Pod ruchem ponad 60 km nowej jezdni autostrady A1 Tuszyn - Częstochowa
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2021-05-20
Piotrków Trybunalski - Kamieńsk to ostatni odcinek budowanej autostrady, gdzie jazda odbywa się jeszcze po starej jezdni tzw. „Gierkówki”. Wynika to z faktu, że podpisanie umowy na projekt i budowę tego fragmentu trasy, a w konsekwencji rozpoczęcie prac, nastąpiło najpóźniej. Postępy robót na inwestycji są zgodne z harmonogramem. Dotychczas kierowcy mieli do dyspozycji 4 kilometry nowej jezdni - od Piotrkowa Trybunalskiego w kierunku Katowic. Teraz nową jezdnią dojadą od Piotrkowa do Woli Krzysztoporskiej, co stanowi już ponad jedną czwartą długości całego odcinka Piotrków Trybunalski - Kamieńsk. Ruch - wzorem pierwszego oddanego tam odcinka - prowadzony jest w układzie 1+1, czyli dla każdego kierunku jazdy wyznaczono jeden pas ruchu. Obowiązuje także ograniczenie prędkości do 60 km/h.
Opłaty za autostrady i drogi w Polsce. W czerwcu nowy system zastąpi viaTOLL
Odc. A1 Piotrków Trybunalski - Kamieńsk będzie oddany do ruchu jako ostatni w 2022 roku. Zdjęcia: GDDKIA
W realizacji ponad 100 km autostrady A2 Warszawa - Terespol
Kierowcy dostali do dyspozycji jezdnię o równej, gładkiej nawierzchni, a każdy z wyznaczonych pasów ruchu ma 4 metry szerokości, co zapewnia wygodną i spokojną jazdę, nawet największymi samochodami. Wykonawca zapowiada systematyczne przekazywanie kolejnych odcinków nowej, wschodniej jezdni. Przekazanie ostatniego z nich ma nastąpić w wakacje. Tym samym stara, znana wszystkim „Gierkówka” przejdzie do historii, a zastąpi ją nowoczesna trasa.
Obecnie po nowej jezdni jeździmy na całej długości odcinka autostrady A1 Tuszyn - Piotrków Trybunalski (A), Kamieńsk - Radomsko (C), Radomsko - granica woj. łódzkiego i śląskiego (D) oraz granica województw - Kruszyna w woj. śląskim (E). Łącznie kierowcy mają do dyspozycji ponad 60 km nowej betonowej jezdni. Przekazanie do użytku gotowych odcinków A, C i D przewidziane jest na koniec bieżącego roku. Odcinek E ma być zakończony w połowie 2022, zaś odcinek B (Piotrków Trybunalski - Kamieńsk) pod koniec 2022 roku.
Prace przy przebudowie drogi krajowej nr 1 do standardu autostrady prowadzone są pod ruchem, a kierowcy korzystali ze starej, wąskiej jezdni, na której mieli do dyspozycji na przemian dwa pasy ruchu i jeden przeciwny. Przełożenie ruchu na nową jezdnię przyszłej autostrady nie tylko ułatwia jazdę. Umożliwiło wykonawcom robót rozbiórkę ostatnich fragmentów starej jezdni DK1. Prowadzone są roboty ziemne, jak również prace konstrukcyjne przy obiektach inżynierskich. Przebudowa ostatniego odcinka, od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska, zakończy się w 2022 roku i wtedy też samochodem osobowym z Gdańska do granicy z Czechami przejedziemy w autostradowym tempie w niespełna cztery i pół godziny z przerwą na odpoczynek na MOP.
Budowa autostrad w Polsce
Po zakończeniu budowy A1 Tuszyn - Częstochowa drogowy kręgosłup Polski będzie w komplecie. ZDjęcia: GDDKIA
Województwo łódzkie i śląskie należą do obszarów o najlepiej rozwiniętej sieci głównych szlaków komunikacyjnych państwa. Z pewnością ma na to wpływ fakt, że tu przecinają się najważniejsze drogi w Polsce, zarówno ze wschodu na zachód, jak i z południa na północ. Mimo to wciąż prowadzone są strategiczne inwestycje, które pomogą „dopiąć” cały komunikacyjny kręgosłup kraju. Najważniejszą jest budowa autostrady A1 na odcinku węzeł Tuszyn - granica woj. łódzkiego i śląskiego. Całe ogromne przedsięwzięcie podzielone zostało na cztery odcinki i realizowane jest w systemie „Projektuj i buduj”. Jego zakończenie będzie oznaczało, że od trójmiejskich portów będzie można dojechać do czeskiej granicy wygodną nowoczesną autostradą.