1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Budowa S19 Rzeszów – Babica. Gigantyczne części maszyny TBM do drążenia tunelu dotarły do Polski

Budowa S19 Rzeszów – Babica. Gigantyczne części maszyny TBM do drążenia tunelu dotarły do Polski

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-10-14
Budowa S19 Rzeszów – Babica. Gigantyczne części maszyny TBM do drążenia tunelu dotarły do Polski
Port w Szczecinie: rozładunek maszyny TBM do drążenia ponad 2 km tunelu na S19 Rzeszów - Babica. Zdjęcia: GDDKIA
W porcie Szczecin rozładowano maszynę TBM, która wydrąży tunel o długości 2,2 km w ciągu drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Babica. To początek złożonego procesu transportu TBM na Podkarpacie – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych 14.10.2022 r. Transport maszyny TBM do drążenia tunelu to wielki projekt logistyczny, który zakończy się dopiero w grudniu br.

Największe częśći maszyny TBM do budowy tunelu na S19 dotarły do portu w Szczecinie. Jak trafią na Podkarpacie?

Trwa wielki projekt logistyczny jakim jest transport maszyny TBM (Tunnel Boring Machine), która wydrąży tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe - Babica. Największe elementy maszyny trafiły do Polski z Hiszpanii. Pozostała część maszyny dotrze drogą lądową.

Rozładunek największych części maszyny TBM (tj. napęd główny, tarcza skrawająca ) odbył się w porcie Szczecin w czwartek (13.10.2022 r). W dalszej kolejności maszyna, której średnica ma aż 15,2 metra, musi być przetransportowana na Podkarpacie. Następnie zostaną przeniesione na specjalne barki, którymi dotrą do Opola. Tam, zostaną przeniesione na specjalne platformy, którymi zostaną przetransportowane do Babicy. Pozostałe elementy, których ciężar umożliwia transport lądowy, zostaną przewiezione z Noblejas oraz ze Szczecina bezpośrednio do Babicy. Wszystkie elementy zostaną dostarczone na plac budowy w Babicy do końca tego roku tak, aby prace związane z drążeniem tunelu mogły rozpocząć się w 2023 roku.

Informacje z polskich dróg: Umowa na S19 Dukla - Barwinek podpisana - GDDKIA Rzeszów10.10.2022

Tunel na S19 Rzeszów - Babica zostanie wydrążony maszyną TBM o średnicy 15,2 m.

Tunel na S19 Rzeszów - Babica zostanie wydrążony maszyną TBM o średnicy 15,2 m. ZDjęcia: GDDKIA

Technologia, know-how i sprzęt TBM, który ma zostać wykorzystany podczas budowy odcinka S19 Rzeszów Południe - Babica, zostanie dostarczony przez Accionę.

Ponad 2 km tunel na S19 Rzeszów – Babica to wielkie wyzwanie inżynieryjne

W kwietniu tego roku rozpoczęła się jedna z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce. To ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 między Rzeszowem a Babicą. Pagórkowate ukształtowanie terenu wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego do 100 m pod powierzchnią. Nie bez znaczenia są także skomplikowane i złożone warunki gruntowo-wodne (flisz karpacki) występujące w miejscu planowanej inwestycji.

Tunel o długości 2255 m składał się będzie z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średnicy.

Tunel drogowy będzie wykonywany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m. TBM drążąc podziemny obiekt, jednocześnie będzie układał jego obudowę. Konstrukcja tunelu będzie zbudowana z pierścieni (tubingów), na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe. W przypadku tunelu w Babicy, na obudowę wykorzystanych zostanie przeszło 2230 pierścieni, do wyprodukowania których zostanie zużyte blisko 118 tys. m3 betonu.

Via Carpatia: S19 Rzeszów - Barwinek (granica państwa) – co w realizacji i przetargu


Wizualizacja tunelu w ciągu odcinka S19 Rzeszów - Babica
Wizualizacja tunelu w ciągu odcinka S19 Rzeszów - Babica. Zdjecia: GDDKIA

Jak będzie S19 Rzeszów - Babica?

Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawca, konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción, opracował dokumentację techniczną, w lutym br. uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i aktualnie prowadzi roboty budowlane. Wartość kontraktu to 2 230 165 684,48 zł brutto. Zakończenie prac zaplanowano w 2026 roku.

Wizualizacja tunelu w ciągu odcinka S19 Rzeszów - Babica

Wizualizacja tunelu w ciągu odcinka S19 Rzeszów - Babica. Zdjęcia: GDDKIA

W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy, ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości ponad 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19.

W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje również budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP kat. II Lutoryż (kierunek Rzeszów) i MOP kat. I Lutoryż (kierunek Barwinek) oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, jedno na MOP II Lutoryż i drugie przy Centrum Zarządzania Tunelem.

Dane drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Babica

Podstawowe elementy drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Babica. Zdjecia: GDDKIA

S19 to droga ekspresowa, która powstaje na wschodzie Polski. Trasa S19 pobiegnie od przejścia granicznego z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej do granicy ze Słowacją w Barwinku. Łączna długość ekspresówki to około 570 km. Ten fragment S19 jest częścią międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia łączącego kraje bałtyckie, poprzez Białystok, Lublin i Rzeszów, z południem Europy.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S19 Jak dojadę - Rzeszów