1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Budowa autostrady A1 - obwodnicy Częstochowy zagrożona. Będzie nowy przetarg?

Budowa autostrady A1 - obwodnicy Częstochowy zagrożona. Będzie nowy przetarg?

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2019-03-06
Budowa autostrady A1 - obwodnicy Częstochowy zagrożona. Będzie nowy przetarg?
Zaawansowanie prac na budowie autostrady A1 Częstochowa Północ - Blachownia - luty 2019 r. Zdjęcia: GDDKIA
A1 - autostradową obwodnicą Częstochowy mieliśmy pojechać w tym roku. Mieliśmy…ponieważ Salini, wykonawca jednego z jej kluczowych odcinków, rozważa opuszczenie placu budowy. Przyczyną są m.in. problemy z płynnością finansową, podwykonawcy czekają na wypłaty, a Salini chce od GDDKIA dodatkowych kilkuset milionów złotych. Wiele wskazuje na to, że budowa autostrady A1 utknęła w miejscu.

Budowa śląskiej autostrady A1 z północy Częstochowy do Pyrzowic obejmuje około 57 km. Według ostatnich zapowiedzi, nowa trasa ma być oddana w II połowie 2019 r. Niestety, nic nie wskazuje, że termin będzie dotrzymany, bo zagrożona jest budowa odcinka F. To zadanie obejmujące ponad 20 km A1-ki od węzła Rząsawa (z węzłem) do węzła Blachownia (z węzłem) i stanowiące główną część obwodnicy Częstochowy. Wykonawcą zadania jest włoskie konsorcjum firm Salini i Todini.

O słabym tempie i problemach na budowie częstochowskiej trasy A1 mówi się od miesięcy. W ostatnim czasie Salini realizujące kilka kontraktów drogowych Polsce (np. S3 na Dolnym Śląsku, S7 Chęciny – Jędrzejów i odcinek Zakopianki) zażądało od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad waloryzacji umów i wydłużenia czasu na ich dokończenie.

 

Galeria zdjeć z budowy A1, odc. F, Rząsawa - Blachownia

Budowa autostrady A1 Częstochowa Północ - Blachownia

Budowa autostrady A1 Częstochowa Północ - Blachownia km 422+900, stan na luty 2019 r. Zdjęcia: GDDKIA

O swój los boją się firmy współpracujące i podwykonawcze. Na budowie autostrady A1, odcinek F, zawartych jest ponad 300 umów z podwykonawcami, dostawcami i usługodawcami. Co miesiąc odbywają się spotkania GDDKIA – podwykonawcy. - Do chwili obecnej wpłynęły ponad 30 wezwania do bezpośredniej płatności, z czego 14 dotyczy robót budowlanych – informuje katowicki oddział GDDKIA. Podczas ostatniego spotkania ustalono, że GDDKiA dołoży wszelkich starań, aby jak najszybciej rozpatrywać wnioski o płatność bezpośrednią.

Teraz drogowcy dają włoskiej firmie czas do końca okresu zimowego (do 15 marca obowiązuje przerwa zimowa, podczas, której roboty budowlane są zawieszane) i liczą, że prace będą wznowione. Jeśli tak się nie stanie oraz nie będzie szansy na rozwój prac, to GDDKiA może odstąpić od umowy z winy wykonawcy.

- Wymagamy realizacji kontraktu po zakończeniu okresu zimowego. W przeciwnym wypadku podejmiemy zgodne z kontraktem działania, stosowne do tego, aby jak najszybciej zrealizować całą inwestycję i udostępnić trasę kierowcom przy zachowaniu najwyższej jakości wykonywanych prac – zapowiadają przedstawiciele GDDKIA.

Może to oznaczać długą przerwę w budowie, bo inwentaryzacja prac i wybór nowego wykonawcy zajmie co najmniej kilka miesięcy. Tym samym termin oddania trasy odpływa w czasie, co dodatkowo komplikuje inwestycje drogowe planowane w Częstochowie. Jesienią tego roku ma ruszyć przebudowa drogi krajowej nr 1 przecinającej miasto. Przy braku przejezdności A1-ki, miastu grozi paraliż komunikacyjny.

Drogowcy zaznaczają, że wykorzystują obecny czas do inwentaryzacji placów budów, na których prace były i są na zbyt niskim poziomie zaangażowania. Dzięki temu GDDKiA chce być przygotowana na sytuację ew. odstąpienia od umowy określonych wykonawców. Ma to później pozwolić na jak najszybsze, konieczne w takiej sytuacji wyłonienie nowego wykonawcy i rozpoczęcie prac na pełnym froncie robót.  Dowiedzieliśmy się, GDDKIA bierze jeszcze pod uwagę rozwiązanie, w którym to podwykonawcy dokończą budowę trasy. 

 

 

Budowa autostrady A1 - mapa z podziałem na odcinki

 

 

Na pozostałych odcinkach o łącznej długości około 37 km prace postępują zgodnie z planem i mają być gotowe za kilka miesięcy. Przypomnijmy, budowa A1 Częstochowa - Pyrzowice została podzielona na cztery zadania:

  • odcinek F od węzła Rząsawa (z węzłem) do węzła Blachownia (z węzłem) - 20,3 km. Umowę na projekt i budowę podpisano w październiku 2015 r. Wykonawcą zadania jest konsorcjum firm Salini i Todini.

  • odcinek G od węzła Blachownia (bez węzła) do węzła Zawodzie (z węzłem) - 4,7 km. Pod koniec sierpnia 2015r. została podpisana umowa o wartości ponad 219 mln zł z konsorcjum firm BERGER Bau.

  • odcinek H od węzła Zawodzie (bez węzła) do węzła Woźniki (z węzłem) - 16,7 km. Umowę na budowę podpisano w marcu 2016 r. . Prace realizuje konsorcjum STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o. o. oraz STRABAG Sp. z o.o. Zadanie opiewa na kwotę 574 mln zł brutto.

  • odcinek I od węzła Woźniki (bez węzła) do węzła Pyrzowice (bez węzła) - 15,2 km. Wykonawcą jest STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. oraz STRABAG Sp. z o.o. Kontrakt na budowę 15-kilometrowego odcinka autostrady A1 podpisano pod koniec sierpnia 2015 r. Prace pochłoną 609,50 mln zł brutto.

Eksperci podkreślają, że problemy z realizacją inwestycji drogowych to głównie efekt niskich cen w przetargach i umowach zawieranych kilka lat temu. Wzrost cen materiałów budowlanych oraz dostępność pracowników to od miesięcy bolączki branży budowlanej. Z drugiej strony, to właśnie atrakcyjność cenowa pozwoliła tym a nie innym firmom wygrać przetarg. 

- Potencjalni wykonawcy powinni więc przed podpisaniem umowy uważnie przeanalizować warunki i zapisy kontraktowe, żeby nic nie „zaskoczyło” ich w trakcie realizacji robót budowlanych. W praktyce, w przypadku niedotrzymania warunków umowy, obowiązują zawarte w kontrakcie kary umowne – podkreślają drogowcy.

Autostrada A1 Częstochowa Północ (Rząsawa) - Pyrzowice to połączenie zrealizowanych już fragmentów A1-ki w woj. łódzkim i dalszych odcinków na północy kraju z miastami aglomeracji śląskiej, Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach. Trasa ma uwolnić Częstochowę z ciężkiego ruchu tranzytowego przebiegającego obecnie drogą krajowa nr 1.

Docelowa długość autostrady A1 to ponad 560 km. W 2018 roku ruszyły przetargi na jej ostatni brakujący odcinek z Tuszyna pod Łodzią do Częstochowy. Fragment będzie dopełniał sieć dróg ekspresowych i autostrad w Polsce, łącząc autostrady A2 i A4.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A1 Jak dojadę - Częstochowa