Autostrada A2 Łódź – Warszawa zaczęła drugą dekadę. W planach poszerzenie o dodatkowy pas
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2023-04-03
Spis treści:
- Jak powstawała autostrada A2 między Łodzią a Warszawą?
- Duże zainteresowanie przetargiem na A2
- Oferty złożone w przetargu na opracowanie dokumentacji dla rozbudowy A2 Łódź – Warszawa
- Poszerzenie A2 będzie prowadzone pod ruchem, powstaną nowe rozwiazania i modernizacje
Jak powstawała autostrada A2 między Łodzią a Warszawą?
Autostrada A2 z Łodzi do Warszawy liczy prawie 91 kilometrów długości. Kierowcy pojechali nią niespełna trzy lata po rozpoczęciu budowy. Budowa toczyła się równocześnie na pięciu odcinkach, realizowanych w ramach pięciu odrębnych kontraktów. Jej otwarcie zaplanowano na mistrzostwa w piłce nożnej EURO2012.
Od powstania autostrady minęło niespełna 11 lat, jednak okazała się ona jednym z najbardziej obciążonych ruchem szlaków komunikacyjnych w Polsce. - Jak pokazały dane z dwóch ostatnich Generalnych Pomiarów Ruchu przeprowadzonych w 2015 r. i łącznie w latach 2020 i 2021 liczba pojazdów na dobę wzrosła o średnio 29%. Warto przy tym zaznaczyć, że licząc wyłącznie ruch pojazdów ciężarowych, różnica jest jeszcze bardziej zauważalna i liczy 66%. Jeśli ta tendencja będzie się utrzymywała i dodatkowo uwzględnimy plany budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, rozbudowa autostrady staje się bezwzględną koniecznością. - zauważają drogowcy.
Opłaty za przejazd autostradą A2 Świecko - Warszawa
Duże zainteresowanie poszerzeniem A2 o dodatkowe pasy ruchu
W 2018 rozpoczęły się przygotowania do poszerzenia autostrady o dodatkowy pas na odcinku między węzłami Łódź Północ i Konotopa (Warszawa). Oznacza to, że po rozbudowie odcinek A2-ki pomiędzy Łodzią i Pruszkowem będzie miał po trzy pasy ruchu w każdą stronę, a pomiędzy Pruszkowem a Warszawą po cztery.
Rozbudowa autostrady A2 między Łodzią i Warszawą dopiero po opracowaniu projektu
Z końcem marca br. poznaliśmy oferty złożone w przetargu na opracowanie dokumentacji niezbędnej do rozbudowy autostrady A2. Zgłosiło się osiem firm. Najtańsza oferta opiewa na kwotę 22,8 mln, a najdroższa na 58,4 mln zł. Oznacza to, że siedem ofert mieści się w kwocie przeznaczonej przez Generalną Dyrekcje Dróg i Autostrad na realizację zadania.
Oferty złożone w przetargu na opracowanie dokumentacji dla rozbudowy A2 Łódź – Warszawa:
- Europrojekt Gdańsk S.A - 22 839 224, 25 zł
- DATABAUT Sp. z o.o. - 25 473 300, 00 zł
- Transprojekt Gdański Sp. z o.o. - 25 768 500, 00 zł
- Mosty Gdańsk Sp. z o.o. - 28 278 130, 50 zł
- IVIA S.A - 33 898 800, 00 zł
- Dar Al.- Handasah Consultants – 38 724 867, 36 zł
- Mosty Katowice – 45 936 502, 50 zł
- Trakt Sp. z o.o. Sp. k. - 58 421 986, 50 zł.
- Przed nami teraz niełatwe zadanie, różnice w poziomie cen złożonych ofert, od najtańszej do najdroższej, sięgają aż 256%! Może to wynikać z opisywanego uprzednio, bardzo skomplikowanego procesu przygotowania inwestycji. Aby wybrać najkorzystniejszą z ofert, wymaga to od nas dokładnego i starannego ich sprawdzenia – zauważają przedstawiciele GDDKIA. Inwestycja będzie realizowana w systemie tradycyjnym, oznacza to, że najpierw powstanie projekt, a później ruszy przetarg na budowę.
Poszerzenie A2 będzie prowadzone pod ruchem, powstaną nowe rozwiązania i modernizacje
Rozbudowa autostrady A2 między Łodzią i Warszawą będzie jednym z najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych zadań. Przede wszystkim wszystkie prace budowlane będą prowadzone przy zachowaniu ruchu. Wymusi to opracowanie i wdrożenie skomplikowanej czasowej organizacji ruchu, która zapewni skuteczny przejazd pojazdów.
- Aby zminimalizować utrudnienia i dolegliwości dla kierowców, przez cały czas trwania budowy, dla każdego z kierunków: tak w stronę Warszawy, jak i Poznania mają być dostępne po dwa pasy ruchu. To absolutnie konieczne, aby przejazd między stolicą a centrum kraju odbywał się bez poważniejszych zakłóceń. Na tym jednak nie koniec – zapowiadają drogowcy.
Autostrada A2 Łódź - Warszawa na wysokości Bolimowa. Zdjęcia: GDDKIA
Efektem rozbudowy będzie nie tylko dodatkowy pas ruchu, ale też m.in. modernizacja oświetlenia z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii. Autostrada A2 po przebudowie ma być nie tylko jedną z najnowocześniejszych tras w Europie, ale także ma stanowić wzór rozwiązań proekologicznych. Dzięki szerokiemu zastosowaniu odnawialnych źródeł energii (fotowoltaika, miniturbiny wiatrowe), ma być samowystarczalna jeśli chodzi o zasilanie: oświetlenia węzłów, MOP-ów, zasilania stacji pogodowych, tablic zmiennej treści itp.
Kolejna podwyżka opłat na autostradach. Znowu drożej na A2 Nowy Tomyśl – Konin
Autostrada A2 stanowi fragment drogi międzynarodowej E30. To strategiczna trasa tak dla Polski, jak i całej Europy.