Autostrady A1, A4 i A2: co w budowie, przetargu i planach?
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2016-04-19
Autostrada A1
A1 Stryków – Tuszyn. Wschodnia obwodnica Łodzi
Budowa odcinka autostrady A1 ze Strykowa do Tuszyna wreszcie dobiega końca. Odcinek powstaje w technologii nawierzchni betonowej, której trwałość (bez gruntownego remontu ) ocenia się na 30-40 lat. Termin zakończenia prac to początek sierpnia 2016 r. GDDKiA chce by 40-km odcinek, którym ominiemy Łódź od wschodu, był udostępniony jeszcze na początku wakacji. Trasa mogłaby wtedy ułatwić podróżowanie nie tylko urlopowiczom ale także zmierzającym na Światowe Dni Młodzieży i szczyt NATO w Polsce. Czy tak się stanie? Zależy to od dobrej woli wykonawców, bo GDDKiA nie zamierza płacić więcej za przyśpieszenie prac.
Budowa wschodniej obwodnicy Łodzi. Autostrada A1 Stryków - Tuszyn
Przypomnijmy, po tym jak Polimex-Mostostal nie podołał budowie odcinka A1 Stryków – Tuszyn jego budowę podzielono na trzy kontrakty i zlecono w drodze przetargu nowym wykonawcom.
- Odcinek A1 od węzła Łódź – Północ (połączenie z autostradą A2) do węzła Brzeziny (połączenie z DK72) o długości 14,1 km buduje konsorcjum firm Strabag – Budimex. Wartość kontraktu, to ponad 339,6 mln zł.
- Odcinek A1 od węzła Brzeziny (połączenie z DK 72) do węzła Romanów (połączenie z DW714) o długości 11 kilometrów wykona firma Mota-Engil. W tym przypadku wartość kontraktu wynosi ponad 360,7 mln zł.
- Odcinek A1 od węzła Romanów (węzeł z DW714) do węzła Tuszyn (połączenie z DK91) o długości ok. 16 km. W tym przypadku wykonawcą jest konsorcjum firm Budimex (lider) i Strabag za kwotę ponad 327 mln zł.
Najbardziej zaawansowane prace prowadzone są na odcinkach realizowanych przez firmy Budimex i Mota-Engil (90 proc.). Wykonawcy już przymierzają się do procedur odbiorowych. Najwięcej czasu potrzebuje Strabag, gdzie prace osiągnęły niespełna 80 proc. a obowiązujący termin oddania drogi to 3 sierpnia.
Nowy fragment A1 zapewni połączenie z drogą ekspresową S8 i autostradą A2 co pozwoli na wygodną podróż z Wrocławia do Warszawy i dalej do Trójmiasta.
A1 Rząsawa – Pyrzowice. Obwodnica Częstochowy
W realizacji jest już cały odcinek autostrady A1 o długości około 57 km, który ominie Częstochowę z zachodniej strony. Autostrada ma być gotowa w I połowie 2019 roku. Umowy z wykonawcami podpisywane były od sierpnia 2015 roku do marca 2016 r. Całość zadania podzielono na 4 odcinki:
- A1 na odcinku F od węzła Rząsawa (z węzłem) do węzła Blachownia (z węzłem). Długość odcinka ok. 20,3 km. Umowę na projekt i budowę podpisano w październiku 2015 r. Wykonawcą zadania jest konsorcjum firm Salini i Todini, które za prace otrzyma prawie 703,3 mln zł. Czas realizacji to 33 miesiące od podpisania umowy bez okresu zimowego dla prac budowlanych (tj. od 15 grudnia do 15 marca).
- A1 na odcinku G od węzła Blachownia (bez węzła) do węzła Zawodzie (z węzłem). Długość odcinka 4,7 km. Pod koniec sierpnia 2015r. została podpisana umowa o wartości ponad 219 mln zł z konsorcjum firm BERGER Bau. Umowa przewiduje, że 4,7 km autostrady A1 z nawierzchni betonowej zostanie zaprojektowane i wybudowane w 33 miesiące do daty podpisania umowy (bez wliczania okresów zimowych do prac budowlanych).
- A1 na odcinku H od węzła Zawodzie (bez węzła) do węzła Woźniki (z węzłem). Długość odcinka 16,7 km. Umowę podpisaną 4 marca 2016 r. zrealizuje konsorcjum STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o. o. oraz STRABAG Sp. z o.o. Zgodnie z zawartą umową z nowego odcinka autostrady A1 kierowcy będą mogli korzystać w drugiej połowie 2019 roku bo na realizację całości inwestycji konsorcjum będzie miało 30 miesięcy, nie wliczając okresów zimowych (od 15 grudnia do 15 marca). Koszt inwestycji opiewa na kwotę 574 mln zł brutto.
- A1 na odcinku, odcinek I od węzła Woźniki (bez węzła) do węzła Pyrzowice (bez węzła). Długość odcinka ok. 15,2 km. Wykonawcą jest STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. oraz STRABAG Sp. z o.o. Kontrakt na budowę 15-kilometrowego odcinka autostrady A1 podpisano pod koniec sierpnia 2015 r. Na realizację całości inwestycji wykonawca będzie miał 30 miesięcy, nie wliczając okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca. Oznacza to, że z nowy odcinek ma być gotowy pod koniec 2018 roku. Koszt inwestycji to 609,50 mln zł brutto.
Odcinek A1 z Rząsawy do Pyrzowic o łącznej długości 56,9 km został umieszczony w załączniku nr 5 do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, stanowiącym listę inwestycji realizowanych w nowej perspektywie finansowej UE 2014-2020. Wybudowanie tego odcinka połączy zrealizowane już fragmenty autostrady A1 w woj. łódzkim i dalsze odcinki na północy kraju, z południową granicą państwa, z miastami aglomeracji śląskiej, Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach oraz odciąży Częstochowę z ruchu tranzytowego.
Taka będzie autostrada A1 Tuszyn - Pyrzowice
A1 Tuszyn - Rząsawa
Niestety, nawet po zakończeniu budowy autostradowej obwodnicy Częstochowy autostrada A1 nadal będzie „dziurawa”. Problemem jest realizacja A1-ki z Tuszyna do Rząsawy. Odcinek obecnie funkcjonuje jako droga krajowa nr 1 tzw. Gierkówka. Plany zakładają, że droga ma zostać przebudowana i dostosowana do parametrów autostrady. Wcześniej trzeba jednak znaleźć pomysł i pieniądze na realizację zadania. Z rządowych planów wynik, że mogłaby się tym zając spółka specjalnego przeznaczenia, która będzie zarządzać i pobierać opłaty za przejazd nową drogą.
Nowy pomysł na A1 Tuszyn – Częstochowa. Jej budowa droższa o 400 mln zł?
Autostrada A1 stanowi część europejskiej trasy E75, będącej jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych Europy w osi z północy na południe, biegnącej z Norwegii poprzez Finlandię, Polskę, Czechy, Słowację, Węgry, Serbię, Macedonię i Grecję.
Autostrada A4
A4 Rzeszów – Jarosław
Budowa ostatniego odcinka autostrady A4 z Rzeszowa do Jarosławia jest na finiszu. Drogowcy udostępnili już kilka wiaduktów w ciągu budowanej trasy. Jak zapewnia ministerstwo infrastruktury wszystkie prace powinny zakończyć się w te wakacje.
Odcinek z Rzeszowa do Jarosławia to ostatni element autostrady A4, która jako pierwsza w Polsce będzie ukończona w całości. Prowadzi od zachodniej do wschodniej granicy mijając po drodze Wrocław, Opole, Górny Śląsk, Kraków, Rzeszów. Podobnie jak wiele dróg w Polsce miała powstać jeszcze przed Euro 2012. Podobnie jak w przypadku autostrady A1, GDDKiA zerwała umowę z wykonawcą, firmą Polimex-Mostostal i ostatecznie podpisano umowę z konsorcjum firm Budimex i Strabag umowę na kontynuację prac dla ponad 41-kilometrowego odcinka autostrady A4. Prace wyceniono wtedy na kwotę ponad 719 mln zł. Jednak w podpisanym na początku 2016 r. aneksie wartość umowy wzrasta do ponad 985 mln zł. Jak podkreślają przedstawiciele GDDKiA na zwiększenie wartości umowy mają wpływ przeprowadzone przez wykonawcę programy naprawcze m.in. dla dwóch wiaduktów autostradowych nad liniami kolejowymi. Zgodnie z aneksem budowa ostatniego odcinka A4 ma być zakończona w sierpniu.
Z wizytą na budowie autostrady A4 - galeria zdjęć
Autostrada A4 jest najdłuższą autostradą w Polsce. Po oddaniu ostatniego odcinka z Rzeszowa do Jarosławia A4 połączy granicę kraju z Niemcami w Jędrzychowicach z Korczową na granicy z Ukrainą. Docelowo jej długość wyniesie 670 km. Przebiega przez wszystkie województwa południowej Polski tj. dolnośląskie, opolskie, śląskie, małopolskie i podkarpackie.
Autostrada A2
A2 Warszawa – Mińsk Mazowiecki
GDDKIA prowadzi obecnie przetarg na wybór wykonawcy 14,6 km odcinka autostrady A2 od węzła Lubelska na obwodnicy Warszawy do obwodnicy Mińska Mazowieckiego. Inwestycję podzielono na dwa zadania:
- autostrada A2 na odcinku I od węzła „Lubelska” (bez węzła) do węzła „Konik” (z węzłem) o długości około 5,6 km.
- autostrada A2 odcinek II od węzła „Konik” (bez węzła) do początku obwodnicy Mińska Mazowieckiego o długości około 9 km.
W ramach inwestycji powstanie 14,6 km autostrady A2 (2 jezdnie po 2 pasy ruchu z rezerwą 11 m pod budowę w przyszłości 3 pasa ruchu), węzeł Konik na połączeniu z drogą krajową nr 2/92.
Taka będzie autostrada A2 Warszawa - Mińsk Mazowiecki
GDDKiA planuje, że podpisanie umowy z wykonawcą nastąpi pod koniec 2016 roku. Wtedy w grudniu ruszyłyby prace projektowe oraz roboty budowlane. Z nowego odcinka autostrady A2 powinniśmy skorzystać najpóźniej w kwietniu 2020 r. Drogowcy zakładają możliwość skrócenia realizacji zadania, co pozwoliłoby oddać odcinek w listopadzie 2019r.
A2 Mińsk Mazowiecki – wschodnia granica
Rządowe plany budowy autostrad i dróg ekspresowych przewidują również realizację dalszych odcinków autostrady A2, które mają zapewnić połączenie ze wschodnią granicą państwa. Realizacja ponad 97 km odcinka A2 Siedlce – Kukuryki przewidziana jest na lata 2019-2022. Natomiast odcinek Mińsk Mazowiecki – Siedlce (długości 36 km) ma powstać w formule drogowej spółki specjalnego przeznaczenia.
Autostrada A2 Warszawa - Kukuryki jest projektowana praktycznie po nowym śladzie. Z przedsięwzięcia wyłączono autostradową powstałą obwodnicę Mińska Mazowieckiego oraz most graniczny nad Bugiem (który będzie prawdopodobnie objęty osobnym przedsięwzięciem międzypaństwowym).
Szczegółowe mapy przebiegu autostrady A2 Warszawa - Kukuryki
Autostrada A2 o docelowej długości 651 km przebiega z zachodu na wschód przez centralne województwa: lubuskie, wielkopolskie, łódzkie, mazowieckie w przyszłości i lubelskie. Obecnie łączy zachodnią granicę kraju z Poznaniem, Łodzią, Warszawą.
Autostrada A2 częścią Paneuropejskiego Korytarza Nr II, biegnącego ze wschodu na zachód, pomiędzy granicą Niemiec od strony zachodniej do granicy z Białorusią na wschodzie, przebiegającego przez główne aglomeracje miejskie centralnej Polski (Poznań, Łódź, Warszawa). Autostrada A2 jest także częścią Europejskiej trasy E30 relacji Hanower – Berlin – Frankfurt – Poznań – Warszawa – Brześć – Mińsk – Moskwa.
Obecnie w użytkowaniu jest 1553 km autostrad i 1495 km dróg ekspresowych. W realizacji tj. w trybie projektuj i buduj lub buduj jest 1386 km autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic. Będzie więcej bo w postępowaniu przetargowym jest jeszcze prawie 770 km dróg i będą ogłaszane nowe.