1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Autostrada A4. Będzie umowa na projekt trzeciego pasa A4 - obwodnicy Krakowa

Autostrada A4. Będzie umowa na projekt trzeciego pasa A4 - obwodnicy Krakowa

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-09-05
Autostrada A4. Będzie umowa na projekt trzeciego pasa A4 - obwodnicy Krakowa
Powstaną różne warianty rozbudowy autostrady A4 od węzła Balice do ul. Kąpielowej w Krakowie o trzeci pas ruchu. Zdjęcia: GDDKIA
Drogowcy wybrali najkorzystniejszą ofertę na dokumentację dla trzeciego pasa ruchu na odcinku autostrady A4 - Południowej Autostradowej Obwodnicy Krakowa. Zadanie obejmuje odcinek autostrady A4 od węzła Balice do ul. Kąpielowej w Krakowie. To dopiero początek prac zmierzających do poszerzenia krakowskiego odcinka A4-ki.

Odcinek autostrady A4 (Południowej Obwodnicy Krakowa) Balice - ul. Kąpielowa, o długości około 17,2 km, ma przekrój dwupasowy i pas awaryjny o szerokości 2,5 m. Obecnie, oprócz prowadzenia ruchu tranzytowego na trasie Katowice - Rzeszów, stanowi też uzupełnienie układu komunikacyjnego miasta Krakowa.

A4 Katowice – Kraków tańsza, a może bezpłatna. Rządowe pomysły na autostradę A4

Poszerzenie tego fragmentu A4 jest konieczne ze względu na obecne natężenie ruchu pojazdów, które cały czas wzrasta. Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 roku, w zależności od odcinka, natężenie ruchu wynosiło od 49,6 tys. do 64,1 tys. poj./dobę. Pięć lat później wzrost tego natężenia wyniósł od 27 do 61 proc. w zależności od odcinka. Daje to od 71,4 tys. do prawie 85 tys. pojazdów na dobę. Są to wartości średnie, które zwiększają się w godzinach szczytów komunikacyjnych i dochodzi wówczas do zatorów.

Niestety na pełną rozbudowę krakowskiego odcinka autostrady A4 kierowcy muszą poczekać jeszcze kilka lat. W pierwszej kolejności musi powstać dokumentacja projektowa, na podstawie której wskazany będzie wariant rozbudowy. Z końcem sierpnia br. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych wyłoniła wykonawcę dokumentacji projektowej.

- Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy autostrady A4 od węzła Balice do ul. Kąpielowej w Krakowie o trzeci pas ruchu złożyła firma IVIA. Koszty prac wyniosą ponad 7 mln zł – poinformował krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jeżeli nie będzie odwołań od tego wyboru, umowa z wykonawcą zostanie podpisana jeszcze we wrześniu br.

Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), a następnie uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla rozbudowy autostrady A4 o trzeci pas ruchu - od węzła Balice do ul. Kąpielowej w Krakowie. Na odcinku od węzła Kraków Południe do ul. Kąpielowej dokumentacja opracowana ma być tylko dla jezdni w kierunku Katowic, ponieważ rozbudowa A4 w kierunku Rzeszowa o trzeci pas ruchu już trwa.

Budowa 3 pasa jezdni autostrady A4 na Południowej Obwodnicy Krakowa

Rozbudowa autostrady A4, obwodnicy Krakowa juz trwa

Rozbudowa autostrady A4, obwodnicy Krakowa częściowo już trwa. Zdjęcia: GDDKIA


Drogowcy chcą, aby w ramach dokumentacji opracowane zostało minimum pięć wariantów rozwiązań projektowych obejmujących:

  • poszerzenie istniejących pasów ruchu,
  • dobudowę drugiej jezdni,
  • dobudowę obustronną pasów ruchu,
  • dobudowę jednostronną pasów ruchu,
  • odcinkowo nowy przebieg drogi.

Zadaniem wykonawcy będzie także przeprowadzenie prezentacji społecznych i rekomendowanie GDDKiA trzech wariantów rozwiązań do dalszych prac projektowych. Poszerzenie obu jezdni, z uwagi na brak rezerwy, będzie wymagało także przebudowania wszystkich obiektów inżynierskich oraz istniejących węzłów.

- Przygotowana analiza wielokryterialna ma umożliwić wybór najkorzystniejszego wariantu do dalszych etapów przygotowania inwestycji. Na wykonanie wszystkich prac przewidziano 48 miesięcy od momentu podpisania umowy – dodają drogowcy.

Autostrada A4 na odcinku od Balic do ul. Kąpielowej w Krakowie została wybudowana w latach 1986-1995, przy czym podzielona była na mniejsze odcinki, realizowane w różnych latach:

  • węzeł Balice I - węzeł Tyniec (obecnie Kraków Tyniec), o dł. 7,4 km, pierwsze 2 km tego odcinka oddano w 1988 r., a resztę w 1993 r.,

  • węzeł Tyniec (obecnie Kraków Tyniec) - węzeł Sidzina (obecnie Kraków Skawina), o dł. 4 km, realizowano od 1988 do 1993 r.,

  • węzeł Sidzina (obecnie Kraków Skawina) - węzeł Zakopiański (obecnie Kraków Południe), o dł. 4,7 km, realizowano w latach 1993-1995,

  • węzeł Zakopiański (obecnie Kraków Południe) - ul. Kąpielowa w Krakowie, o dł. 700 m, zrealizowano w 1995 r.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A4 Jak dojadę - Kraków