Awaria na budowie tuneli w ciągu S1 Przybędza - Milówka
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2021-05-27
We wtorek 25 maja doszło do niespodziewanego zdarzenie przy budowie tuneli na S1 Przybędza - Milówka. Uszkodzeniu uległa obudowa wstępnej w tunelu TD2.1. (tunel położony w ciągu jezdni w kierunku Zwardonia). Obecnie wykonawca współpracuje z Urzędem Górniczym przy wyjaśnianiu przyczyn zdarzenia. - Nikt nie ucierpiał w tej sytuacji. Niebawem wznowimy pracę w TD2.1 – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Pierwsze prace tunelowe na S1 obwodnicy Węgierskiej Górki rozpoczęły się jesienią 2020 roku od najdłuższych tuneli TD-2.1 i TD-2.2. Następnie w lutym br. wykonawca, konsorcjum firm MIRBUD S.A. i KOBYLARNIA S.A., przystąpił do drążenia tunelu TD-1.1, a później zaczął prace w tunelu TD-1.2. Wszystkie umiejscowione są w zboczu masywu Barania Góra.
Tunel drogi S3 w Górach Wałbrzyskich i Kaczawskich jest coraz dłuższy
Dłuższe tunele powstają w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek (+667 m n.p.m.) i częściowo północno-wschodnim stoku wzniesienia Mała Barania (+659 m n.p.m.) - Białożyński Groń. Tunel TD-2.1 położony jest na jezdni w kierunku Zwardonia. Jego długość techniczna wynosi około 1 km, a użytkowa ok. 984 m. TD-2.2 na jezdni przeciwnej - w kierunku Żywca. Jego długości wynoszą odpowiednio: techniczna - ponad 990 m, a użytkowa prawie 975 m.
Ich przekrój poprzeczny ma kształt podkowiasty wynikający z charakteru pracy konstrukcji. Gabaryty tunelu w wyłomie wynosić będą około 12 m szerokość i 9,5 m wysokości, a odległość pozioma między osiami pary tuneli od około 33,5 do 37,5 m. W związku z dużą powierzchnią przekroju tunelu jest on drążony z podziałem na warstwy: najwyższą zwana kalotą, środkową - sztrosą, oraz najniższą - spągiem.
Pod ruchem ponad 60 km nowej jezdni autostrady A1 Tuszyn - Częstochowa
Budowa drogi S1 Przybędza - Milówka, drążenie tuneli. Zdjęcia: Mirbud SA, GDDKIA
Drążenie tuneli odbywa się metodą NATM czyli Nowa Austriacka Metoda Górnicza. Polega ona na tym, że drążenie nie jest wykonywane całym przekrojem tunelu, aby nie osłabić górotworu. W zależności od odkształceń górotworu, które są nieustannie i drobiazgowo monitorowane, dopasowany jest typ zabezpieczeń drążonego otworu. Metoda NATM przewiduje wykonanie wstępnej obudowy z betonu zbrojonego, a w przypadku słabszej części górotworu dodatkowo wzmacnianej za pomocą gwoździ i kotew. Docelowy kształt tunelu uzyskany zostanie po wykonaniu obudowy stałej z betonu zbrojonego.
Technologie, które stosuje się dla drążenia tuneli metodą tradycyjną, czyli taką jaka jest stosowana na tunelach budowanych w Węgierskiej Górce, to m.in. drążenie z wykorzystaniem koparek wyposażonych w młoty hydrauliczne, w młoty typu ripper, w urządzenia typu freza uruchamiane przez wysięgnik teleskopowy, drążenie z zastosowaniem materiałów wybuchowych z zapalnikami z opóźnionym zapłonem. Wybór technologii uzależniony jest od występujących na danym obszarze gruntów.
Droga S1 na odcinku Przybędza – Milówka, o łącznej długości 8,5 km, będzie posiadała dwa typy przekroju:
- jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku,
- dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz między tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Budowa obwodnicy Węgierskiej Górki w ciągu drogi ekspresowej S1. Zdjecia: GDDKIA
W ramach obwodnicy Węgierskiej Górki zostaną wykonane:
- tunel drogowy w masywie Barania o dług. ok. 830 m,
- tunel drogowy w masywie Białożyński Groń o dług. ok. 1000 m,
- estakada nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona o dług. ok. 940 m,
- mosty drogowe i pozostałe estakady wciągu drogi S1 w ilości 7 szt.,
- przebudowa i budowa infrastruktury,
- rozbudowa węzła Przybędza i węzła Milówka,
- rozbudowane zostaną o dodatkowe łącznice, umożliwiające pełne skomunikowanie z pozostałymi drogami.
Budowa drogi ekspresowej S1 na odcinku obwodnicy Węgierskiej Górki jest jednym z kluczowych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), które zapewni bezpośrednie, szybkie połączenie na trasie Bielsko-Biała - granica polsko-słowacka (Zwardoń) - Svrcinovec (powiat Czadca, Słowacja). W budowie powinny być już wszystkie odcinki na trasie S1 Bielsko Biała - Mysłowice. Niestety, na fragmencie Oświęcim - Mysłowice jest duże opóźnienie, nie ma jeszcze wykonawcy prac. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:
Priorytetowa realizacja S1 Bieruń - Oświęcim okazała się fiaskiem. Droga S1 odpływa w czasie
Droga ekspresowa S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25 „oś drogowa Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe, poza granicami Polski, jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite.