1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Budowa nowej autostrady A4 między Wrocławiem i Krzyżową – mapy, przebieg

Budowa nowej autostrady A4 między Wrocławiem i Krzyżową – mapy, przebieg

  1. Michał Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2019-11-04
Budowa nowej autostrady A4 między Wrocławiem i Krzyżową – mapy, przebieg
Jak ostatecznie pobiegnie dolnośląska autostrada A4? Czy drogowcy zdecydują się na budowę nowej trasy z Wrocławia aż do Krzyżowej? Zdjęcia: conadrogach.pl
Planiści niebawem zdecydują, którędy będzie przebiegać przyszła autostrada A4 w woj. dolnośląskim. Chodzi o odcinek A4-ki pomiędzy Wrocławiem i Krzyżową, który nie spełnia już swoich funkcji i jest notorycznie zakorkowany.

Jak już wcześniej informowaliśmy, GDDKiA zleciła analizę przebiegu nowej autostrady A4 na Dolnym Śląsku. Zlecono opracowanie tzw. „Studium Korytarzowego”, które wskaże, czy autostrada A4 Wrocław – Krzyżowa powinna zostać przebudowana w istniejącym korytarzu, czy może powinna przebiegać po nowym śladzie do Legnicy, a być może i do samej Krzyżowej. Do analizy zlecono trzy warianty.

Pierwszy z nich zakłada, że autostrada zostanie przebudowana do trzech pasów ruchu w każdym kierunku, ale po istniejącym już śladzie, czyli bardzo blisko Wrocławia. O zaletach i wadach tego wariantu pisaliśmy tutaj:

Plan przebudowy autostrady A4 między Wrocławiem i Krzyżową

Drugi wariant zakłada, że autostrada ominie Wrocław większym łukiem, już w nowym korytarzu i połączy się z obecną A4 gdzieś w okolicy Legnicy. Ten wariant szczegółowo komentowaliśmy tutaj:

Całkowicie nowa autostrada A4 między Wrocławiem i Legnicą – mapy i przebieg

III wariant autostrady A4 Wrocław - Krzyżowa

Trzeci wariant zakłada, że autostrada A4 odbije maksymalnie na południe od Wrocławia i do Krzyżowej dotrze po zupełnie nowym śladzie. I tym wariantem zajmiemy się w niniejszym opracowaniu.

Mapa warintów przebiegu nowej autostrady A4 Wrocław - Krzyżowa

 

Do analizy zaproponowano trzy korytarze nowej autostrady: fioletowy, pomarańczowy oraz niebieski, z kilkoma dodatkowymi alternatywami ich przebiegu, jakie na mapach zobrazowano kolorem szarym.

Oto mapy z proponowanymi korytarzami przebiegu nowej autostrady A4 od Wrocławia do Krzyżowej

Oto mapy z proponowanymi korytarzami przebiegu nowej autostrady A4 od Wrocławia do Krzyżowej

Nowa autostrada na całej długości ma mieć po 3 pasy ruchu w każdym kierunku oraz obowiązkowy pas awaryjny. Nawet jeśli zachowany zostanie obecny system opłat manualnych, bramki w Karwianach zostaną zlikwidowane, będą już bowiem niepotrzebne. Jeśli powstaną nowe punkty poboru opłat w ciągu autostrady, do czego mamy nadzieję nie dojdzie, bo blokują ruch, to gdzieś przy granicy z Niemcami, na A4 koło Zgorzelca i na A18 koło Olszyny.

Na odcinku od Wrocławia do Legnicy wykorzystane zostaną naturalnie korytarze, jakie zaproponowano w wariancie 2, w którym A4 miałaby biec po nowym śladzie do Legnicy.

Mapy przebiegu autostrady A4 Wrocław – Legnica w wariancie II

 

Najkrótszy korytarz A4 do Krzyżowej

Wariant fioletowy może być najkrótszym z omawianych. Biegnie na południe od obecnej autostrady, ale cały czas równolegle do niej. Nowa autostrada A4 odbija od istniejącej przed węzłem Wrocław Wschód, na nowym węźle o roboczej nazwie Wilkowice. Stąd mija od północy Żerniki Wrocławskie i Wilczków i w okolicy Kobierzyc łączy się z projektowaną drogą ekspresową S8. Ostateczny przebieg drogi ekspresowej S8 nie został jeszcze ustalony, zaproponowano zatem alternatywne węzły z tą drogą – albo w pobliżu Magnic, albo tuż koło Nowin. Trasa A4 odbija dalej na południowy zachód, mija Gniechowice i przecina drogę krajową nr 35 łączącą Wrocław ze Świdnicą. Tu zlokalizowany zostanie węzeł Gniechowice. Dalej autostrada przecina Dolinę Bystrzycy, gdzieś miedzy Zachowicami i Kamionną i biegnie za zachód w kierunku Osieka, gdzie miałby powstać węzeł na połączeniu z drogą krajową nr 5. Od Doliny Baryczy proponowany jest tu także przebieg alternatywny (kolor szary) – droga mogłaby biec bliżej Milina, przeciąć lasy koło Wawrzeńczyc i na wysokości Godkowa połączyć się z wariantem bazowym. Z Osieka aż do okolic Legnicy trasa biegnie na zachód wciąż blisko i równolegle do obecnej autostrady, w dwóch zbliżonych korytarzach. Za Udaninem autostrada przycina drogę wojewódzką nr 345 i tu planowany jest węzeł drogowy. Dalej A4-ka mija Przybędów i dociera do Godziszowej, gdzie powstanie MOP. Następny węzeł powstanie w Mąkolicach, na połączeniu z drogą wojewódzką nr 323 (to dawna droga krajowa nr 3 prowadząca do Legnicy i Strzegomia). Ważnym miejscem na trasie nowej autostrady byłby węzeł w Krajowie, tu bowiem zaplanowano połączenie z drogą ekspresową S3. Dalej trasa mija Krotoszyce i Rzymówkę i dociera do Łukaszowa, a tu przewidziano zjazd na drogę wojewódzką nr 328. Dalej autostrada przetnie okolice między Zagrodnem i Modlikowicami, minie Radziechów gdzie powstanie następny MOP i dotrze do drogi krajowej nr 94, gdzie powstanie węzeł Tomaszów Bolesławiecki. Stąd trasa odbije na północ i połączy się z obecną autostradą tuż przed Krzyżową, na nowym węźle Polanka.

Przebieg A4 do Krzyżowej trochę inaczej

Drugi wariant nowego przebiegu autostrady A4 Wrocław – Krzyżowa jest oznaczony kolorem jasno-niebieskim. Nowa A4 odbija od istniejącej autostrady jeszcze wcześniej niż w wariancie fioletowym, bo już na wysokości Piskorzowa. Mija Węgry, Marcinkowice, Przecławice i Budziszów i dociera do węzła Jaroniów, gdzie zaplanowano połączenie z drogą ekspresową S8, jeśli tędy właśnie będzie poprowadzona. Wyznaczono też alternatywny korytarz dla tego wariantu, który startuje na obecnej A4 w Wilkowicach, jak w wariancie fioletowym i mijając Żerniki Wrocławskie i Szczepankowice dociera do Jaroniowa. Jeśli droga S8 będzie poprowadzona bardziej na zachód, zamiast węzła w Jaroniowie powstanie węzeł w Olbrachtowicach. Dalej autostrada biegnie albo w kierunku Mirosławic, gdzie zaplanowano połączenie z drogą krajową nr 35 i łączy się z opisanym wariantem fioletowym, albo odbija na południe, mija Wojnarowice i dociera do Tworzyjanowa, gdzie powstanie węzeł z DK 35. Od Tworzyjanowa droga mija Strzelce i Szczepanów, odbija gwałtownie na zachód tuż koło Gołaszyc i Bożanowa i dociera do Żarowa, gdzie na obwodnicy tego miasta i jednocześnie łączniku Świdnicy z obecną A4 powstanie węzeł Świdnica. Kolejny węzeł powstanie koło Jaroszowa, na połączeniu z drogą krajową nr 5, bardzo blisko Strzegomia. Stąd trasa biegnie w kierunku Legnicy, mija Goczałków Górny, Drzymałowice i Luboradz i łączy się z wariantem fioletowym. Wcześniej, w Targoszynie, zaplanowano kolejny MOP. Warianty fioletowy i niebieski biegną już razem praktycznie do Krzyżowej, łącząc się z obecną autostradą A4 na węźle Polanka.

Najdłuższy korytarz A4 – przez Świdnicę i Świerzawę

Wariant pomarańczowy jest zdecydowanie najdłuższy. Startuje też na węźle w Piskorzowie, mija Marcinkowice, przecina się z drogą ekspresową S8 albo w Jaszowicach albo w Rękowie, a z drogą krajową nr 35 w Wojnarowicach. Wcześniej, w Michałowicach zaplanowano MOP. Od Wojnarowic do Świdnicy trasa biegnie między Siedlimowicami i Kraskowem. Węzeł Świdnica zaplanowano koło Nowic, nieco bliżej Świdnicy, na przecięciu z łącznikiem tego miasta z obecną autostradą A4. Dalej droga odbija na południowy zachód, mija Jaworzynę Śląską, Stanowice, Olszany, gdzie powstanie MOP i przecina drogę krajową nr 5 w Małym Modlęcinie, gdzie zaplanowano węzeł Strzegom. Następnie nowa autostrada mija od południa Jugową i Piechów i dociera do połączenia z drogą ekspresowa S3. Tu powstanie węzeł Roztoka. Następny węzeł zaplanowano dopiero w Świerzawie – autostrada dotrze tam między miejscowościami Kwietniki, Pogwizdów, Muchuwek. Za Świerzawą autostrada mija Sędziszową i odbija na północ. Następny MOP powstanie w Proboszczowie, a kolejny węzeł w Pielgrzymce na połączeniu z DW 364. Mknąc dalej na północ trasa omija Nową Wieś Grodziską, Grodziec, Ganczary i dociera do węzła Tomaszów Bolesławiecki. Stąd biegnie już do obecnej autostrady A4 w opisanym wcześniej, wspólnym dla wszystkich wariantów korytarzu.

Wnioski

Czy rzeczywiście będzie potrzebna zupełnie nowa autostrada od Wrocławia aż do Krzyżowej? Warianty fioletowy i niebieski rozwiązują kluczowe problemy regionu, czyli przenoszą ruch tranzytowy dalej od Wrocławia. Ale mniej więcej od Kostomłotów oba warianty biegną już bardzo blisko obecnej autostrady, równolegle do niej. Czy nie będzie lepiej, szybciej i przede wszystkim taniej skupić się na przebudowie istniejącej autostrady A4 właśnie od Kostomłotów aż do samej Krzyżowej? Miejsca wystarczy. Problemem będzie w zasadzie tylko przebudowa węzła z drogą ekspresową S3. Może zatem tylko na obejściu Legnicy trasa powinna odbić na południe z istniejącego korytarza by wrócić do niego przed Złotoryją? Takiego rozwiązania nie zaproponowano.

Korytarz pomarańczowy jest niewątpliwie rewolucyjny dla mieszkańców Świdnicy, Żarowa, ale też dalszych miast jak Świerzawa czy Złotoryja. Będzie to zdecydowanie wariant najdroższy. Patrząc jednak na docelową sieć dróg szybkiego ruchu w południowej części województwa dolnośląskiego, korytarz ten może być najlepszym rozwiązaniem, pozwoli bowiem na lepsze skomunikowanie wielkich i wciąż dalekich od tej sieci miast jak Wałbrzych czy Jelenia Góra.

We wrześniu br. Rada Ministrów wpisała na listę planowanych dróg ekspresowych dwie ważne drogi na Dolnym Śląsku: S8 do Kłodzka oraz S5 od Bolkowa do Magnic. Oznacza to, że przebieg drogi S5 na odcinku miedzy Świdnicą i Magnicami przebiegałby w korytarzu przewidzianym dla nowej autostrady A4 (wariant pomarańczowy czy niebieski). Może więc nie trzeba będzie budować drogi S5 bo jej funkcje przejmie nowa autostrada? W wariancie pomarańczowym zaplanowano przecież połączenie z drogą ekspresową S3 na węźle Roztoka, bardzo blisko Bolkowa. A może plan budowy ekspresowej S5 jest właśnie sygnałem, że nowa A4 nie odbije aż tak bardzo na południe?

Z niecierpliwością czekamy na zakończenie Studium Korytarzowego i ostateczną wizję sieci dróg szybkiego ruchu w tej części Dolnego Śląska.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A4