Budowa S1: Duże zainteresowanie odcinkiem Oświęcim - Dankowice
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-02-24
W przetargu na projekt i budowę kolejnego, ponad 15-kilometrowego odcinka, drogi ekspresowej S1 Oświęcim – Dankowice wpłynęło dziewięć ofert. Najniższą cenę (989 751 443,10 zł) złożyło konsorcjum firm: PORR z Warszawy z partnerem Mota - Engil Central Europe z Krakowa, druga w kolejności jest oferta konsorcjum Metrostav Polska S.A. (lider) i Metrostav a.s. (997 404 233,40 zł). Górną granicę wyznacza oferta Mostostalu Warszawa (1 151 186 779,79 zł). GDDKiA zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia 1 030 448 818 zł brutto. Oprócz ceny zastosowano dwa dodatkowe kryteria oceny ofert: skrócenie czasu realizacji – wszyscy zaproponowali 3 miesiące oraz przedłużenie okresu gwarancji – każdy z wykonawców dał dodatkowe 5 lat.
W zakres budowy odcinka II: węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice wchodzi:
- droga ekspresowa o długości 15,165 km,
- trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze.
Wszystkie odcinki S1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą realizowane będą w formule „Projektuj i buduj”. W październiku 2019 r. ogłoszone zostały przetargi na zaprojektowanie i budowę dwóch z czterech odcinków realizacyjnych. 14 lutego br. poznaliśmy oferty na pierwszy z nich, odcinek od węzła Kosztowy II (z węzłem) do węzła Oświęcim (bez węzła).
W kwietniu planowana umowa na S1 Mysłowice - Oświęcim
Teraz komisja przetargowa przeanalizuje oferty złożone na odcinek od Oświęcimia do Dankowic. W kolejnym etapie rozstrzygane będą przetargi na dwa pozostałe odcinki.
- Przesunięciu uległ termin składania ofert w zamówieniu publicznym na budowę trzeciego odcinka drogi S1 Kosztowy - Bielsko-Biała: Dankowice - węzeł Suchy Potok (z węzłem). Nowy termin składania ofert wyznaczono na 13 marca 2020 r. do godz. 10:00 – informuje Łukasz Dybkowski z biura Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Realizacja budowy drogi ekspresowej S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej połączy istniejące odcinki S1 z Bielska-Białej w kierunku Zwardonia (oraz trasę S52 z Bielska-Białej do Cieszyna) z drogą S1 od Mysłowic w stronę Dąbrowy Górniczej i dalej – lotniska Katowice w Pyrzowicach oraz przylotniskowego węzła autostrady A1. Stanie się ona nie tylko ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się bowiem w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25 czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalite.