1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Ciekawostki z budowy tuneli przez Sudety w ciągu drogi ekspresowej S3 Bolków – Lubawka

Ciekawostki z budowy tuneli przez Sudety w ciągu drogi ekspresowej S3 Bolków – Lubawka

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2020-12-05
Ciekawostki z budowy tuneli przez Sudety w ciągu drogi ekspresowej S3 Bolków – Lubawka
Na początku grudnia 2020r. rozpoczęło się drążenie tunelu na S3 w Sudetach. Zdjecia: GDDKIA
Na początku października br. pojawiła się na placu budowy drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra pierwsza wiertnica tunelowa, czyli Jumbo Drill. Docelowo na budowie będą cztery takie maszyny, po dwie na każdą nawę tunelu, w tym po jednej na każdy portal. Dzięki nim powstanie dwunawowy tunel przecinający Góry Wałbrzyskie. Zakończenie prac przy budowie tuneli planowane jest w 2023 roku. To jeden z dwóch odcinków na jakie podzielono budowę drogi ekspresowej S3 Bolków – Lubawka. Odcinek do Kamienna Góra – Lubawka oddany będzie rok wcześniej, w 2022 r.

W ciągu ponad 16 km odcinka drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra Północ powstaną dwa dwunawowe tunele drogowe:

  • tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice; tunel po wybudowaniu będzie najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce drążonym w skale,

  • tunel TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków. 

Drążenie tunelu będzie odbywało się przy użyciu czterech maszyn, po jednej na każdą nawę i potrwa ok. 15 miesięcy oraz ok. 3 miesiące na przygotowanie portali. Jumbo Drill jest wyposażony w dwa ramiona z organem wiercącym oraz jedno ramię z koszem dla pracowników. Maszyna będzie używana do wiercenia otworów: strzałowych, pod kotwy skalne oraz drenażowych o długości nawet 24 m.

Budowa S3 Bolków – Lubawka: Powstają tunele przez Sudety, prace coraz bardzie zaawansowane

Mapa przebiegu drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka z tunelami drogowymi przez góryMapa przebiegu drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka z tunelami drogowymi przez góry. Mapa: GDDKIA

S8 wydłuży się o odcinek Wrocław – Kłodzko. Obecny etap to decyzje środowiskowe

Jak wygląda budowa tuneli drogowych na S3, jakie prace, liczby, terminy:

  • Drążenie tunelu przez Sudety będzie odbywało się za pomocą koparki z młotem hydraulicznym lub frezem lub za pomocą ładunków wybuchowych. Kolejność prac przy robotach strzałowych to w uproszczeniu: wiercenie otworów w przodku, rozmieszczenie odpowiednio dobranych ładunków wybuchowych w otworach, detonacja ładunków, usunięcie odspojonego materiału z przodka.

  • Na każdym z czterech przodków będzie pracowało około 7-8 maszyn, w każdym przodku będzie to wiertnica, torkretnica, koparka, dwa podnośniki koszowe, ładowarka teleskopowa, dwa wozidła.

  • Do tej pory na budowie została wykonana sieć dróg serwisowych wzdłuż wykonywanego odcinka o łącznej długość około 12 km.

    Budowa drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka. Prace, drążenie tuneli
    S3 - plac budowy portalu południowego - fot. GDDKiA / Michał Soroko

  • Przewiduje się, że zebrane zostanie ok. 580 000 m3 urobku z tuneli.

  • W pierwszy kwartale 2021 r. planowane jest uruchomienie drążenia tunelu na portalu północnym. Drążenie rozpocznie się po wykonaniu ok. 100 m tunelu od strony południowej. Przebicie przodków nastąpi po ok. 1000 m.

  • Przy budowie obu tuneli przewiduje się pracę: 72 górników, 10 mechaników, 10 elektryków, pracujących na trzy zmiany.

  • Jeszcze w tym roku wykonawca planuje zakończyć montaż zaplecza biurowego na portalu południowym, ustawianie warsztatu serwisu maszyn oraz pozostałych instalacji zaplecza budowy.

  • Wykonawca zużył już ok. 700 m3 betonu do zabezpieczenia skarp na portalu południowym.  

    Drążenie tunelu w Sudetach w ciągu drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka

Drążenie tunelu w Sudetach w ciągu drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka, Jumbo Drill - fot. GDDKiA, Michał Soroko. 

 

Wykonawcą robót na S3 Bolków - Kamienna Góra jest konsorcjum firm PORR i PORR Bau. Wartość umowy: ponad 1,5 mld zł.

Znamy przebieg nowego odcinka S5 Bolków (S3) - Wrocław (S8)

Droga ekspresowa S3 będzie miała docelowo ok 470 km długości i połączy Świnoujście z granicą państwa z Czechami w Lubawce. Najdłuższe jej odcinki istnieją w województwie zachodniopomorskim i lubuskim i od 2018 r. na Dolnym Śląsku.

Na Dolnym Śląsku w budowie jest również sąsiedni odcinek Kamienna Góra – Lubawka (granica z Czechami). Realizuje go konsorcjum firm Mosty Łódź (lider) i Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowo-Inżynieryjnego z Torunia (partner) na podstawie umowy zawartej 17 października 2018 r. Nowym fragmentem przy granicy kierowcy pojadą w 2022 roku.

Kontynuowane są również prace na feralnym odcinku przez Zagłębie Miedziowe tj. Lubin – Polkowice.

Przełom na budowie S3. Od Lubina do Polkowic jedziemy nową jezdnią S3

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S3