Budowa autostrady A1 - obwodnicy Częstochowy zagrożona. Będzie nowy przetarg?
Zaawansowanie prac na budowie autostrady A1 Częstochowa Północ - Blachownia - luty 2019 r. Zdjęcia: GDDKIA

A1 - autostradową obwodnicą Częstochowy mieliśmy pojechać w tym roku. Mieliśmy…ponieważ Salini, wykonawca jednego z jej kluczowych odcinków, rozważa opuszczenie placu budowy. Przyczyną są m.in. problemy z płynnością finansową, podwykonawcy czekają na wypłaty, a Salini chce od GDDKIA dodatkowych kilkuset milionów złotych. Wiele wskazuje na to, że budowa autostrady A1 utknęła w miejscu.

Budowa śląskiej autostrady A1 z północy Częstochowy do Pyrzowic obejmuje około 57 km. Według ostatnich zapowiedzi, nowa trasa ma być oddana w II połowie 2019 r. Niestety, nic nie wskazuje, że termin będzie dotrzymany, bo zagrożona jest budowa odcinka F. To zadanie obejmujące ponad 20 km A1-ki od węzła Rząsawa (z węzłem) do węzła Blachownia (z węzłem) i stanowiące główną część obwodnicy Częstochowy. Wykonawcą zadania jest włoskie konsorcjum firm Salini i Todini.

O słabym tempie i problemach na budowie częstochowskiej trasy A1 mówi się od miesięcy. W ostatnim czasie Salini realizujące kilka kontraktów drogowych Polsce (np. S3 na Dolnym Śląsku, S7 Chęciny – Jędrzejów i odcinek Zakopianki) zażądało od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad waloryzacji umów i wydłużenia czasu na ich dokończenie.

 

Galeria zdjeć z budowy A1, odc. F, Rząsawa - Blachownia

Budowa autostrady A1 Częstochowa Północ - Blachownia

Budowa autostrady A1 Częstochowa Północ - Blachownia km 422+900, stan na luty 2019 r. Zdjęcia: GDDKIA

O swój los boją się firmy współpracujące i podwykonawcze. Na budowie autostrady A1, odcinek F, zawartych jest ponad 300 umów z podwykonawcami, dostawcami i usługodawcami. Co miesiąc odbywają się spotkania GDDKIA – podwykonawcy. - Do chwili obecnej wpłynęły ponad 30 wezwania do bezpośredniej płatności, z czego 14 dotyczy robót budowlanych – informuje katowicki oddział GDDKIA. Podczas ostatniego spotkania ustalono, że GDDKiA dołoży wszelkich starań, aby jak najszybciej rozpatrywać wnioski o płatność bezpośrednią.

Teraz drogowcy dają włoskiej firmie czas do końca okresu zimowego (do 15 marca obowiązuje przerwa zimowa, podczas, której roboty budowlane są zawieszane) i liczą, że prace będą wznowione. Jeśli tak się nie stanie oraz nie będzie szansy na rozwój prac, to GDDKiA może odstąpić od umowy z winy wykonawcy.

- Wymagamy realizacji kontraktu po zakończeniu okresu zimowego. W przeciwnym wypadku podejmiemy zgodne z kontraktem działania, stosowne do tego, aby jak najszybciej zrealizować całą inwestycję i udostępnić trasę kierowcom przy zachowaniu najwyższej jakości wykonywanych prac – zapowiadają przedstawiciele GDDKIA.

Może to oznaczać długą przerwę w budowie, bo inwentaryzacja prac i wybór nowego wykonawcy zajmie co najmniej kilka miesięcy. Tym samym termin oddania trasy odpływa w czasie, co dodatkowo komplikuje inwestycje drogowe planowane w Częstochowie. Jesienią tego roku ma ruszyć przebudowa drogi krajowej nr 1 przecinającej miasto. Przy braku przejezdności A1-ki, miastu grozi paraliż komunikacyjny.

Drogowcy zaznaczają, że wykorzystują obecny czas do inwentaryzacji placów budów, na których prace były i są na zbyt niskim poziomie zaangażowania. Dzięki temu GDDKiA chce być przygotowana na sytuację ew. odstąpienia od umowy określonych wykonawców. Ma to później pozwolić na jak najszybsze, konieczne w takiej sytuacji wyłonienie nowego wykonawcy i rozpoczęcie prac na pełnym froncie robót.  Dowiedzieliśmy się, GDDKIA bierze jeszcze pod uwagę rozwiązanie, w którym to podwykonawcy dokończą budowę trasy. 

 

 

Budowa autostrady A1 - mapa z podziałem na odcinki

 

 

Na pozostałych odcinkach o łącznej długości około 37 km prace postępują zgodnie z planem i mają być gotowe za kilka miesięcy. Przypomnijmy, budowa A1 Częstochowa - Pyrzowice została podzielona na cztery zadania:

  • odcinek F od węzła Rząsawa (z węzłem) do węzła Blachownia (z węzłem) - 20,3 km. Umowę na projekt i budowę podpisano w październiku 2015 r. Wykonawcą zadania jest konsorcjum firm Salini i Todini.

  • odcinek G od węzła Blachownia (bez węzła) do węzła Zawodzie (z węzłem) - 4,7 km. Pod koniec sierpnia 2015r. została podpisana umowa o wartości ponad 219 mln zł z konsorcjum firm BERGER Bau.

  • odcinek H od węzła Zawodzie (bez węzła) do węzła Woźniki (z węzłem) - 16,7 km. Umowę na budowę podpisano w marcu 2016 r. . Prace realizuje konsorcjum STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o. o. oraz STRABAG Sp. z o.o. Zadanie opiewa na kwotę 574 mln zł brutto.

  • odcinek I od węzła Woźniki (bez węzła) do węzła Pyrzowice (bez węzła) - 15,2 km. Wykonawcą jest STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. oraz STRABAG Sp. z o.o. Kontrakt na budowę 15-kilometrowego odcinka autostrady A1 podpisano pod koniec sierpnia 2015 r. Prace pochłoną 609,50 mln zł brutto.

Eksperci podkreślają, że problemy z realizacją inwestycji drogowych to głównie efekt niskich cen w przetargach i umowach zawieranych kilka lat temu. Wzrost cen materiałów budowlanych oraz dostępność pracowników to od miesięcy bolączki branży budowlanej. Z drugiej strony, to właśnie atrakcyjność cenowa pozwoliła tym a nie innym firmom wygrać przetarg. 

- Potencjalni wykonawcy powinni więc przed podpisaniem umowy uważnie przeanalizować warunki i zapisy kontraktowe, żeby nic nie „zaskoczyło” ich w trakcie realizacji robót budowlanych. W praktyce, w przypadku niedotrzymania warunków umowy, obowiązują zawarte w kontrakcie kary umowne – podkreślają drogowcy.

Autostrada A1 Częstochowa Północ (Rząsawa) - Pyrzowice to połączenie zrealizowanych już fragmentów A1-ki w woj. łódzkim i dalszych odcinków na północy kraju z miastami aglomeracji śląskiej, Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach. Trasa ma uwolnić Częstochowę z ciężkiego ruchu tranzytowego przebiegającego obecnie drogą krajowa nr 1.

Docelowa długość autostrady A1 to ponad 560 km. W 2018 roku ruszyły przetargi na jej ostatni brakujący odcinek z Tuszyna pod Łodzią do Częstochowy. Fragment będzie dopełniał sieć dróg ekspresowych i autostrad w Polsce, łącząc autostrady A2 i A4.

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

s12 do Belchatowa
2019-03-15 06:48
Walczmy o przedłużenie S12 do obwodnicy Bełchatowa nawet w formie jak wygląda teraz obwodnica Bełchatowa. W powiązaniu z wschodnią obowdnicą skomunikuje to dobrze region. Odciąży drogę przez Majków, Gomulin, Woźniki, Mzurki, na której już robią się drobne korki i jazda tą drogą staje się uciążliwa. Pozwoli pozyskać w okolicach Woli Rokszyckiej nowe tereny pod inwestycje http://oi65.tinypic.com/122zszr.jpg Walczmy żeby nie było tak jak teraz jest z S8 gdzie urywa się w szczerym polu a powinna zostać przełużona do Tomaszowa Mazowieckiego.
GDDiK do kosza
2019-03-08 20:49
Chciałem nadmienić, że salini za budowę 1 kilometra autostrady wynosi 250 000 000 zł!! Co daje 250 000 zł/1m. Niech nikt nie mówi, że wygrywa najtańsza oferta. Przetarg został najprawdopodobniej ustawiony odpowiednio, Włosi ciągle wygrywają chociaż wszystkie organizacje mówią, że są to najbardziej skorumpowane firmy (oczywiście) przypadek, np pendolino. Na gierkowce dalej będą ginąć ludzie a osobiście uważam że prawy pas dk1 na wysokości radomska powinien zostać wyłączony z użytku bo grozi śmiercią.
Przemek
2019-03-07 15:48
Dopóki GDDKIA w całym kraju nie zmieni procedury wyłonienia wykonawcy danych robót, dopóty taki cyrk na kółkach ,jaki ma miejsce teraz nie skończy się. NIE MOŻE KONTRAKTU ABSOLUTNIE WYGRYWAĆ FIRMA, KTÓRA OFERUJE NAJNIŻSZĄ CENĘ. Naprawdę żal mi w tym momencie polskich podwykonawców.
ppp
2019-03-07 09:58
Gdaka powinna zrobić dodatkowe kary zróżnicować. Jak by w październiku zrezygnowali to by można było przezzime szukac wykonawcty nowego a tak się straci cały sezon.
vvvv
2019-03-07 09:56
Inni w tym samym czasie startowali i dali rade zrobić wszystko. Kary większe powinnoi gddkia dać w umowach.
Monter
2019-03-07 00:18
Kto ich jeszcze wybiera ?!!
Matt
2019-03-06 20:35
Most im się walą we Włoszech tacy inżynierowie a tu też kombinują i powinni dostać po tyłkach ( solidna kara ich wyleczy )
Edek
2019-03-06 17:28
A pizzarotti chce się wycofać z s61 Suwałki budzisko
1 2 następna >

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: