1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Budowa S19 Rzeszów Południe – Babica trwa już od roku

Budowa S19 Rzeszów Południe – Babica trwa już od roku

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2023-03-11
Budowa S19 Rzeszów Południe – Babica trwa już od roku
Widok na budowę S19 Rzeszów Południe - Babica. Stan na marzec 2023 r. Zdjęcia: GDDKIA
W marcu 2022 roku od symbolicznego wbicia łopaty ruszyła budowa drogi ekspresowej S19 na odcinku Rzeszów – Babica. W ciągu 10-km odcinka powstanie tunel drogowy, którego drążenie ruszy w lipcu br. Do końca marca trwa jeszcze przerwa zimowa, ale wykonawca korzystając ze sprzyjających warunków pogodowych prowadzi prace w ograniczonym zakresie. Warunki atmosferyczne pozwalają na wykonywanie w branży drogowej robót ziemnych oraz wzmacnianie podłoża. Jak wygląda budowa trasy Via Carpatia?

 

Jaka będzie trasa S19 na południe od Rzeszowa?

Budowa drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe - Babica to zadanie zlokalizowane w powiecie rzeszowskim i strzyżowskim, na terenie gmin Rzeszów, Boguchwała, Czudec, Niebylec i Strzyżów. 

W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy, ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości ponad 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19. W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) Lutoryż oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa i przy Centrum Zarządzania Tunelem).  

Ile będzie miał tunel i estakada na S19 Rzeszów - Babica?

Jednym z największych wyzwań inżynieryjnych na budowie 10 km odcinka via Carpatii jest tunel o długości ponad 2 km. Tunel będzie wykonany metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine) o długości 112 m, masie 4000 ton i tarczą wiercącą o średnicy 15,2 m.

Tunel o długości 2255 m składał się będzie z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średnicy. Technologia, know-how i sprzęt TBM, który ma zostać wykorzystany podczas budowy odcinka S19 Rzeszów Południe - Babica, zostanie dostarczony przez Accionę.

W trudnym terenie wybudowany zostanie tunel o długości ok. 2,2 km. Widok na budowę S19 Rzeszów Południe - Babica. Tu widok na portal południowy tunelu - marzec 2023 r.

W trudnym terenie wybudowany zostanie tunel o długości ok. 2,2 km
Zdjęcia: GDDKIA

Imponującym obiektem będzie też estakada ES-1 w miejscowości Racławówka. Przeprowadza ona drogę ekspresową S19 nad drogą powiatową nr 1409R, drogą powiatową nr 1408R, korytarzem przejścia dla małych zwierząt oraz potokiem Lubcza.

Budowa S19 - estakada Racławówka, marzec 2023 r.

Budowa s19 - estakada Racławówka

Zdjęcia: GDDKIA

Podstawowe parametry estakady ES-1 na odc. S19 Rzeszów – Babica:

  • długość całkowita: 413 m
  • rozpiętości przęseł jezdni lewej: 42,0 m + 6 × 54,5 m + 42,0 m
  • rozpiętości przęseł jezdni prawej: 42,0 m + 6 × 54,5 m + 42,0 m
  • wysokość podpór pośrednich od ok. 6 m do 13 m.
  • Obiekt składa się z ośmiu przęseł i dziewięciu podpór a ustrój nośny obiektu skrzynkowy z betonu sprężonego jest rozdzielony dla każdej z jezdni.

Obiekt realizowany będzie w technologii nasuwania podłużnego przy użyciu awanbeków (dziobów montażowych). Metodę tę stosuje się w szczególności do budowy ciągłych obiektów wieloprzęsłowych sprężonych. Technologia ta umożliwi prefabrykację poszczególnych segmentów skrzynek na wytwórni prefabrykacji usytuowanej za podporą skrajną, a po ich doprężeniu kablami sprężającymi centrycznymi do poprzednio wykonanych segmentów, sukcesywne wysuwanie ich aż do położenia docelowego.

Kiedy koniec budowy S19 Rzeszów – Babica?

Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizowany jest w systemie projektuj i buduj. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to 2 230 165 684,48 zł. Zakończenie prac zaplanowano w połowie 2026 roku.

Budowa S19 na Podlasiu – odcinki w realizacji, opóźnienie na obwodnicy Białegostoku i Wasilkowa

Mapa drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Barwinek

Mapa drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Barwinek. W realizacji są już wszytskie odcinki oprócz S19 Jawornik - Domaradz. Mapa: GDDKIA

Startują nowe odcinki S19 w województwie podkarpackim

W realizacji jest już niemal cała trasa S19 na południe od Rzeszowa

Jaki jest stan budowy drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Babica?

Za nami rok budowy S19 Rzeszów Południe – Babica. Do tej pory odhumusowano niemal cały plac budowy, prowadzone są roboty ziemne i prace przy obiektach inżynierskich. Ruszył montaż Karpatki, maszyny TBM, która zgodnie z planem w lipcu br. rozpocznie drążenie tunelu o długości 2,3 km.

W branży drogowej w ramach robót przygotowawczych zrealizowano prawie cały (ok. 95 proc.) zakres prac związanych ze zdjęciem warstwy urodzajnej ziemi, poprzedzonej usunięciem drzew i krzewów oraz wykonaniem przewidzianych rozbiórek i wyburzeń. Przez miniony rok większość prac w branży drogowej skupiała się na robotach ziemnych tj. wykonaniu wykopów i nasypów na trasie głównej S19, Miejscu Obsługi Podróżnych (MOP) oraz pozostałych drogach poprzecznych i dodatkowych jezdniach, a także Centrum Zarządzania Tunelem. Ogólnie wykonano blisko 490 000 m3 nasypów oraz ok. 780 000 m3 wykopów. Podczas realizacji prac nasypowych, wykonywane były też poszczególne wzmocnienia podłoża pod nasypy, głównie w miejscach dojazdów do obiektów mostowych.

Węzeł Babica w ciągu S19 - marzec 2023 r.

Węzeł Babica w ciągu S19 - marzec 2023 r.

Zdjęcia: GDDKIA

Wykonane zostały drogi technologiczne w śladzie dodatkowych jezdni, co pozwala na przejazd i transport materiałów po placu budowy. Wykonawca rozpoczął też prace związane z zabezpieczeniem skarp wykopów i nasypów oraz osuwisk. Rozpoczęto również wykonywanie podbudów trasy głównej. Na terenie przyszłego MOP w Lutoryżu przygotowano miejsce dla hali prefabrykatów. Wprowadzono tymczasowe organizacje ruchu, w tym bypass w Mogielnicy i na węźle Babica w ciągu DK19 za przejazdem kolejowym. Stan zaawansowania prac w branży drogowej to około 30 proc.

W branży mostowej na S19 rozpoczęto wykonywanie większości obiektów inżynierskich. Zasadnicze prace skupione były na robotach związanych z wykonywaniem fundamentów oraz podpór. Największy stopień zaawansowania prac widać na wiaduktach drogowych, gdzie wykonano fundamenty, podpory, ścianę boczną oraz płytę pomostu. Z kolei na najdłuższym obiekcie liczącym 413,5 m, czyli estakadzie ES-1 zlokalizowanej w miejscowi Racławówka, wykonano komplet robót związanych z fundamentami, podporami oraz ścianami bocznymi. Rozpoczęto wykonywanie ustroju nośnego metodą nasuwania podłużnego. Stan zaawansowania prac w branży mostowej to około 17 proc.


Tunel w ciągu trasy Rzeszów - Babica - wizualizacja

Tunel w ciągu trasy Rzeszów - Babica - wizualizacja. Zdjecia: GDDKIA

W zakresie branży tunelowej trwają roboty zarówno na portalu północ jak i południe. Na portalu południowym wykonywane są wykopy oraz prace związane z wykonaniem zaplecza dla maszyny TBM. 30 stycznia br. na plac budowy w Babicy dotarły ostatnie ponadgabarytowe transporty z największymi częściami maszyny. Przypomnijmy, że tunel na tym odcinku S19 drążony będzie przez maszynę o długości 112 m i średnicy tarczy 15,2 m. Karpatka, bo taką nazwę nosi maszyna, transportowana była z Hiszpanii w elementach. Część bezpośrednio drogą lądową na ciężarówkach, a największe elementy przypłynęły do Polski statkiem. Ze Szczecina do Opola przetransportowane zostały barkami i pontonami po Odrze, a dalej ruszyły lądem.

Wykonawca rozpoczął już montaż elementów maszyny w większe segmenty. Pomagają w tym żurawie gąsienicowe o udźwigu 650 i 300 ton. Zakończono również prace dotyczące wykonania hali przeznaczonej do prefabrykacji elementów obudowy tunelu (tubingów).

Prowadzone są także prace związane z budową i przebudową sieci elektroenergetycznej, teletechnicznej, wodociągowej, kanalizacyjnej i gazowej.

Do końca marca trwa jeszcze przerwa zimowa, ale wykonawca korzystając ze sprzyjających warunków pogodowych prowadzi prace w ograniczonym zakresie. Warunki atmosferyczne pozwalają na wykonywanie w branży drogowej robót ziemnych oraz wzmacnianie podłoża.


Budowa drogi ekspresowej S19 postępuje

Budowa drogi ekspresowej S19 postępuje - marzec 2023 r. Zdjęcia: GDDKIA

W branży mostowej prowadzone są prace związane z wykonywaniem robót palowych, zbrojeniem i betonowaniem poszczególnych elementów konstrukcyjnych obiektów (podpory, płyty pomostu, ławy fundamentowe). W branży tunelowej, na portalu północnym wykonywane są ściany szczelinowe oraz pale wielkośrednicowe, a na południowym trwają prace przygotowawcze dla maszyny TBM. Wykonywane jest zaplecze (m.in. stanowisko startowe, plac składowy) oraz prace związane z wykopami w celu całkowitego odsłonięcia portalu. Wykonawca prowadzi również prace spawalnicze tarczy w cyklu 24-godzinnym. W ostatnich dniach wykonano element wzorcowy obudowy tunelu tj. pierścień (ring) składający się z 10 tubingów. W branży energetycznej prowadzone są prace związane z usuwaniem kolizji oraz głównym punktem zasilającym.

Po zakończeniu przerwy zimowej, kontynuowane będą prace we wszystkich branżach. Duży nacisk zostanie położony na rozpoczęcie wiercenia tunelu, tj. montaż maszyny TBM od strony portalu południowego w Babicy na specjalnie przygotowanym zapleczu, uruchomienie prefabrykacji elementów tubingów do wykonania pierścienia tunelu oraz cała logistyka związana z dostarczeniem prefabrykatów na miejsce i usunięciem urobku z wiercenia. Wykonawca planuje wykonywanie obudowy tunelu w hali prefabrykacji w ilości 50 tubingów dziennie, czyli pięć pierścieni każdego dnia, co daje 10 m obudowy tunelu. Od strony portalu północnego wykonawca skupi się na przygotowaniu i zabezpieczeniu portalu wraz z osuwiskami oraz wykonaniu zaplecza do nawrotu maszyny TBM.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S19 Jak dojadę - Rzeszów