) lub dwa skrajne pasy ruchu na placach poboru opłat (PPO), licząc od prawej strony oznaczone tablicą ze znakiem e-TOLL.
- Na odcinku A4 Wrocław –Sośnica - pierwszy skrajny pas ruchu na stacjach poboru opłat (SPO) lub trzy skrajne pasy ruchu na placach poboru opłat (PPO), licząc od prawej strony oznaczone tablicą ze znakiem e-TOLL.
Na dedykowanych pasach wyjazdowych e-TOLL nie będzie możliwości uiszczenia opłaty za przejazd gotówką, kartami płatniczymi oraz kartami flotowymi.
Wyjeżdżamy autem za granicę – autostrady, opłaty, przepisy drogowe
e-TOLL wejdzie na odcinki koncesyjne autostrad?
W opinii rządu, proponowane rozwiązania otwierają również drogę do wprowadzenia interoperacyjności na poziomie krajowym, we współpracy z koncesjonariuszami. Zakładają możliwość objęcia jednolitym systemem poboru opłat także odcinków autostrad koncesyjnych.
Mapa autostrad państwowych i koncesyjnych w Polsce - odcinki płatne, bezpłatne dla pojazdów lekkich. Mapa: GDDKIA
Autostrady płatne w Polsce – odcinki koncesyjne:
autostrada A1
- odcinek Rusocin – Nowe Marzy
- oraz Nowe Marzy – Czerniewice
autostrada A2
- odcinek Konin – Nowy Tomyśl
- odcinek Nowy Tomyśl – Świecko
autostrada A4
- odcinek Kraków – Katowice
Kto zbiera opłaty?
Przypomnijmy, 8 grudnia 2017 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o drogach publicznych, która zakłada przeniesienie zadań związanych z poborem opłaty elektronicznej za przejazd samochodami po drogach krajowych od Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) do Głównego Inspektora Transportu Drogowego (GITD). Do GITD przeniesiono także wszystkie kompetencje związane z systemem poboru opłaty elektronicznej oraz opłaty za przejazd autostradą na odcinkach zarządzanych przez GDDKIA. W 2018 r. zarządzanie systemem poboru opłat przejęła Inspekcja Transportu Drogowego od firmy Kapsch. Wraz z przejęciem zadania poboru opłat drogowych przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, Ministerstwo Finansów stało się stroną umowy na utrzymanie Elektronicznego Systemu Poboru Opłat (viaTOLL) zawartej w sierpniu 2018 r. przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego z Instytutem Łączności.