1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Priorytetowa realizacja S1 Bieruń - Oświęcim okazała się fiaskiem. Droga S1 odpływa w czasie

Priorytetowa realizacja S1 Bieruń - Oświęcim okazała się fiaskiem. Droga S1 odpływa w czasie

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-05-21
Priorytetowa realizacja S1 Bieruń - Oświęcim okazała się fiaskiem. Droga S1 odpływa w czasie
Uzyskanie przejezdności całym odcinkiem drogi S1 w 2023-2024 r. jest nierealne. Duże opóźnienia dla odc. Mysłowice - Oświęcim. Zdjęcia: GDDKIA
Nowy pomysł na realizację drogi S1 z terminem zakończenia dla odcinka do Bierunia w listopadzie 2023 r. miał zbiec się z oddaniem do ruchu S1 od Bielsko-Białej do węzła Oświęcim. W tym celu GDDKIA unieważniła przetarg na zaprojektowanie i budowę S1 Mysłowice – Oświęcim, o który ubiegała się chińska firma China State Construction Engineering Company (CSCEC). Podzieliła odcinek na dwa zadania i dla fragmentu S1, pomiędzy węzłami Bieruń i Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia postanowiła skrócić procedury i przeprowadzić postępowanie w tzw. trybie z wolnej ręki. Spotkało się to ze sprzeciwem i skargą do Krajowej Izby Odwoławczej, która nakazała unieważnić podjęte przez drogowców działania.

KIO nakazała unieważnić postępowanie na wybór wykonawcy zaprojektowania i budowy S1 Bieruń – Oświęcim. Stało się to po tym, jak firma Strabag zaskarżyła możliwość udzielenia zamówienia z wolnej ręki na budowę wspomnianego fragmentu S1. Spór o tryb udzielenia zamówienia dotyczył pierwszego odcinka budowy drogi ekspresowej S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielsko-Białą.

Pod ruchem ponad 60 km nowej jezdni autostrady A1 Tuszyn - Częstochowa

Pierwotnie o realizację tego odcinka zaczynającego się w Mysłowicach, a kończącego w Oświęcimiu, ubiegała się chińska firma China State Construction Engineering Company (CSCEC). Przetargi na wszystkie trzy odcinki realizacyjne pomiędzy Mysłowicami a Bielsko-Białą ruszyły jeszcze pod koniec 2019 roku. Dla środkowej i południowej części inwestycji, czyli odcinka pomiędzy Oświęcimiem a Dankowicami oraz Dankowicami a Bielsko-Białą, udało się rozstrzygnąć przetargi i w 2020 roku podpisać umowy na ich realizację.

- W postępowaniu na pierwszy odcinek od Mysłowic do Oświęcimia, pomimo że firma CSCEC złożyła najtańszą ofertę, została ona wykluczona z postępowania przetargowego. Stało się tak z uwagi na niezłożenie wyczerpujących wyjaśnień w trakcie badania oferty, które rodziły obawy co do możliwości skutecznej realizacji inwestycji. W odpowiedzi na wykluczenie wykonawca odwołał się do Krajowej Izby Odwoławczej. Ta wydała jednak wyrok korzystny dla CSCEC. Na to rozstrzygniecie, GDDKiA złożyła skargę do Sądu Okręgowego w Katowicach, który również stanął po stronie wykonawcy – tłumaczą drogowcy.

Po takich rozstrzygnięciach, GDDKIA postanowiła unieważnić przetarg, jak argumentowała w celu uzyskania przejezdności na całym odcinku S1 w 2023 r. 

- Aby osiągnąć najważniejszy cel inwestycji, czyli połączenie istniejącej drogi ekspresowej S1 pomiędzy Mysłowicami (węzeł Kosztowy II) a Bielsko-Białą (węzeł Suchy Potok), 22 lutego 2021 r. unieważniliśmy trwające ponad rok postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy pierwszego odcinka. Wobec zaawansowania realizacji dwóch zadań pomiędzy Oświęcimiem a Bielsko-Białą rozstrzygnięcie postępowania przetargowego na pierwszy odcinek od Mysłowic do Oświęcimia, spowodowałoby przesunięcie w czasie zakończenia realizacji robót budowlanych na tym odcinku o co najmniej o rok - wyjaśniała GDDKIA. Pisaliśmy o tym wcześniej tutaj:

GDDKIA chce zlecić budowę S1 koło Bierunia konsorcjum Porr i Mota-Engil

W celu przyśpieszenia wyboru wykonawcy, drogowcy postawili na negocjacje z wykonawcą sąsiedniego fragmentu. W kwietniu rozpoczęli postępowanie w tzw. trybie z wolnej ręki w związku z przewidzianymi w ogłoszeniu o zamówieniu i SIWZ dla odcinka II Oświęcim – Dankowice zamówieniami powtarzającymi i wysłali zaproszenie do wykonawcy ww. odcinka tj. konsorcjum firm Porr i Mota-Engil Central Europe. Zaprosiliśmy wykonawców do wzięcia udziału w negocjacjach dotyczących udzielenia zamówienia w przedmiocie budowy fragmentu S1, pomiędzy węzłami Bieruń i Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia. Wydzielony przez GDDKiA odcinek drogi ekspresowej S1 bezpośrednio sąsiadował z realizowanym przez ww. konsorcjum odcinkiem S1 Oświęcim - Dankowice.

Drogowcy wierzyli, że sprawne przeprowadzenie negocjacji pozwoliłoby podpisać umowę jeszcze w II kwartale br. Jednocześnie prowadzili przygotowania do wyłonienia wykonawcy pozostałego zakresu z pierwotnego zadania budowy odcinka S1 Kosztowy II - Oświęcim, tj. Mysłowice - Bieruń, który miał objąć zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S1 o długości 10 km wraz z 16 obiektami inżynierskimi, dwoma miejscami obsługi podróżnych (Lędziny Wschód i Zachód) oraz infrastrukturą techniczną.

- Podjęliśmy taką decyzję, aby zapewnić możliwość funkcjonowania kolejnych dwóch odcinków przyszłej S1, od Oświęcimia do Bielsko-Białej, po ich ukończeniu w 2023 r. Miało się to się odbyć poprzez podzielenie odcinka Mysłowice - Oświęcim na dwie części i sprawną realizację krótkiego fragmentu S1 z węzłem Bieruń i obwodnicą tego miasta. Umożliwiłoby to, na okres dokończenia prac przy pozostałej części S1, przekierowanie ruchu na DK44 z pominięciem terenów zurbanizowanych i dróg lokalnych – wyjaśniają przedstawiciele GDDKIA.

Zastosowany przez GDDKiA tryb udzielenia przedmiotowego zamówienia został w wyniku odwołania wniesionego przez firmę Strabag zaskarżony do Krajowej Izby Odwoławczej. Według firmy Strabag zamawiający decydując się na zastosowanie zamówienia powtarzającego się, naruszył zasady zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców. Strabag zarzucił zaniechanie przygotowania i prowadzenia postępowania w oparciu o przepisy prawa zamówień publicznych w sposób umożliwiający zachowanie uczciwej konkurencji, a w konsekwencji nieuprawniony wybór trybu udzielenia zamówienia z wolnej ręki.

- Decyzje co do dalszych działań mających na celu skuteczne zrealizowanie inwestycji, zostaną podjęte po otrzymania pisemnego uzasadnienia wyroku KIO – kwituje GDDKIA.

Wszystko to powoduje, że drogowcy muszą teraz szukać innych rozwiązań, a odcinek S1-ki w dalszym ciągu nie ma wykonawcy i jego realizacja odpływa w nieznaną przyszłość. Nie można liczyć na uciąglenie trasy S1 w najbliższych latach, bo nawet po zrealizowaniu w terminie sąsiednich odcinków na trasie Mysłowice – Bielsko Biała kierowcy będą nadal zmuszeni korzystać ze starych krajówek lub dróg wojewódzkich od Oświęcimia do Mysłowic.

W woj. śląskim powstanie nowoczesny system zarzadzania ruchem na A1, A4, S1 i DK1

Mapa drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim, odcinki oddane do ruchu, w realizacji i przygotowaniu Mapa drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim, odcinki oddane do ruchu, w realizacji i przygotowaniu. Dobudowa II jezdni na odcinku Pyrzowice - Podwarpie została zakończona w maju br. Mapa: GDDKIA

Szeroka ekspresowa S1 do lotniska w Pyrzowicach

Droga ekspresowa S1 - terminy realizacji :

  • S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza o długości 6,95 km: wrzesień 2020 r. - listopad 2023 r. 

  • S1 Mysłowice, węzeł Kosztowy (z węzłem)  - węzeł Oświęcim o długości 12,87 km - planowany okres realizacji: lata 2021 - 2024, termin ten jednak ulegnie zmianie z uwagi na opisane powyżej komplikacje w wyborze wykonawcy prac

  • S1 węzeł Oświęcim (z węzłem) - Dankowice o długości 15,17 km: maj 2020 r. - sierpień 2023 r.

  • S1 Dankowice - węzeł Suchy potok (z węzłem) o długości 12,02 km: sierpień 2020 r. - listopad 2023 r. 

  • S1 Przybędza - Milówka (obejście Węgierskiej Górki) o długości 8,5 km: październik 2019 r. - sierpień 2023 r.  

Droga ekspresowa S1 przebiega przez silnie zurbanizowany obszar województwa śląskiego i częściowo małopolskiego. Na długim odcinku pełni funkcję Wschodniej Obwodnicy Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego i przechodzi przez miasta: Dąbrowa Górnicza, Sosnowiec, Jaworzno, Mysłowice, Tychy, Bielsko-Biała, Żywiec. Łączy się z autostradami A1 i A4, drogą ekspresową S52 i drogami krajowymi 1, 78, 79, 81, 86 i 94.

Docelowo jej długość wyniesie 135 km, od Pyrzowic do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Do oddania jej w całości od Mysłowic do południowej granicy brakuje jeszcze 40 km fragmentu Bielsko Biała - Mysłowice i obwodnicy Węgierskiej Górki. W maju 2021 roku zakończyła się dobudowa II jezdni na odcinku Pyrzowice – Podwarpie.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S1 Jak dojadę - Oświęcim Jak dojadę - Bieruń