Via Carpatia: S19 Rzeszów - Barwinek (granica państwa) – co w realizacji i przetargu
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-09-01
Południowy fragment Via Carpatii tj. S19 Rzeszów – Barwinek podzielony jest na osiem odcinków realizacyjnych:
- S19 Rzeszów Południe - Babica - trwają roboty budowlane,
- S19 Babica - Jawornik - na etapie realizacji w systemie Projektuj i buduj. W tym roku planowane złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Początek robót budowlanych w roku 2023,
- S19 Jawornik - Lutcza - na etapie przetargu, w sierpniu otwarto oferty
- S19 Lutcza - Domaradz - na etapie przetargu, w sierpniu otwarto oferty
Via Carpatia. GDDKIA szuka wykonawców tunelowych odcinków trasy S19 Rzeszów - Barwinek - S19 Domaradz - Krosno - na etapie przetargu, wybór najkorzystniejszej oferty: sierpień br.,
Ponad 1 mld zł wyniesie budowa ekspresowej S19 do Krosna - S19 Krosno - Miejsce Piastowe - na etapie realizacji w systemie Projektuj i buduj. 8 lipca do Wojewody Podkarpackiego złożony został wniosek o wydanie ZRID. Początek robót budowlanych w roku 2023,
- S19 Miejsce Piastowe - Dukla - na etapie realizacji w systemie Projektuj i buduj. W tym roku planowane złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Początek robót budowlanych w roku 2023,
- S19 Dukla - Barwinek - na etapie przetargu, wybór najkorzystniejszej oferty: sierpień br.
Polaqua wybrana do budowy drogi S19 Dukla – Barwinek
Mapa drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Barwinek, część trasy Via Carpatia. Mapa: GDDKIA
Budowa drogi ekspresowej S19 na południe od Rzeszowa to ogromne wyzwanie dla inżynierów. Im dalej na południe, tym teren o bardziej różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniu i budowie. Realizacja będzie trudna zarówno pod względem budowy geologicznej, jak i uwarunkowań środowiskowych.
Trasa S19 będzie przebiegać na przemian, przez wzniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami z ciekami wodnymi. Stąd konieczność zaprojektowania licznych estakad, mostów, a także nie występujących dotąd w województwie podkarpackim tuneli. Dla przykładu, na odcinku Domaradz - Iskrzynia, rozpiętość trzech estakad w ciągu drogi ekspresowej będzie przekraczać 400 m, natomiast najdłuższa będzie mierzyć ok. 700 m i przebiegać będzie nad doliną na filarach o wysokości dochodzącej do 30 m. Z kolei na odc. Dukla - Barwinek powstanie 15 estakad. Najdłuższa będzie miała ok. 1,1 km i rozpięta będzie nad doliną na filarach o wysokości ok. 35 m.
Na południowych odcinkach S19 zaplanowano budowę trzech tuneli:
- na odc. S19 Rzeszów Południe - Babica tunel o dł. 2,2 km,
- na odc. S19 Jawornik - Lutcza tunel o dł. 2,9 km,
- na odc. S19 Lutcza - Domaradz tunel o dł. 0,9 km.
Droga S19. W ciągu Via Carpatii na Podkarpaciu powstaną imponujące tunele drogowe
Wizualizacja tuneli drogowych na S19 Rzeszów - Barwinek. Zdjecia: GDDKIA
Poza ukształtowaniem terenu, wykonawcy będą musieli poradzić sobie też z gruntami o skomplikowanej budowie geologicznej, składającej się ze zlepieńców, piaskowców i łupków ilastych, charakterystycznych dla fliszu karpackiego. Dlatego już na etapie koncepcji programowej prowadzono dokładne badania geofizyczne, wiercenia i sondowania oraz monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy). Wykonane w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża wykazało bardzo zmienne warunki geologiczne wzdłuż projektowanych odcinków, co będzie dużym wyzwaniem dla inżynierów.
- Budowę trasy Via Carpatia z perspektywy realizacyjnej należy traktować jako skomplikowaną i wymagającą, lecz w efekcie finalnym kierowcy zyskają jedną z ciekawszych tras widokowych – podkreślają drogowcy.