Ciekawostki z budowy tuneli przez Sudety w ciągu drogi ekspresowej S3 Bolków – Lubawka
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-12-05
W ciągu ponad 16 km odcinka drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra Północ powstaną dwa dwunawowe tunele drogowe:
- tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice; tunel po wybudowaniu będzie najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce drążonym w skale,
- tunel TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków.
Drążenie tunelu będzie odbywało się przy użyciu czterech maszyn, po jednej na każdą nawę i potrwa ok. 15 miesięcy oraz ok. 3 miesiące na przygotowanie portali. Jumbo Drill jest wyposażony w dwa ramiona z organem wiercącym oraz jedno ramię z koszem dla pracowników. Maszyna będzie używana do wiercenia otworów: strzałowych, pod kotwy skalne oraz drenażowych o długości nawet 24 m.
Budowa S3 Bolków – Lubawka: Powstają tunele przez Sudety, prace coraz bardzie zaawansowane
Mapa przebiegu drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka z tunelami drogowymi przez góry. Mapa: GDDKIA
S8 wydłuży się o odcinek Wrocław – Kłodzko. Obecny etap to decyzje środowiskowe
Jak wygląda budowa tuneli drogowych na S3, jakie prace, liczby, terminy:
- Drążenie tunelu przez Sudety będzie odbywało się za pomocą koparki z młotem hydraulicznym lub frezem lub za pomocą ładunków wybuchowych. Kolejność prac przy robotach strzałowych to w uproszczeniu: wiercenie otworów w przodku, rozmieszczenie odpowiednio dobranych ładunków wybuchowych w otworach, detonacja ładunków, usunięcie odspojonego materiału z przodka.
- Na każdym z czterech przodków będzie pracowało około 7-8 maszyn, w każdym przodku będzie to wiertnica, torkretnica, koparka, dwa podnośniki koszowe, ładowarka teleskopowa, dwa wozidła.
- Do tej pory na budowie została wykonana sieć dróg serwisowych wzdłuż wykonywanego odcinka o łącznej długość około 12 km.
S3 - plac budowy portalu południowego - fot. GDDKiA / Michał Soroko - Przewiduje się, że zebrane zostanie ok. 580 000 m3 urobku z tuneli.
- W pierwszy kwartale 2021 r. planowane jest uruchomienie drążenia tunelu na portalu północnym. Drążenie rozpocznie się po wykonaniu ok. 100 m tunelu od strony południowej. Przebicie przodków nastąpi po ok. 1000 m.
- Przy budowie obu tuneli przewiduje się pracę: 72 górników, 10 mechaników, 10 elektryków, pracujących na trzy zmiany.
- Jeszcze w tym roku wykonawca planuje zakończyć montaż zaplecza biurowego na portalu południowym, ustawianie warsztatu serwisu maszyn oraz pozostałych instalacji zaplecza budowy.
- Wykonawca zużył już ok. 700 m3 betonu do zabezpieczenia skarp na portalu południowym.
Drążenie tunelu w Sudetach w ciągu drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka, Jumbo Drill - fot. GDDKiA, Michał Soroko.
Wykonawcą robót na S3 Bolków - Kamienna Góra jest konsorcjum firm PORR i PORR Bau. Wartość umowy: ponad 1,5 mld zł.
Znamy przebieg nowego odcinka S5 Bolków (S3) - Wrocław (S8)
Droga ekspresowa S3 będzie miała docelowo ok 470 km długości i połączy Świnoujście z granicą państwa z Czechami w Lubawce. Najdłuższe jej odcinki istnieją w województwie zachodniopomorskim i lubuskim i od 2018 r. na Dolnym Śląsku.
Na Dolnym Śląsku w budowie jest również sąsiedni odcinek Kamienna Góra – Lubawka (granica z Czechami). Realizuje go konsorcjum firm Mosty Łódź (lider) i Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowo-Inżynieryjnego z Torunia (partner) na podstawie umowy zawartej 17 października 2018 r. Nowym fragmentem przy granicy kierowcy pojadą w 2022 roku.
Kontynuowane są również prace na feralnym odcinku przez Zagłębie Miedziowe tj. Lubin – Polkowice.
Przełom na budowie S3. Od Lubina do Polkowic jedziemy nową jezdnią S3