Budowa S61: Wykończeniówka na obwodnicy Suwałk
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2018-10-05
We wrześniu zakończona została budowa całej 13 km betonowej jezdni ekspresowej S61. Obecnie trwają prace przy drogach serwisowych, układane są warstwy humusu na poboczach i skarpach, sadzone są rośliny, ustawiane panele dźwiękoszczelne oraz barierki, a także ogrodzenie. Wylewany jest asfalt na wiaduktach. Są to typowo prace wykończeniowe.
Na koniec września zaawansowanie prac wynosiło 84%. Zgodnie z umową obwodnica Suwałk ma być oddana w kwietniu 2019 roku. Tempo prac pozwala jednak przypuszczać, że inwestycja zakończy się wcześniej, może nawet pod koniec tego roku.
W ramach budowy obwodnicy Suwałk, będącej elementem drogi ekspresowej S61 i międzynarodowej trasy Via Carpatia powstanie m.in.: dwujezdniowa droga o długości 12,8 km, jedno jezdniowa łącznica o długości 0,7 km, węzeł „Suwałki Zachód”, skrzyżowania z drogami publicznymi, drogi dojazdowe (serwisowe), 15 obiektów inżynierskich (wiaduktów, mostu oraz obiektów pełniących funkcję przejść dla zwierząt), przepusty drogowe, także pełniące funkcje przejść dla zwierząt, wiadukty w ciągu budowanych dróg publicznych, ekrany akustyczne.
Obwodnica Suwałk to dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas rozdzielający, pas awaryjny. Droga przewidziana jest do realizacji w nawierzchni cementowej. Będzie to pierwsza tego typu droga w regionie, przystosowana do najcięższego ruchu KR7, dopuszczalny nacisk– 115 kN / oś.
Obwodnica Suwałk łączy się z dwujezdniowym fragmentem obwodnicy Augustowa (12 km) na węźle „Suwałki Południe” (dawniej Lotnisko). Następnie ominie Suwałki od zachodu i północy i połączy się z istniejącą drogą krajową nr 8 (Suwałki – Budzisko).
Cała inwestycja ma kosztować 299,4 mln zł.