1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Awaria na budowie tuneli w ciągu S1 Przybędza - Milówka

Awaria na budowie tuneli w ciągu S1 Przybędza - Milówka

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-05-27
Awaria na budowie tuneli w ciągu S1 Przybędza - Milówka
Doszło do uszkodzenia obudowy wstępnej budowanego w tunelu TD2.1. na S1 Przybędza - Milówka. Zdjęcia: GDDKIA
Z problemami odbywa się drążenie tuneli na budowie drogi ekspresowej S1 Przybędza - Milówka (tzw. obejście Węgierskiej Górki) na Żywiecczyźnie. Wszystkie umiejscowione są w zboczu masywu Barania Góra. Prace realizuje konsorcjum firm MIRBUD S.A. i KOBYLARNIA S.A.

We wtorek 25 maja doszło do niespodziewanego zdarzenie przy budowie tuneli na S1 Przybędza - Milówka. Uszkodzeniu uległa obudowa wstępnej w tunelu TD2.1. (tunel położony w ciągu jezdni w kierunku Zwardonia). Obecnie wykonawca współpracuje z Urzędem Górniczym przy wyjaśnianiu przyczyn zdarzenia. - Nikt nie ucierpiał w tej sytuacji. Niebawem wznowimy pracę w TD2.1 – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Pierwsze prace tunelowe na S1 obwodnicy Węgierskiej Górki rozpoczęły się jesienią 2020 roku od najdłuższych tuneli TD-2.1 i TD-2.2. Następnie w lutym br. wykonawca, konsorcjum firm MIRBUD S.A. i KOBYLARNIA S.A., przystąpił do drążenia tunelu TD-1.1, a później zaczął prace w tunelu TD-1.2. Wszystkie umiejscowione są w zboczu masywu Barania Góra.

Tunel drogi S3 w Górach Wałbrzyskich i Kaczawskich jest coraz dłuższy

Dłuższe tunele powstają w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek (+667 m n.p.m.) i częściowo północno-wschodnim stoku wzniesienia Mała Barania (+659 m n.p.m.) - Białożyński Groń. Tunel TD-2.1 położony jest na jezdni w kierunku Zwardonia. Jego długość techniczna wynosi około 1 km, a użytkowa ok. 984 m. TD-2.2 na jezdni przeciwnej - w kierunku Żywca. Jego długości wynoszą odpowiednio: techniczna - ponad 990 m, a użytkowa prawie 975 m.

Ich przekrój poprzeczny ma kształt podkowiasty wynikający z charakteru pracy konstrukcji. Gabaryty tunelu w wyłomie wynosić będą około 12 m szerokość i 9,5 m wysokości, a odległość pozioma między osiami pary tuneli od około 33,5 do 37,5 m. W związku z dużą powierzchnią przekroju tunelu jest on drążony z podziałem na warstwy: najwyższą zwana kalotą, środkową - sztrosą, oraz najniższą - spągiem.

Pod ruchem ponad 60 km nowej jezdni autostrady A1 Tuszyn - Częstochowa

Budowa drogi S1 Przybędza - Milówka, drążenie tuneli

Budowa drogi S1 Przybędza - Milówka, drążenie tuneli. Zdjęcia: Mirbud SA, GDDKIA

Drążenie tuneli odbywa się metodą NATM czyli Nowa Austriacka Metoda Górnicza. Polega ona na tym, że drążenie nie jest wykonywane całym przekrojem tunelu, aby nie osłabić górotworu. W zależności od odkształceń górotworu, które są nieustannie i drobiazgowo monitorowane, dopasowany jest typ zabezpieczeń drążonego otworu. Metoda NATM przewiduje wykonanie wstępnej obudowy z betonu zbrojonego, a w przypadku słabszej części górotworu dodatkowo wzmacnianej za pomocą gwoździ i kotew. Docelowy kształt tunelu uzyskany zostanie po wykonaniu obudowy stałej z betonu zbrojonego.

Technologie, które stosuje się dla drążenia tuneli metodą tradycyjną, czyli taką jaka jest stosowana na tunelach budowanych w Węgierskiej Górce, to m.in. drążenie z wykorzystaniem koparek wyposażonych w młoty hydrauliczne, w młoty typu ripper, w urządzenia typu freza uruchamiane przez wysięgnik teleskopowy, drążenie z zastosowaniem materiałów wybuchowych z zapalnikami z opóźnionym zapłonem. Wybór technologii uzależniony jest od występujących na danym obszarze gruntów.

Droga S1 na odcinku Przybędza – Milówka, o łącznej długości 8,5 km, będzie posiadała dwa typy przekroju:

  • jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku,

  • dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz między tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Budowa obwodnicy Węgierskiej Górki w ciągu drogi ekspresowej S1

Budowa obwodnicy Węgierskiej Górki w ciągu drogi ekspresowej S1. Zdjecia: GDDKIA

W ramach obwodnicy Węgierskiej Górki zostaną wykonane:

  • tunel drogowy w masywie Barania o dług. ok. 830 m,
  • tunel drogowy w masywie Białożyński Groń o dług. ok. 1000 m,
  • estakada nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona o dług. ok. 940 m,
  • mosty drogowe i pozostałe estakady wciągu drogi S1 w ilości 7 szt.,
  • przebudowa i budowa infrastruktury,
  • rozbudowa węzła Przybędza i węzła Milówka,
  • rozbudowane zostaną o dodatkowe łącznice, umożliwiające pełne skomunikowanie z pozostałymi drogami.

Budowa drogi ekspresowej S1 na odcinku obwodnicy Węgierskiej Górki jest jednym z kluczowych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), które zapewni bezpośrednie, szybkie połączenie na trasie Bielsko-Biała - granica polsko-słowacka (Zwardoń) - Svrcinovec (powiat Czadca, Słowacja). W budowie powinny być już wszystkie odcinki na trasie S1 Bielsko Biała - Mysłowice. Niestety, na fragmencie Oświęcim - Mysłowice jest duże opóźnienie, nie ma jeszcze wykonawcy prac. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:

Priorytetowa realizacja S1 Bieruń - Oświęcim okazała się fiaskiem. Droga S1 odpływa w czasie

Droga ekspresowa S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25 „oś drogowa Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe, poza granicami Polski, jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S1 Jak dojadę - Milówka