1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Tunel drogi S3 w Górach Wałbrzyskich i Kaczawskich jest coraz dłuższy

Tunel drogi S3 w Górach Wałbrzyskich i Kaczawskich jest coraz dłuższy

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-04-28
Tunel drogi S3 w Górach Wałbrzyskich i Kaczawskich jest coraz dłuższy
Postępują prace przy budowie drogi ekspresowej S3 pomiędzy Bolkowem a Lubawką. Odcinkiem przy granicy pojedziemy w 2022 r., a odcinkiem od Bolkowa z tunelami w 2023 r. Zdjęcia: GDDKIA
Od grudnia trwa drążenie dłuższego tunelu drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra. W ramach inwestycji wybudowane będą m.in. dwa dwunawowe tunele drogowe - tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice oraz dwunawowy tunel drogowy TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków. Tunele przetną pasmo pasmo Gór Wałbrzyskich i Kaczawskich. Pojedziemy nimi w 2023 roku. Kiedy będzie gotowa cała S3 Świnoujsćie - Lubawka?

Tunele drogowe TS-26 i TS-32 w ciągu drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra

Od grudnia trwa drążenie dłuższego tunelu drogowego TS-26, który przebija pasmo Gór Wałbrzyskich i Kaczawskich. Do 10 kwietnia br. na portalu południowym wydrążono: w nawie wschodniej ok. 270 metrów sztrosy (jest to środkowa część tunelu) i ok. 330 metrów kaloty (jest to górna część tunelu), a w nawie zachodniej ok. 243 metrów sztrosy i ok. 297 metrów kaloty.

Znamy projektantów 80 km autostrady A4 i 50 km drogi S5 na Dolnym Śląsku

Tunel TS-26 portal południowy w ciągu drogi ekspresowej S3 fot. GDDKiA

Tunel TS-26 portal południowy w ciągu drogi ekspresowej S3. Zdjecia: GDDKIA

Od marca trwa także drążenie tego tunelu od strony północnej, gdzie wydrążono w nawie wschodniej ok. 43 metrów kaloty.

Tunel TS-26 portal północny w ciągu drogi ekspresowej S3km. 42,5 fot. GDDKiA

Tunel TS-26 portal północny w ciągu drogi ekspresowej S3, km. 42,5 fot. GDDKiA

GDDKIA: W przygotowaniu 2100 km nowych dróg. Poczekamy na nie 8-10 lat

Krótszy tunel drogowy TS-32 realizowany jest metodą górniczą w technologii Cut&Cover, czyli w tzw. otwartym wykopie. Oznacza to, że w pierwszym etapie robót wykonywany jest wykop, aż do poziomu fundamentów tunelu, a następnie wykonana będzie żelbetowa konstrukcja tunelu o długości 320 m. Do 9 kwietnia br. wykonano ok. 60% wykopu związanego z realizacją tunelu. Do końca maja br. planowane jest zakończenie wykonania wykopu. W przygotowaniu jest projekt technologiczny szalunków przestawnych dla realizacji konstrukcji obudowy wskazanego tunelu.


Tunel TS-26 portal północny w ciągu drogi ekspresowej S3

Budowa tuneli w ciągu drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra zakończy się w 2023 roku. Zdjecia: GDDKIA

Z geologicznego punktu widzenia, region na którym budowane są tunele w ciągu drogi ekspresowej S3 stanowią w głównej mierze zlepieńce i łupki. Są to skały o znacznej wytrzymałości, których nie można urabiać mechanicznie. Wykonawca robót do drążenia obu tuneli stosuje technikę strzałową. Niemniej jednak, aby ograniczyć efekty akustyczne z budowy, dokonane zostały analizy możliwych do zastosowania rozwiązań redukujących uciążliwości poprzez rozpraszanie, wytłumianie i odbijanie fal dźwiękowych. Dodatkowo wykonawca stara się ograniczać do minimum prace strzałowe w dni świąteczne i w miarę możliwości stara się je ograniczać w porze nocnej.

Prace na budowie drogi ekspresowej S3 pomiędzy Kamienną Górą a Lubawką nabierają rozpędu

Rozkręcają się też prace na budowie drogi ekspresowej S3 pomiędzy Kamienną Górą a Lubawką. Prace na całym ponad 15 kilometrowym odcinku trasy realizowane są w pełnym zakresie robót. Trwają przygotowania do rozpoczęcia budowy ustrojów nośnych obiektów inżynieryjnych metodą nasuwania podłużnego i wykopy na przyszłych węzłach Kamienna Góra Północ i Południe oraz Lubawka. Rozpoczęły się również roboty drogowe na przyszłym Punkcie Kontroli Granicznej.

Rozkręcają się prace na odcinku S3 do Lubawki. Uwaga na utrudnienia

Budowa drogi ekspresowej S3 Kamienna Góra - Lubawka

S3 Lubin - Polkowice z poślizgiem

W woj. dolnośląskim trwa jeszcze realizacja robót budowlanych na opóźnionym odcinku Lubin - Polkowice. Prace obejmują ponad 14-kilometrowy odcinek S3 przez teren Zagłębia Miedziowego. Od listopada ubiegłego roku kierowcy korzystają z jednej jezdni trasy głównej na odcinku 6 km pomiędzy Polkowicami i Lubinem. Cały odcinek będzie oddany dopiero pod koniec tego roku.

S3 od Polkowic do Lubina dopiero na koniec roku. Co dzieje się na budowie S3?

Budowa drogi ekspresowej S3 Polkowice - Lubin

Kiedy będzie gotowa cała S3 Świnoujsćie - Lubawka?

Droga ekspresowa S3 jest kręgosłupem drogowym wzdłuż zachodniej granicy Polski, łączącym ze sobą trzy autostrady - A6, A2 i A4 oraz budowane i planowane drogi ekspresowe S6, S10 i S5. Ekspresowa trasa jest sukcesywnie budowana od 2007 roku. Wtedy rozpoczęła się budowa pierwszych odcinków szlakowych S3 Szczecin - Gorzów, następne powstawały i powstają w województwach lubuskim i dolnośląskim. Obecnie zdecydowana większość tej drogi jest już gotowa - z liczącej około 480 km drogi ekspresowej S3 gotowych jest już 402,3 km. Oprócz odcinków na Dolnym Śląsku do wybudowania pozostał jeszcze fragment do Świnoujscia w woj. zachodniopomorskim. Przypominamy, że kierowcy mogą już swobodnie jeździć nowym, ponad 40 km fragmentem Rzęśnica - Miękowo - Brzozowo. 

Nowa ekspresówka nad Bałtyk. Ponad 40 km drogi S3 otwarte

Nowa droga ekspresowa S3 Szczecin - Świnoujście

 

W realizacji projektuj i buduj pozostaje jeszcze fragment od Troszyna do Świnoujścia. - Opracowywanie projektów budowlanych jest już zaawansowane, na wiosnę przyszłego roku powinny ruszyć roboty budowlane. Ich zakończenie, które jest planowane w roku 2024, będzie oznaczało też zakończenie realizacji całej drogi ekspresowej S3- zapowiadają przedstawiciele GDDKIA.


Zaawansowanie budowy drogi ekspresowej S3 Świnoujście - Lubawka
Zaawansowanie budowy drogi ekspresowej S3 Świnoujście - Lubawka - stan na kwiecień 2021 r. Żródło: GDDKIA

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S3 Jak dojadę - Kamienna Góra Jak dojadę - Lubawka