Budowa S3: Kiedy pojedziemy nowym mostem na S3 w lubuskim? Kiedy cała trasa?
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-05-28
Od końca 2018 roku kierowcy jeżdżą dwiema jezdniami drogi ekspresowej S3 przez całe województwo lubuskie. Do pełni szczęścia brakuje tylko nowego mostu przez Odrę na wysokości Cigacic. Jego budowa zakończy się w II połowie przyszłego roku – obiecują drogowy. Według informacji do jakich dotarliśmy – kontraktowy termin to koniec wakacji.
Przypomnijmy, w październiku 2017 roku ruch na drodze S3 przełożono na nowy obiekt a po rozebraniu starego mostu rozpoczęła się budowa drugiego mostu. Docelowo kierowcy będą mogli korzystać z dwóch, równoległych do siebie mostów na Odrze, ruch w obu kierunkach zostanie rozdzielony.
Lubuski fragment S3 to środkowy odcinek tego szlaku na terenie Polski. Proces realizacji drogi S3 w lubuskim obejmował trasę o łącznej długości ponad 170 km.
Jakie odcinki trasy S3 w budowie i do kiedy?
- Droga ekspresowa S3 będzie przejezdna w całym przebiegu w 2024 r. – obiecał minister Andrzej Adamczyk podczas wizyty w woj. zachodniopomorskim. Wcześniej, resort infrastruktury zapowiadał, ze realizacja trasy S3 zakończy się rok wcześniej. Rok poślizgu wynika z przesunięcia przetargu na odcinek Świnoujście – Troszyn w woj. zachodniopomorskim. Miał on ruszyć na początku tego roku. Dzisiaj wiemy, że będzie to niemal rok później.
S3 Szczecin - Świnoujście
W województwie zachodniopomorskim, między Szczecinem a Świnoujściem, w realizacji jest obecnie ponad 40 km trasy S3 na odcinkach Brzozowo – Miękowo i Miękowo – Rzęśnica. Roboty budowlane na tych odcinkach ruszyły wiosną tego roku, a ich zakończenie planowane jest w 2021 roku. W przygotowaniu jest jeszcze ostatni, 33 km, fragment S3 Świnoujście – Troszyn.
- Odcinek drogi S3 Troszyn-Świnoujście - jest na etapie opracowania dokumentacji. Przetarg na jego realizację ma być ogłoszony na przełomie 2019/2020 roku, obecnie trwają tam badania geologiczne. Zrealizowanie na przełomie 2023/2024 roku tego odcinka będzie oznaczała ukończenie S3 w województwie zachodniopomorskim – informują przedstawiciele GDDKIA.
Mapa drogi ekspresowej S3 Świnoujście - Szczecin
S3 Polkowice - Lubin
Na Dolnym Śląsku w martwym punkcie utknął ok. 14 km odcinek od węzła Kaźmierzów koło Polkowic do węzła Lubin Północ. Wykonawcą tego odcinka było konsorcjum z włoskim Salini na czele. Z powodu dużych opóźnień, niesolidności i problemów z płatnościami dla podwykonawców GDDKIA zerwała kontrakt. Budowa fragmentu, który pozwoli dojechać z północy aż za autostradę A4 do Bolkowa, ruszy dopiero po ogłoszeniu nowego przetargu i wyłonieniu wykonawcy, który dokończy prace.
Trasa S3 Polkowice – Lubin w 2020 r. pod znakiem zapytania
Budowa S3 Polkowice - Lubin nie będzie dokończona w 2019 r. Zdjecia: GDDKIA
S3 Bolków - Lubawka
W realizacji są już pozostałe dolnośląskie odcinki trasy S3 na południe, do granicy z Czechami. Projektowany fragment S3-ki od Bolkowa do Lubawki podzielony jest na dwa zadania: Bolków – Kamienna Góra i Kamienna – Góra – Lubawka. Trasa przebiega przez pasmo Gór Wałbrzyskich m.in. w dwóch tunelach. Jeden z nich będzie miał długość ok. 2300 m, natomiast drugi ok. 320 m.
Droga ekspresowa S3 Legnica - Bolków - Lubawka
Droga ekspresowa S3 w woj. dolnośląskim. Zdjecia: GDDKIA
Docelowo droga S3 będzie miała około 470 km długości i połączy Świnoujście z granicą państwa z Czechami w Lubawce. Droga przebiegać będzie w układzie południkowym przez Szczecin, Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę, Lubin i Legnicę. Zgodnie z porozumiem podpisanym przez strony rządowe Polski i Czech, S3 po stronie czeskiej połączy się z autostradą D11, która będzie jej kontynuacją.