Budowa S61: Otwarta droga do budowy obwodnicy Suwałk
- A.K.
- conadrogach.pl, GDDKiA
- 2017-01-27
Przetarg na obwodnicę Suwałk jako odcinka drogi ekspresowej S61 został ogłoszony w listopadzie 2014 r., a umowa została podpisana pod koniec września 2015 r. na kwotę 299,4 mln zł z firmą Budimex. Wykonawca zobowiązał się do zrealizowania inwestycji w systemie „Projektuj i buduj” w 34 miesiące (nie licząc 3-miesięcznych okresów zimowych dotyczących samej budowy). Miał 10 miesięcy na zaprojektowanie, potem 5 kolejnych na uzyskanie wszelkich niezbędnych pozwoleń i prawomocnych decyzji administracyjnych, w tym decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, a na koniec - 19 miesięcy na budowę obwodnicy i uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Planowane oddanie do użytku obwodnicy - wiosna 2019 r.
Obwodnica Suwałk zaczynać się będzie na styku z dwujezdniowym fragmentem obwodnicy Augustowa – na węźle Suwałki Południe (dawniej Lotnisko). Następnie ominie miasto od zachodu i północy, a następnie połączy się z istniejącą drogą krajową nr 8 (Suwałki - Budzisko).
Obwodnica Suwałk, to dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas rozdzielający, pas awaryjny, drogi serwisowe. Droga przewidziana jest do realizacji w nawierzchni z betonu cementowego – będzie to pierwsza tego typu „eska” na Podlasiu, przystosowana do najcięższego ruchu KR7, dopuszczalny nacisk – 115 kN/oś.
Niemal 13-kilometrowa obwodnica Suwałk jest kolejnym - po obwodnicy Augustowa realizowanym odcinkiem drogi ekspresowej S61. Stanowi ona też fragment popularnej trasy Via Baltica, międzynarodowego szlaku komunikacyjnego łączącego państwa bałtyckie (Litwa, Łotwa, Estonia) – poprzez Polskę - z krajami Europy Zachodniej.
Parametry techniczne obwodnicy Suwałk w ciągu drogi ekspresowej S61:
- dwie jezdnie po dwa pasy ruchu (2x2)
- szerokość pasa ruchu - 3,5 m
- szerokość pasów awaryjnych - 2,5 m
- szerokość nawierzchni - 10 m
- szerokość pasa rozdzielającego - 5 m
- nośność - 115 kN/oś