Autostrada A2 - ile ma długości, stan budowy, przebieg, mapy, zdjęcia
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-04-06
- Aktualizacja: 2023-11-08
Autostrada A2 przebiega z zachodu na wschód przez centralne województwa: lubuskie, wielkopolskie, łódzkie, mazowieckie, a w przyszłości także i lubelskie. Obecnie w użytkowaniu są odcinki łączące zachodnią granicę kraju z Poznaniem, Łodzią i Warszawą oraz od 2020 roku z obwodnicą Mińska Mazowieckiego.
Jechałeś już autostradą A2? Oceń ją!
Aktualne utrudnienia na autostradzie A2
Autostrada A2 Warszawa - Mińsk Mazowiecki. Zdjęcia: GDDKIA
W realizacji (na różnym etapie prac) są dalsze fragmenty autostrady A2 w kierunku wschodniej granicy z Białorusią. Tu, na wysokości Międzyrzeca Podlaskiego, A2 skrzyżuje się w przyszłości z drogą ekspresową S19 (Via Carpatia), dając połączenie z Białymstokiem, Lublinem i Rzeszowem.
Mapa autostrady A2 Warszawa - Mińsk Maz. - Siedlce - Biała Podlaska - Terespol. Mapa: GDDKIA
Autostrada A2 jest częścią Paneuropejskiego Korytarza Nr II, biegnącego ze wschodu na zachód, pomiędzy granicą Niemiec od strony zachodniej do granicy z Białorusią na wschodzie, przebiegającego przez główne aglomeracje miejskie centralnej Polski. Na granicy w Świecku łączy się z niemiecką autostradą 12. Autostrada A2 jest także częścią Europejskiej trasy E30 relacji Hanower – Berlin – Frankfurt – Poznań – Warszawa – Brześć – Mińsk – Moskwa.
Gotowe odcinki autostrady A2:
Pierwsze pomysły budowy autostrady A2 pojawiły się jeszcze w czasach PRL, miała to być tzw. Olimpijka łącząca Berlin, Warszawę i Moskwę. Skończyło się jednak na planach, bo do końca lat 80-tych ubiegłego wieku wybudowano tylko ok. 48 km autostrady w okolicach miedzy Wrześnią a Koninem i kilka nigdy niezakończonych obiektów mostowych porozrzucanych gdzieś po polach. Intensywna budowa nowoczesnej autostrady ruszyła dopiero od 2001 roku. Poniżej przedstawiamy gotowe odcinki autostrady A2 i historię ich budowy oraz plany rozbudowy.
A2 Nowy Tomyśl - Konin. Autostradowa Obwodnica Poznania
Pierwszym etapem wyzwania pod nazwą "budowa A2-ki" był odcinek autostrady pomiędzy Nowym Tomyślem i Koninem wraz z Obwodnicą Poznania o łącznej długości 162 km. W 2002 roku całkowicie zmodernizowano istniejące odcinki autostrady miedzy Wrześnią a Koninem, we wrześniu 2013 roku oddano do ruchu 26 km południowej obwodnicy Poznania, dwa miesiące później 27,5 km A2 od Poznania do Wrześni, a rok później brakujące 50,5 km autostrady pomiędzy Nowym Tomyślem i Poznaniem. Cały ten odcinek jest pod zarządem koncesjonariusza - Autostrada Wielkopolska S.A.
Wzrosły opłaty na A2 Nowy Tomyśl – Konin. GDDKIA krytykuje ale jest bezradna
Autostrada A2 Nowy Tomyśl - Konin, bramki autostradowe. Zdjęcia: AWSA
Rozbudowa A2 na obwodnicy Poznania
Autostrada A2 jako obwodnica Poznania do 2019 roku miała przekrój dwujezdniowy po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Takie rozwiązanie było niewystarczające, dlatego wiosną 2019 roku rozpoczęła się rozbudowa obwodnicy, tak by mogła poradzić sobie z rosnącym natężeniem ruchu. Inwestycja, realizowana przez koncesjonariusza, obejęła poszerzenie o trzeci pas ruchu 16 km odcinka obwodnicy od węzła Poznań Zachód do węzła Poznań Krzesiny. Trzeci pas autostradowej obwodnicy Poznania został oddany do ruchu w grudniu 2019 r.
Rozbudowa autostrady A2 - obwodnicy Poznania. Zdjęcie: Autostrada Wielkopolska SA, 2019 r.
A2 Świecko (granica z Niemcami) - Nowy Tomyśl
Odcinek autostrady A2 z Nowego Tomyśla do Świecka jest jednym z najdłuższych autostradowych odcinków w Polsce wybudowanych w technologii betonowej. Ma prawie 106 kilometrów i jest objęty system opłat za przejazd. Odcinek zrealizowany został w latach 2009-2011 przez koncesjonariusza – Autostrada Wielkopolska II S.A.
Inwestycja obejmowała dwa zadania: budowę nowego odcinka autostrady płatnej o długości około 87,5 km oraz modernizację i dostosowanie do płatnej autostrady istniejącej drogi krajowej nr 2 na odc. Świecko – Rzepin (około 18,5 km).
Autostrada A2 Świecko - Nowy Tomysl. Zdjecia: Autostrada Wielkopolska SA
Mapa autostrada A2 Konin - Łódź - Warszawa. Mapa: conadrogach.pl
A2 Konin - Stryków (Łódź)
W lipcu 2006 roku oddano do ruchu 103 km odcinku autostrady A2 z Konina do Strykowa. Budowa była podzielona na dwa odcinki: w województwie wielkopolskim Konin – Dąbie, a w województwie łódzkim Dąbie – Stryków. Rok po oddaniu cały odcinek A2 został dostosowany do pobierania opłat. Autostrada A2 Konin - Stryków to jeden z największych w ówczesnych czasach zakończony projekt infrastrukturalny finansowany ze środków unijnych.
Autostrada A2 Konin - Stryków. Zdjęcia: GDDKIA
Autostrada A2 Konin - Łódź - Warszawa. Mapa: conadrogach.pl
A2 Łódź (Stryków) - Warszawa (Konotopa)
Budowa autostrady A2 między Łodzią i Warszawą (Łódź Północ – Konotopa) ruszyła latem 2010 roku i była to sztandarowa inwestycja związana z Mistrzostwami w Piłce Nożnej Euro 2012. Realizacja tego 90-km odcinka została podzielona na pięć odcinków – dwa w województwie łódzkim i trzy w mazowieckim. Autostrada miała funkcjonować jako płatna w zamkniętym systemie pobierania opłat. Po zmianie planów, w 2019 r. zlikwidowano infrastrukturę Punktu Poboru Opłat Pruszków, która utrudniała ruch.
Budowa około 90 km odcinka autostrady A2 spinającej Łódź (węzeł Stryków) z Warszawą (węzeł w Konotopie) nie obyła się bez problemów. Co prawda odcinek udostępniono kierowcom przez mistrzostwami, jednak prace wykończeniowe przeciągały się w czasie.
Wybudowana przed EURO 2012 autostrada A2 Łódź - Warszawa będzie rozbudowana. Zdjecia: GDDKIA
Rozbudowa A2 Łódź - Warszawa
Po kilku latach okazało się, że przepustowość autostrady może być niewystarczająca, zwłaszcza w obliczu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. W 2018 r. Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało o budowie dodatkowego pasa na autostradzie A2 Łódź - Warszawa.
Inwestycja polegać będzie na dobudowie trzeciego pasa ruchu od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków, a na odcinku węzeł Pruszków – węzeł Konotopa czwartego pasa ruchu. Dobudowa będzie realizowana na 88 kilometrach A2-ki. Łączny koszt rozbudowy może wynieść ok. 600 mln zł.
Do tej pory powstały koncepcje programowe dla odcinków A2-ki w woj. łódzkim i mazowieckim, a w 2021 r. Regionalne Dyrekcje Ochrony Środowiska w Łodzi i Warszawie wydały decyzje środowiskowe. GDDKIA musi wystąpić o finansowanie inwestycji i dopiero po zapewnieniu środków możliwe będzie ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy prac.
Nowe 170 km autostrady A2 na wschód od Warszawy. A2 Łódź – Warszawa będzie rozbudowana
Mapa z przewidzianą do rozbudowy autostradą A2 Łódź - Warszawa. Mapa: GDDKIA
A2 - Autostradowa Obwodnica Mińska Mazowieckiego
Budowa 21-kilometrowego odcinka autostrady A2 Choszczówka – Stojecka – Kałuszyn realizowana była w latach 2009 – 2012. Trasa stanowi obwodnicę Mińska Mazowieckiego i jest pierwszym wybudowanym odcinkiem autostrady A2 na wschód od Warszawy. Obwodnica przebiega po północnej stronie Mińska Mazowieckiego włączając się w istniejący przebieg drogi krajowej nr 2 na zachodzie w okolicy wsi Choszczówka Rudzka oraz na wschodzie we wsi Ryczołek. W przyszłości obwodnica zostanie włączona w ciąg projektowanej autostrady A2 Warszawa – Kukuryki.
Obwodnica Mińska Mazowieckiego. Zdjęcie: GDDKiA
Budowa autostrady A2 na wschód od Warszawy
Autostrada A2 z Warszawy do wschodniej granicy kraju będzie miała około 170 kilometrów. W 2017 roku rozpoczęła się realizacja przedłużenia autostrady A2 od Warszawy do funkcjonującej już obwodnicy Mińska Mazowieckiego, łączna długość to 35 km. Nowa trasą kierowcy pojechali w sierpniu 2020 r. Obecnie w realizacji pozostaje dalszy ciąg tej trasy do Białej Podlaskiej.
Realizację autostrady A2 od stolicy do wschodniej granicy podzielono na etapy:
- od węzła Lubelska do węzła Mińsk Mazowiecki, o długości niespełna 15 km, w podziale na dwa odcinki - oddana do użytku w sierpniu 2020 roku
- od obwodnicy Mińska Maz. do Siedlec o długości 37 km, w podziale na trzy odcinki - umowy z wykonawcami prac w trybie projektuj i buduj podpisane. Trwa budowa trasy na wszystkich odcinkach. Najdłuzej, bo do grudnia 2022 r., czekaliśmy na rozpoczęcie prac na odc. Groszki - Gręzów.
- Siedlce - Biała Podlaska (63,5 km), w realizacji, w 2021 r. podpisano umowy z wykonawcami prac "projketuj i buduj"
- Biała Podlaska - gr. państwa (32 km), w projektowaniu, na początku 2022 r. złożony wniosek o ZRID
Autostrada A2 w budowie – aktualny stan prac
A2 Warszawa (węzeł Lubelska) - Mińsk Mazowiecki
Inwestycja polegała na budowie autostrady A2 o długości 14,8 km od zakończenia węzła „Lubelska”, usytuowanego we wsi Majdan koło Wiązownej. Następnie autostrada przebiega na wschód, przecinając istniejącą drogę krajową nr 2 z Warszawy do Mińska Mazowieckiego nieco na południe od Halinowa, gdzie powstał węzeł „Konik”. Dalej autostrada przecina linię kolejową z Warszawy do Mińska i omijając od północy zabudowę wsi Dębe Wielkie włącza się w oddaną w 2012 r. autostradową obwodnicę Mińska Mazowieckiego.
Tak wyglądała budowa autostrady A2 Warszawa - Mińsk Mazowiecki. Zdjęcia: październik 2018 r. GDDKIA
Około 15 km trasa A2 pomiędzy Warszawą a Mińskiem Mazowieckim powstawała w podziale na dwa zadania:
- autostrada A2 na odcinku I od węzła „Lubelska” (bez węzła) do węzła „Konik” (z węzłem) o długości około 5,6 km.
- autostrada A2 odcinek II od węzła „Konik” (bez węzła) do początku obwodnicy Mińska Mazowieckiego o długości około 9 km.
Wykonawcą obu zadań (14,8 kilometrowej trasy) o wartości około 830 mln zł była firma Polaqua.
Autostrada A2 Warszawa - Mińsk Mazowiecki na mapie drogowej pojawiła się w 2020 r. Zdjecia: GDDKIA
Na całej długości autostrada A2 Warszawa – Mińsk Mazowiecki ma przekrój dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu, z rezerwą pod trzeci pas.
Budowa A2 węzeł Lubelska - początek obwodnicy Mińska Mazowieckiego to pierwszy z etapów budowy autostradowego połączenia ze wschodnią granicą. Od wiosny 2020 r. w realizacji projektuj i buduj są trzy kolejne fragmenty autostrady A2 pomiędzy obwodnicą Mińska Maz. a Siedlcami. Prace mają zakończyć się w 2023 - 2024 roku.
A2 Mińsk Mazowiecki - Siedlce
Przygotowania do realizacji autostrady A2 na odcinku od obwodnicy Mińska Mazowieckiego do Siedlec zakończyły się w 2020 roku podpisaniem umów na zaprojektowanie i budowę tej 37 kilometrowej trasy. Jej realizację podzielono na trzy odcinki:
- A2 pomiędzy węzłami Kałuszyn (Ryczołek - koniec obwodnicy Mińska Mazowieckiego) i Groszki (gmina Kałuszyn). Wykonawcą jest firma PUT Intercor - kontrakt na 499,8 mln zł . Zadaniem wykonawcy będzie realizacja ok. 12 km autostrady A2 o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod budowę w przyszłości trzeciego pasa ruchu. Wybudowany zostanie węzeł Groszki.
- A2 od węzła Groszki (gmina Kałuszyn) do węzła Gręzów (gmina Grębków). Budową odcinka zajmuje się chińska firma Stecol Corporation (Stecol), należąca do grupy PowerChina. Prace budowlane, poprzedzone pracami projektowymi, w ramach wartego ponad 530 mln zł kontraktu mają rozpocząć się w 2022 roku. Planowany termin zakończenia prac przewidziany został latem 2024 r.
- A2 pomiędzy węzłami Gręzów (zlokalizowanym w gminie Grębków) i Swoboda (Siedlce Zachód) w gminie Siedlce. Zadaniem zajmuje się Polaqua. Otrzyma około 559,2 mln zł. Inwestycja obejmuje budowę po nowym śladzie ok. 12,5 km autostrady A2 o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod budowę w przyszłości trzeciego pasa ruchu. Wybudowane zostaną węzły Gręzów i Siedlce Zachód (Swoboda).
Dla odcinków autostrady A2 Kałuszyn - Groszki i Gręzów - Siedlce Zachód (umowy z kwietnia 2020 r.) wydano decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wykonawcy przejęli place budowy i ruszyły prace. Kierowcy powinni skorzystać z tych odcinków w 2024 r. (później niż początkowo zakłądały harmonogramy).
Dla odcinka A2 Groszki - Gręzów, na który umowę zawarto 28 stycznia 2021 r., prace ruszyły najpóźniej (po wydaniu ZRID) w grudniu 2022 r. Termin zakończenia prac przewidziany został na lato 2024 r. Trudno bedzie jednak utrzymać ten termin, bo wykonawca złożył roszczenia o wydłużenie czasu na budowę lub/i o dodatkowe pieniądze.
Chiński STECOL rozpoczyna budowę autostrady A2. Termin już zagrożony
Autostrada A2 budowana po nowym śladzie będzie posiadała 2 jezdnie po dwa pasy ruchu z rezerwą pod budowę trzeciego pasa w przyszłości. Ponadto powstaną 3 węzły (Groszki, Gręzów i Swoboda (Siedlce Zachód)), urządzenia ochotny środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Szczegółowe mapy przebiegu autostrady A2 z Warszawy do wschodniej granicy
Mapy autostrady A2 Warszawa - Terespol: GDDKiA
A2 Siedlce - Biała Podlaska
W kwietniu 2021 r. zawarto umowy z wykonawcami czterech odcinków autostrady A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej o łącznej długości 63,5 km. Zgodnie z zawartymi umowami na wszystkich czterech odcinkach zakończenie robót zaplanowano na koniec 2024 r. Wiadomo, ze terminy nie będą dotrzymane. Wykonawcy wystąpili z roszczeniami o wydłużenie czasu na realizację prac, m.in z uwagi na przeciągające się procedury wydania Zgody na Realizację Inwestycji Drogowej tzw. ZRID, co opóźniło start budowy.
A2 węzeł Siedlce Zachód - rejon m. Malinowiec
Wykonawcą inwestycji jest firma Strabag. Umowa o wartości ok. 700 mln zł. Zadanie polega na budowie odcinka A2 z dwoma pasami ruchu w każdą stronę i rezerwą pod budowę w przyszłości trzeciego pasa w każdą stronę. Powstaną m.in. węzeł Borki i drogi równoległe (obsługa przyległego terenu). Rodzaj nawierzchni (betonowa lub bitumiczna) wybierze wykonawca.
A2 Malinowiec - Łukowisko
Wykonawcą 18 km odcinka A2 Malinowiec - Łukowisko jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. Umowa o wartości ok. 530 mln zł zakłada realiację 18 km autostrady A2 o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod budowę w przyszłości trzeciego pasa ruchu. Ponadto powstaną drogi równoległe do obsługi przyległego terenu, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Rodzaj nawierzchni, betonowa lub bitumiczna, określi wykonawca na etapie przygotowania dokumentacji projektowej.
A2 węzeł Łukowisko - rejon m. Swory
Wykonawcą inwestycji jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. Umowa o wartości prawie 370 mln zł. Odcinek będzie miał 12,5 km długości. Powstaną dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod budowę trzeciego pasa, drogi równoległe, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wykonawca wybierze nawierzchnię: betonową lub bitumiczną.
A2 Swory - Biała Podlaska
Z kolei wykonawcą odcinka A2 Swory - węzeł Biała Podlaska (Cicibór) jest POLAQUA. Umowa o wartości prawie 470 mln zł. W ramach inwestycji powstanie około 14 km autostrady A2 o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod budowę w przyszłości trzeciego pasa ruchu. Ponadto powstaną drogi równoległe do obsługi przyległego terenu, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Rodzaj nawierzchni, betonowa lub bitumiczna, określi wykonawca na etapie przygotowania dokumentacji projektowej.
Mapa przebiegu autostrady A2 Siedlce - Biała Podlaska. Mapa: GDDKIA
A2 Biała Podlaska - wschodnia granica państwa
Umowę na projektowanie autostrady A2 od Białej Podlaskiej do wschodniej granicy drogowcy podpisali we wrześniu 2021 roku. Wykonawcą projektu ostatniego ok. 32 km odcinka autostrady A2 jest firma Mosty Gdańsk. Zadaniem będzie wykonanie projektu budowlanego wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla fragmentu A2 na odcinku od węzła Biała Podlaska (km 624+830) do granicy państwa z Białorusią (km 657+113). Nowa trasa będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu oraz rezerwę pod dobudowę trzeciego pasa.
Trzy lata zajmie projektowanie autostrady A2 do wschodniej granicy
Umowa obejmuje wykonanie projektu budowlanego i uzyskanie niezbędnych decyzji umożliwiających realizacje robót w terenie. W styczniu 2022 r. do Wojewody Lubelskiego wpłynęły wnioski o uzyskanie decyzji ZRID. Kolejnym etapem, po wydaniu decyzji ZRID i pozyskaniu finansowania, będzie ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji.
Mapa przebiegu autostrady A2 Biała Podlaska - Terespol (granica państwa). Mapa: GDDKIA
Pełen przebieg autostrady A2 z zachodu na wschód, mapy A2:
A2 Świecko – Poznań – Konin
Autostrada A2 zaczyna swój bieg na zachodniej granicy kraju, na połączeniu z niemiecką autostradą A12. Pierwszy węzeł Świecko zlokalizowano na przecięciu z drogą krajową nr 29 prowadzącą do Słubic. Dalej, na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 92, która jest drogą alternatywną dla autostrady, powstał węzeł Rzepin. Na węźle Torzym powstał zjazd na drogę wojewódzką nr 138. Na wysokości Jordanowa autostrada A2 łączy się z drogą ekspresową S3. W Trzcielu powstał zjazd na drogi lokalne, koło Nowego Tomyśla połączenie z drogą wojewódzką nr 305 a na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 307 węzeł Buk. Na węźle Poznań Zachód autostrada A2 już teraz łączy się z Zachodnią Obwodnicą Poznania, czyli drogą ekspresową S11, a od 2019 także z drogą ekspresową S5 biegnącą z tego miejsca na południe w kierunku Wrocławia. Na węźle Poznań Komorniki autostrada łączy się z drogą krajową nr 5. To także pierwszy zjazd do centrum Poznania. Dalej zlokalizowano węzeł Poznań Luboń, na połączeniu z drogą wojewódzką nr 430 i to drugi zjazd do centrum miasta. Na węźle Poznań Krzesiny, ostatnim już zjeździe do centrum Poznania, autostrada łączy się z drogą ekspresową S11 biegnącą na południe w kierunku Kórnika. Obwodnica kończy się na węźle Poznań Wschód, gdzie odbija na północny-wschód w kierunku Gniezna droga ekspresowa S5, Wschodnia Obwodnica Poznania. Pierwszy zjazd z autostrady A2 za Poznaniem powstał we Wrześni, na zjeździe na drogę krajową nr 92 i pośrednio także drogę krajową nr 15. Przed Koninem powstały jeszcze dwa węzły: na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 466 umożliwiono zjazd do Słupcy, a na połączeniu z drogą wojewódzką nr 467 wybudowano węzeł Sługocin.
Mapa autostrady A2 Świecko - Poznań - Konin:
Autostrada A2 między Świeckiem i Koninem jest autostradą płatną. Opłaty są pobierane w systemie manualnym przez koncesjonariusza.
A2 Konin – Łódź
Autostrada A2 mija Konin od południa. Najpierw, na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 15 zlokalizowano węzeł Konin Zachód, a na połączeniu z drogą krajową nr 72 węzeł Konin Wschód. Na wysokości miejscowości Koło powstał węzeł ze zjazdem na drogi lokalne prowadzące do tej miejscowości. Dalej, na wysokości Dąbia umożliwiono zjazd na drogę wojewódzką nr 473. Na przecięciu drogi wojewódzkiej nr 703 funkcjonuje węzeł Wartkowice. Autostrada omija miasta aglomeracji łódzkiej od północy. Na węźle Emilia łączy się z drogą krajową nr 91. Docelowo w tym miejscu połączy się również z Zachodnią Obwodnicą Łodzi czyli drogą ekspresową S14. Na północ od Zgierza umożliwiono zjazd na drogę wojewódzką nr 702. Na węźle Stryków zaplanowano zjazd na drogi krajowe nr 1, 14 i 71 a kawałek dalej na wschód, na węźle Łódź Północ, połączenie autostrady A2 i A1.
Mapa autostrady A2 między Koninem i Warszawą:
Na odcinku od Konina Wschód do Strykowa autostrada A2 jest autostradą płatną. Opłaty pobierane są przez stronę rządową zarówno w systemie elektronicznym jak i manualnym.
Łódź – Warszawa
Od Łodzi autostrada A2 odbija w kierunku północno-wschodnim, w kierunku stolicy. Na wysokości Łowicza powstał pierwszy węzeł, ze zjazdem na drogę wojewódzką nr 704. Na przecięciu z drogą krajową nr 70 umożliwiono zjazd do Skierniewic. Koło Żyrardowa, na połączeniu z drogą krajową nr 50 powstał węzeł Wiskitki. Na północ od Grodziska Mazowieckiego wybudowano zjazd na drogę wojewódzką nr 579. Tuż przed Warszawą, na przecięciu drogi wojewódzkiej nr 718 zlokalizowano węzeł Pruszków. Autostrada dociera do stolicy wpadając na węźle Konotopa w drogę ekspresową S2 – Południową Obwodnicę Warszawy. Na węźle tym odbija także droga ekspresowa S8, która omija dalej Warszawę od północy.
Warszawa - Terespol
Przez Warszawę biegnie droga ekspresowa S2, która jest kontynuacją autostrady A2 na ternie miasta stołecznego. Droga ta od grudnia 2021 r. jest już gotowa. Na węźle Warszawa Lubelska autostrada A2 wznawia swój bieg w kierunku granicy z Białorusią. Na odcinku od Warszawy do Obwodnicy Mińska Mazowieckiego, o długości niespełna 15 km, autostrada jest w użytkowaniu od sierpnia 2020 r. Powstał tu tylko jeden węzeł – Konik, na połączeniu z obecną drogą krajową nr 2. Dalej A2 biegnie w ciągu obwodnicy Mińska Mazowieckiego. Zaczyna się na węźle Mińsk Mazowiecki, na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 50. Na wysokości lotniska zlokalizowano węzeł Janów, a nieopodal Kałuszyna ponowne wpięcie w drogę krajową nr 2. Dalej autostrada ominie szerokim łukiem od południa Kałuszyn i ponownie przetnie drogę krajową nr 2, na węźle Groszki. Dalej autostrada będzie biegła równolegle do krajowej 2-ki i na wschód od Siedlec, również na styku z nią, powstanie węzeł Gręzów. Omijając Siedlce od południa, zaraz za drogą wojewódzką nr 803, zaplanowano węzeł Swoboda, a na skrzyżowaniu z drogami krajowymi nr 2 i 63 węzeł Borki. Stąd autostrada odbije od krajowej 2-ki na północ. Na połączeniu z drogą krajową nr 19, docelowo drogą ekspresową S19, na północ od Miedzyrzeca Podlaskiego zaplanowano kolejny węzeł Łukowisko. Na wysokości Białej Podlaski powstanie węzeł Cicibór ze zjazdem na drogę wojewódzką nr 811. Ostatnim węzłem przed granicą z Białorusią będzie Dobryń, ze zjazdem na drogę krajową nr 68. Autostrada zakończy bieg na przejściu granicznym Kukuryki i po stronie białoruskiej wpadnie w drogę M1.