Chińczycy najtaniej wybudują S14? Trzecie podejście do Zachodniej Obwodnicy Łodzi
Chińska firma Stecol Corporation chce budować drugi odcinek Zachodniej Obwodnicy Łodzi w ciągu S14. Prace wyceniła na ponad 724 mln zł. Zdjęcia: conadrogach.pl

Najkorzystniejszą ofertę na dokończenie budowy Zachodniej Obwodnicy Łodzi w ciągu drogi ekspresowej S14 złożyła chińska firma Stecol Corporation. To już trzecie postępowanie przetargowe na brakujący odcinek drogi ekspresowej S14. GDDKIA liczy, że tym razem będzie mogła podpisać umowę.

To już trzecie postępowanie na drugi i ostatni odcinek drogi ekspresowej S14. Pierwszy przetarg ruszył jeszcze jesienią 2015 r. i został unieważniony z powodu cen przekraczających zaplanowany budżet. Drugi przetarg ruszył w czerwcu 2017 r. ale z realizacji odcinka S14 Słowik – Teofilów wycofali się wszyscy wykonawcy argumentując, że za oferowane wcześniej kwoty, nie są w stanie zrealizować inwestycji przy aktualnych stawkach za materiały i usługi. Kolejne podejście drogowców to przetarg ogłoszony pod koniec stycznia tego roku, który zaowocował wyłonieniem oferty chińskiej firmy Stecol Corporation.

Najkorzystniejszą ofertę na realizację drugiego odcinka drogi ekspresowej S14 (węzeł Łódź Teofilów - Słowik) wyłoniono spośród dziesięciu złożonych w łódzkim oddziale GDDKiA. Oferta chińskiej firmy Stecol Corporation wynosi nieco ponad 724,1 mln złotych. Najdroższa oferta opiewała na ponad miliard złotych.

- Jeśli nie wpłyną protesty i odwołania, oferta uprawomocni się w ciągu 10 dni. Następnie musi przejść przez kontrolę uprzednią w Urzędzie Zamówień Publicznych i po zwrocie dokumentów będziemy mogli podpisać umowę z wykonawcą na budowę drugiego, ostatniego odcinka S14 – informują przedstawiciele łódzkiego oddziału GDDKIA.

Dzisiaj rozstrzygnięto również przetarg na nadzór inwestorski dla wspomnianego odcinka S14-ki. Po uprawomocnieniu się oferty, obowiązki Inżyniera Kontraktu obejmie firma BUICH Ciechański&Chaładaj. Cena oferty to nieco ponad 7,3 mln złotych. Wszystkich ofert złożono 9, cena najdroższej przekraczała kosztorys GDDKiA o 16 milionów. W tym przypadku oferta staje się prawomocna również po 10 dniach od chwili wyboru, ale nie jest wymagana kontrola uprzednia UZP.

W ostatnim czasie wykonawcy wyceniają swoje prace znacznie drożej niż szacuje to GDDKIA. Powoduje to, że w wielu przetargach nadal wybierane są oferty głownie wg. kryterium najniższej ceny. Miejmy nadzieję, że nie powtórzy się historia budowy autostrady A2 przez chińską firmę COVEC, czy inwestycji realizowanych przez włoskie firmy jak np. Salini i Impresa Pizzarotti. Finalnie okazało się, że firmy te, przy dużej konkurencji na rynku, składały oferty poniżej realnych kosztów budowy drogi. W efekcie  nie poradziły sobie z kontraktem i pojawiły się olbrzymie zaległości względem podwykonawców, a GDDKiA odstępowała od umowy i ponownie musiała szukać nowego wykonawcy prac.

 

 

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

bendzi
2019-08-23 07:31
Jak z wszystkim byle jak,byle co i z byle kim,to zasada min infrastruktury,będzie drożej niż poprzednio miało być,ale będą chwalić się ,że świetnie wymyślili i należy im się po 100 000 premii.
kon
2019-07-12 12:51
i po co unieważniali 1 przetarg mimo ze byl za drogi. tylko ze teraz nie licza czasu straconego, trzeba policzyc ze bedzie mniej zjazdów i słabsza jakosc i na koniec i tak sie okaże ze bedzie drogo a czas starcony i nie bedzie tyle zjazdow jak przy pierwotnym planie. mogli dac na ta droge wiecej ale mogli wymusic lepsza gwarancje. idac takim mysleniem to budujmy drogi szybkiego ruchu bez zadnych zjazdów, 1 zjazd co 100 km i bedzie super tanio ehhh
Krzysztof M
2019-07-11 11:28
do ja: odszkodowanie zapłacone
heniek
2019-07-10 23:00
Już widzę podwykonawców, którzy będą chcieli dla nich budować
Cert
2019-07-10 22:10
Budować to Chińczycy potrafią, ale nie w polskich warunkach zaczną im wszyscy robić pod górę tak jak na A2
Auto2019
2019-07-10 21:33
Ale wydaję się że chinsie są też złe.
Auto2019
2019-07-10 21:31
Wydaje mi się że chinskie Firmy są gorsze niż włoskie bo kiedyś chćiała wybudować Zakopianke dk47 i s52 i kiedyś mowili że aż chinczycy to dokonczą to potrwa 30 Lat. Nie jestem pewny. Czy Chinczycy są aż takie złe bo w Chinach bardzo szybko budują i Chiny mają najwiecej Autostrad na Świecie. Nawet potrafią budować Długi Most z Hongkongu do Macao. Ale jedno zauważyłem że w Czarnogórże ze Stolicy budują w Kierunek na Belgrad Autostrade przez chinską Firme i miała z tego co rozumiałem aż do terminu tylko 15% zrealizowane ale nie jestem pewny.
ja
2019-07-10 19:51
A czy ktoś wie jak się zakończyła batalia o odszkodowanie od chińskich budowniczych z A2 z 2012 r.?

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: