1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Budowa S19 Rzeszów – Babica z tunelem staje się faktem

Budowa S19 Rzeszów – Babica z tunelem staje się faktem

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-02-28
Budowa S19 Rzeszów – Babica z tunelem staje się faktem
Rusza budowa 10 km odcinka drogi S19 pomiędzy Rzeszowem a Babicą. To trudny odcinek z tunelem i estakadami. Zdjęcia: GDDKIA
Może ruszać budowa odcinka drogi ekspresowej S19 na południe od Rzeszowa. W ciągu ponad 10 kilometrowego odcinka Rzeszów – Babica powstanie 2,25 kilometrowy tunel drogowy. Jego drążenie rozpocznie się w przyszłym roku. Odcinek jest częścią powstającej trasy Rzeszów - Barwinek w ciągu międzynarodowego szlaku Via Carpatia.

Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizowany jest w systemie projektuj i buduj przez konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wykonawca opracował dokumentację techniczną, która była niezbędna do złożenia wniosku o ZRID. Teraz faza budowy staje się faktem.

Zielonym światłem do budowy odcinka jest wydane przez wojewodę podkarpackiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

- Decyzja ta ma rygor natychmiastowej wykonalności, co umożliwia niezwłoczne rozpoczęcie robót budowlanych dla ponad 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica – informuje rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jak zaznaczają drogowcy plac budowy zostanie przekazany wykonawcy w ciągu kilku najbliższych dni. W pierwszej kolejności zostanie przeprowadzone rozpoznanie saperskie terenu, niezbędne inwentaryzacje, wycinka drzew, odhumusowanie oraz prace archeologiczne. Wdrożona zostanie także tymczasowa organizacja ruchu oraz wykonane zostaną drogi dojazdowe do placu budowy.

Via Carpatia wydłuży się o odcinek do południowej granicy. Duże zainteresowanie budową S19 do Barwinka

Droga ekspresowa S19 Rzeszów - Barwinek, w budowie odcinek Rzeszów - Babica

Droga ekspresowa S19 Rzeszów - Barwinek, w budowie odcinek Rzeszów - Babica. Mapa: GDDKIA


W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy, ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej pomiędzy Rzeszowem a Babicą o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości ponad 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19.

To właśnie pagórkowate ukształtowanie terenu wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego do 100 m pod powierzchnią terenu. Nie bez znaczenia są także skomplikowane i złożone warunki gruntowo-wodne (flisz karpacki) występujące w miejscu planowanej inwestycji.

Tunel w ciągu odcinka S19 Rzeszów - Babica

Tunel w ciągu odcinka S19 Rzeszów - Babica. Zdjecia: GDDKIA

Tunel o długości 2255 metrów (w osi trasy) składał się będzie z dwóch naw, które będą połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średnicy. Na całej długości tunelu znajdzie się 30 punktów alarmowych (plus dodatkowo po dwa przy portalu północnym i południowym). Przewidziano również po 15 hydrantów w każdej nawie tunelu oraz po dwa hydranty w strefie portalu północnego oraz południowego. Tunel będzie wyposażony w wentylację półpoprzeczną. Dla zapewnienia funkcjonowania tunelu zostaną wybudowane dwa budynki techniczne oraz Centrum Zarządzania Tunelem. Tunel będzie spełniał najbardziej rygorystyczne wymagania dla bezpieczeństwa podróżujących (kategoria A według międzynarodowej konwencji dotyczącej drogowego przewozu towarów i ładunków niebezpiecznych - ADR).


Wizualizacja drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Babica

Wizualizacja drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Babica. Zdjecia: GDDKIA

Prace przy drążeniu tunelu w ciągu S19 Rzeszów – Babica rozpoczną się w przyszłym roku. Tunel drogowy będzie wykonany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM (Tunnel Boring Machine) z tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m. Maksymalna głębokość prowadzonych prac wyniesie ponad 100 metrów.

W ramach zadania wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP kat. II Lutoryż (kierunek Rzeszów i MOP kat. I Lutoryż (kierunek Barwinek), oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP II Lutoryż i przy Centrum Zarządzania Tunelem).

Trasa S19 w tym odcinek Rzeszów – Babica to element międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia. łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km.

Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim:

  • 75,7 km - oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie - Zdziary, Rudnik nad Sanem - Rzeszów Południe), 

  • 50,5 km - w realizacji (w budowie: Zdziary - Rudnik nad Sanem i Rzeszów Południe - Babica oraz w systemie Projektuj i buduj: Babica - Jawornik, Iskrzynia - Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe - Dukla),

  • 42,3 km - w przygotowaniu (na etapie przetargu: Lutcza - Domaradz i Dukla - Barwinek, na etapie realizacji Koncepcji programowej: Jawornik - Lutcza i Domaradz - Iskrzynia).

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S19 Jak dojadę - Rzeszów