1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Budowa S1 Mysłowice – Bielsko-Biała rozciągnie się w latach. Prace dopiero na dwóch odcinkach

Budowa S1 Mysłowice – Bielsko-Biała rozciągnie się w latach. Prace dopiero na dwóch odcinkach

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-09-29
Budowa S1 Mysłowice – Bielsko-Biała rozciągnie się w latach. Prace dopiero na dwóch odcinkach
Druga decyzja ZRID na budowę S1 Mysłowice - Bielsko-Biała wydana. Zdjęcia: GDDKIA
Po fazie projektowania wykonawcy rozpoczynają budowę nowych odcinków drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bielsko-Biała. ZRID-y, czyli zgody na rozpoczęcie budowy wojewoda śląski wydał już dla dwóch odcinków trasy S1. Prace ruszyły na odcinku Oświęcim – Dankowice, a lada dzień rozpoczną się na sąsiednim fragmencie pomiędzy Dankowicami a Bielskiem-Białą. Kiedy budowa odcinków drogi S1 z Mysłowic?

Wojewoda Śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na budowę odcinka drogi ekspresowej S1 o długości prawie 12 km pomiędzy Dankowicami a węzłem Suchy Potok w Bielsku-Białej. Wkrótce nastąpi przekazanie terenu budowy wykonawcy. Tym samym roboty budowlane będą prowadzone już na dwóch z czterech odcinków trasy S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą, o łącznej długości ponad 27 km.

Wcześniej, 12 września, wojewoda wydał decyzję ZRID dla odcinka o długości około 15 km pomiędzy węzłem Oświęcim a Dankowicami. W połowie września wykonawca wszedł na teren budowy i rozpoczął prace od rozpoznania saperskiego, prac geodezyjnych oraz budowy dróg technologicznych. Przystąpił również do wycinki drzew kolidujących z budowaną trasą S1.

W dalszej perspektywie do budowanych odcinków dołączy kolejny fragment na północ od Oświęcimia. W październiku br. wykonawca odcinka S1 Bieruń - Oświęcim planuje złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID. Najdłużej poczekamy na 10 kilometrowy odcinek S1 Mysłowice – Bieruń, dla którego niedawno (lipiec 2022 r.) podpisano umowę z wykonawcą prac. Planowany termin złożenia wniosku o ZRID dla tego fragmentu to dopiero II kwartał 2023 r. Kierowcy pojadą nim w IV kwartale 2025 r.

S1 Mysłowice - Bieruń

Inwestycja obejmuje zaprojektowanie i budowę 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej wraz z dwoma węzłami drogowymi: Kosztowy II i Lędziny. Powstaną też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych: Lędziny Wschód oraz Lędziny Zachód, 16 obiektów inżynierskich oraz niezbędna infrastruktura techniczna. Trwa projektowanie inwestycji. Wartość umowy to 489,2 mln zł.

S1 Bieruń - Oświęcim

Umowę na realizację S1 pomiędzy węzłami Bieruń i Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia zawarto 30 listopada 2021 r.  Umowa dotyczy budowy fragmentu S1 o długości ok. 2,9 km oraz odcinka drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 2 km. Trwa projektowanie inwestycji. W jej ramach powstanie też droga klasy Z (zbiorcza) - pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazd do ul. Jagiełły) o długości ok. 2 km. Zadanie obejmuje także budowę węzła Bieruń oraz pięciu obiektów inżynierskich. Realizacja inwestycji umożliwi skomunikowanie nowej drogi ekspresowej S1 poprzez węzeł Bieruń z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 44. Wartość umowy to ponad 212 mln zł.

S1 Oświęcim - Dankowice

Umowę z wykonawcą na projekt i budowę odcinka o długości około 15,2 km podpisaliśmydrogowcy zawarli 14 maja 2020 r. Wartość kontraktu to 989,7 mln zł. Zakończył się już etap projektowania. W ramach zadania wykonawca wybuduje m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), trzy węzły drogowe (Oświęcim, Wola, Brzeszcze), a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy. We wrześniu pzrekazano plac budowy wykonawcy i ruszyły pierwsze prace. Zakończenie robót wynikające z umowy przypada na III kwartał 2023 r.


S1 Dankowice - Bielsko-Biała


Umowę z wykonawcą na projekt i budowę podpisano 3 sierpnia 2020 r. Wartość kontraktu to 586,7 mln zł. Długość odcinka pomiędzy Dankowicami a węzłem Suchy Potok to prawie 12 km. Dzięki uzyskaniu decyzji ZRID mogą ruszyć prace budowlane. Wykonawca wybuduje m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), dwa węzły drogowe (Stara Wieś i Suchy Potok), a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w Miejsca Obsługi Podróżnych, Obwód Utrzymania Drogi, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy. Zakończenie robót wynikające z umowy przypada na IV kwartał 2023 r.

Terminy – kiedy koniec budowy S1 Mysłowice – Bielsko-Biała?

Podsumowując, obecnie wszystkie odcinki S1 od Mysłowic do Bielska-Białej, o długości ponad 40 km, są już na etapie realizacji, a wartość umów dla czterech odcinków to niespełna 2,3 mld zł. Umowny termin zakończenia budowy S1 Bieruń - Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia przypada w grudniu 2024 r. Odcinek Oświęcim - Dankowice powinien zostać ukończony w sierpniu 2023 r., a odcinek Dankowice - Suchy Potok w listopadzie 2023 r. Z uwagi na przedłużające się procedowanie uzyskania decyzji ZRID dla dwóch odcinków S1 od Oświęcimia do Bielska-Białej, wykonawcy złożyli roszczenia terminowe. To, czy czasy realizacji inwestycji zostaną wydłużone, będzie wiadomo dopiero po uzyskaniu decyzji ZRID i rozpatrzeniu ostatecznych roszczeń terminowych wykonawców.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S1 Jak dojadę - Oświęcim Jak dojadę - Bielsko-Biała