Ciężarowe zapłacą 70 zł za przejazd A4 Katowice – Kraków. GDDKIA przeciwna podwyżkom
Punkt Poboru Opłat w ciągu autostrady A4 Katowice - Kraków. Od 1 marca 2019 r. kierowcy pojazdów ciężarowych mają zapłacić 70 zł za przejazd całym koncesyjnym odcinkiem A4-ki. Zdjecia: SAM SA

Stalexport Autostrada Małopolska, koncesjonariusz odcinka autostrady A4 Katowice – Kraków, od 1 marca chce podnieść opłaty dla pojazdów ciężarowych (o dopuszczalnej masie powyżej 3,5 tony). Opłata za przejazd całym odcinkiem wzrośnie aż o 10 zł. Nie zmieni się opłata dla aut osobowych i motocykli. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza m.in. odcinkiem A4-ki Wrocław – Katowice, uważa, że wzrost cen jest niezasadny oraz uderzający bezpośrednio w kierowców i transport samochodowy.

Opłaty dla pojazdów powyżej 3,5 tony (dotyczy to pojazdów kategorii 2, 3, 4 i 5) mają wzrosnąć z 30 zł do 35 zł. Przypominamy, że opłaty pobierane są na każdym Placu Poboru Opłat, tj. w Mysłowicach oraz w Balicach i stanowią połowę opłaty za przejazd odcinkiem A4 Katowice-Kraków. Zatem za przejazd całym odcinkiem, kierowcy aut ciężarowych zapłacą aż 70 zł.

 

Opłaty za przejazd autostradą A4 obowiązujące do marca 2019 r. Źródło: SAM SA

Opłaty na A4 Katowice - Kraków

 

 

- Dla pojazdów kategorii 2 i 3 od stawki opłaty za przejazd stosuje się obecnie bonifikatę, która wynosi 12 zł (red. Po uwzględnieniu bonifikaty opłata dla tych pojazdów wynosi obecnie 18 zł). Wysokość bonifikaty, która będzie obowiązywała dla tych pojazdów od 1 marca 2019 roku będzie przedmiotem odrębnych konsultacji z GDDKiA – informuje Stalexport Autostrada Małopolska.

Ile zapłaci kierowca samochodu osobowego za przejazd cała autostradą A4?

Generalny Dyrektor DKiA jest przeciwko podwyżce opłat na koncesyjnym odcinku autostrady A4 i po otrzymaniu wniosku od koncesjonariusza zwrócił się z prośbą o rezygnację z niej. Jednak prawo do podwyższenia opłaty za przejazd autostradą płatną wynika z Umowy Koncesyjnej. GDDKiA nie posiada uprawnień do wpływania na decyzje związane ze zmianami stawek opłat o ile mieszczą się one w zakresie przewidzianym w umowie. Mimo to, GDDKiA zwróciła się z prośbą do koncesjonariusza o ponowne przeanalizowanie tej sprawy i rezygnację z podwyżek. Jako argumenty podaje ograniczenie dostępności autostrady i utrudnienia spowodowane zaplanowanymi remontami oraz negatywne reakcje społeczne, w tym krytyczny odbiór nowych inwestycji drogowych przewidzianych do realizacji w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego.

GDDKIA jest jednak bezradna. Z historii podwyżek opłat np. na autostradzie A2 Świecko – Nowy Tomyśl – Konin wiemy, że drogowcy mają związane ręce i nie mogą zabronić koncesjonariuszowi tego co ma zagwarantowane w umowie.

Wpływ na wysokość stawek za przejazd odcinkiem A4 Katowice – Kraków GDDKIA będzie miała dopiero w 2027 roku, kiedy wygaśnie umowa koncesyjna. Wtedy wspomniany odcinek autostrady przejdzie w ręce państwa.

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

Marcin Sroka
2019-01-28 14:57
Kierowco, może pociągnął byś więcej ludzi za sobą, gdybyś nie krępował się ujawnić swojej tożsamości. Jakkolwiek mogę nie popierać wymienionej przez Ciebie instytucji, tak nie widzę jej związku z koncesją na obsługę autostrady Katowice-Kraków. Pozdrawiam
general
2019-01-17 20:18
brawooooooo!
kierowca
2019-01-17 19:42
Mam pomysł: Podwyżkę powinien sfinansować Kościół Katolicki w Polsce Kto jest za?

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: