1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Via Carpatia: S19 Rzeszów - Barwinek (granica państwa) – co w realizacji i przetargu

Via Carpatia: S19 Rzeszów - Barwinek (granica państwa) – co w realizacji i przetargu

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-09-01
Via Carpatia: S19 Rzeszów - Barwinek (granica państwa) – co w realizacji i przetargu
Via Carpatia, S19 Rzeszów - Barwinek powstaje w podziale na osiem odcinków. Trwają roboty na S19 Rzeszów - Babica. Początek robót budowlanych na dalszych odc. od 2023 r. Zdjęcia: GDDKIA
Po oddaniu do ruchu odcinków S19 na północ od Rzeszowa, obecnie drogowcy przygotowują jej południowy przebieg, do granicy państwa w Barwinku. W realizacji jest 42,2 km ekspresowej trasy S19, zaś kolejne 42,3 km na etapie przetargu.

Południowy fragment Via Carpatii tj. S19 Rzeszów – Barwinek podzielony jest na osiem odcinków realizacyjnych:

  1. S19 Rzeszów Południe - Babica - trwają roboty budowlane,

  2. S19 Babica - Jawornik - na etapie realizacji w systemie Projektuj i buduj. W tym roku planowane złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Początek robót budowlanych w roku 2023,

  3. S19 Jawornik - Lutcza - na etapie przetargu, w sierpniu otwarto oferty

  4. S19 Lutcza - Domaradz - na etapie przetargu, w sierpniu otwarto oferty

    Via Carpatia. GDDKIA szuka wykonawców tunelowych odcinków trasy S19 Rzeszów - Barwinek

  5. S19 Domaradz - Krosno - na etapie przetargu, wybór najkorzystniejszej oferty: sierpień br.,

    Ponad 1 mld zł wyniesie budowa ekspresowej S19 do Krosna

  6. S19 Krosno - Miejsce Piastowe - na etapie realizacji w systemie Projektuj i buduj. 8 lipca do Wojewody Podkarpackiego złożony został wniosek o wydanie ZRID. Początek robót budowlanych w roku 2023,

  7. S19 Miejsce Piastowe - Dukla - na etapie realizacji w systemie Projektuj i buduj. W tym roku planowane złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Początek robót budowlanych w roku 2023,

  8. S19 Dukla - Barwinek - na etapie przetargu, wybór najkorzystniejszej oferty: sierpień br.

    Polaqua wybrana do budowy drogi S19 Dukla – Barwinek

Mapa drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Barwinek


Mapa drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Barwinek, część trasy Via Carpatia. Mapa: GDDKIA


Budowa drogi ekspresowej S19 na południe od Rzeszowa to ogromne wyzwanie dla inżynierów. Im dalej na południe, tym teren o bardziej różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniu i budowie. Realizacja będzie trudna zarówno pod względem budowy geologicznej, jak i uwarunkowań środowiskowych.

Trasa S19 będzie przebiegać na przemian, przez wzniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami z ciekami wodnymi. Stąd konieczność zaprojektowania licznych estakad, mostów, a także nie występujących dotąd w województwie podkarpackim tuneli. Dla przykładu, na odcinku Domaradz - Iskrzynia, rozpiętość trzech estakad w ciągu drogi ekspresowej będzie przekraczać 400 m, natomiast najdłuższa będzie mierzyć ok. 700 m i przebiegać będzie nad doliną na filarach o wysokości dochodzącej do 30 m. Z kolei na odc. Dukla - Barwinek powstanie 15 estakad. Najdłuższa będzie miała ok. 1,1 km i rozpięta będzie nad doliną na filarach o wysokości ok. 35 m.

Na południowych odcinkach S19 zaplanowano budowę trzech tuneli:

  • na odc. S19 Rzeszów Południe - Babica tunel o dł. 2,2 km,
  • na odc. S19 Jawornik - Lutcza tunel o dł. 2,9 km,
  • na odc. S19 Lutcza - Domaradz tunel o dł. 0,9 km.

Droga S19. W ciągu Via Carpatii na Podkarpaciu powstaną imponujące tunele drogowe

Droga S19. W ciągu Via Carpatii na Podkarpaciu powstaną imponujące tunele drogowe

Wizualizacja tuneli drogowych na S19 Rzeszów - Barwinek. Zdjecia: GDDKIA

Poza ukształtowaniem terenu, wykonawcy będą musieli poradzić sobie też z gruntami o skomplikowanej budowie geologicznej, składającej się ze zlepieńców, piaskowców i łupków ilastych, charakterystycznych dla fliszu karpackiego.  Dlatego już na etapie koncepcji programowej prowadzono dokładne badania geofizyczne, wiercenia i sondowania oraz monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy). Wykonane w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża wykazało bardzo zmienne warunki geologiczne wzdłuż projektowanych odcinków, co będzie dużym wyzwaniem dla inżynierów.

- Budowę trasy Via Carpatia z perspektywy realizacyjnej należy traktować jako skomplikowaną i wymagającą, lecz w efekcie finalnym kierowcy zyskają jedną z ciekawszych tras widokowych – podkreślają drogowcy.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S19 Jak dojadę - Domaradz