Co z budową drogi ekspresowej S6? Kiedy trasa S6 na Pomorzu i obwodnica Szczecina?
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2023-11-15
Spis treści:
Budowa drogi ekspresowej S6 w woj. pomorskim
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej
Budowa drogi ekspresowej S6 w woj. zachodniopomorskim
Kiedy trasa S6 na Pomorzu i Zachodnia Obwodnica Szczecina?
Budowa drogi ekspresowej S6 w woj. pomorskim
W latach 70-tych ubiegłego wieku powstała obwodnica Trójmiasta, która obecnie w dużej części stanowi fragment drogi ekspresowej S6 łączącej się z autostradą A1. W 2010 roku oddano do ruchu obwodnicę Słupska. Po wydaniu w październiku br. przez Wojewodę Pomorskiego decyzji ZRID na realizację ostatniego odcinka drogi ekspresowej S6 od końca obwodnicy Słupska do Bobrownik, cała trasa S6 w woj. pomorskim jest już w budowie. Łącznie z Obwodnicą Metropolii Trójmiejskiej uzupełnią układ komunikacyjny Pomorza łącząc się z autostradą A1 i drogą ekspresowa S7.
Droga ekspresowa S6 Gdynia - Bożepole Wielkie jako Trasa Kaszubska
Zdjęcia: GDDKIA
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej
W ramach budowy S6 powstaje bardzo ważna z perspektywy mieszkańców Trójmiasta Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, której realizacja została podzielona na dwa zadania: Chwaszczyno - Żukowo (OMT 1) i Żukowo - Gdańsk Południe (OMT 2).
Nową dwujezdniową drogą ekspresową, a także obwodnicą Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20 pojedziemy w 2025 r. Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy Obwodnicę Południową Gdańska i Trasę Kaszubską tworząc zewnętrzną obwodnicę w stosunku do istniejącej już Obwodnicy Trójmiasta. Odcinek S6 od Chwaszczyna do Żukowa realizuje Budimex, a Żukowo - Gdańsk Południe Konsorcjum Mirbud/Kobylarnia. Koszt robót na OMT 1 wynosi 716 mln zł, z kolei na OMT 2 – 777 mln zł.
Obwodnica Słupska
Zrealizowana w latach 2008-2010 jednojezdniowa trasa, z docelowym układem węzłów, jest obecnie rozbudowywana o drugą jezdnię na odcinku o łącznej długości ok. 9,5 km. Obecnie trwają prace na różnych frontach robót m.in. przy układaniu podbudowy jezdni, uzupełnianiu poboczy czy też prace na MOP-ie. Aktualny rzeczowy stopień zaawansowania robót wynosi ok. 21 proc. Wartość inwestycji prowadzonej przez Strabag to ok. 128 mln zł, a z pełnowymiarowej trasy kierowcy skorzystają w 2025 r.
Zdjęcia: GDDKIA
S6 Słupsk - Bożepole Wielkie
S6 Słupsk – Bobrowniki
Przedłużeniem obwodnicy Słupska, odchodzącym na północ od obecnego przebiegu DK6, będzie ponad 16-kilometrowy odcinek do Bobrownik. W październiku br. wykonawca wszedł na plac budowy i rozpoczął wycinkę drzew. Obecnie prowadzone jest rozpoznanie saperskie. W ciągu odcinka S6 Słupsk – Bobrowniki powstaną dwa węzły drogowe: Budy i Bobrowniki oraz Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) o funkcji komercyjnej w Paprzycach (po obu stronach). Dodatkowo powstanie Obwód Utrzymania Drogowego (OD) z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi. Koszt budowy tego odcinka to ok. 549 mln zł, a prace realizuje NDI.
Ekspresowa trasa S6 cała w budowie. Jest ZRID dla ostatniego odcinka
S6 Bobrowniki – Skórowo
Kolejny odcinek trasy S6, prowadzący przez tereny na północ od obecnej DK6, będzie miał długość ok. 13,1 km. Na dwujezdniowej drodze ekspresowej wybudowane zostaną dwa węzły drogowe: Rzechcino i Skórowo. Niedawno zakończyły się badania archeologiczne. Wykonawca prowadzi pierwsze prace, roboty ziemne i przy obiektach inżynierskich, a ich zaawansowanie wynosi ok. 9 proc. Koszt budowy tego odcinka to ok. 284 mln zł, a prace realizuje Aldesa.
S6 Skórowo – Leśnice
Na dalszym przebiegu droga ekspresowa o długości ok. 10,9 km przebiegać będzie w dużej mierze w sąsiedztwie obecnej DK6. Powstanie węzeł Leśnice oraz MOP-y Darżewo o funkcji podstawowej. Na trasie powstanie 25 obiektów inżynierskich (14 przejść dla zwierząt oraz 11 wiaduktów).
Inwestycję o wartości ok. 345 mln zł realizuje Intercor. Na niektórych stanowiskach zakończyły się badania archeologiczne, trwa wycinka oraz prace związane z rozpoznaniem saperskim. Rozpoczęto również prace na obiektach.
Rozkręcają się prace na nowym odcinku drogi S6
S6 Leśnice – Bożepole Wielkie
Najdłuższy realizowany odcinek drogi S6, ponad 22-kilometrowy, ominie Lębork od południa i połączy się z funkcjonującym już fragmentem S6 do węzła Gdynia Wielki Kack. Powstaną trzy węzły: Lębork Południe, Lębork Wschód i Łęczyce, a na funkcjonującym już węźle Bożepole Wielkie zostaną przebudowane łącznice po południowej stronie.
Do tej pory zakończyły się badania archeologiczne. Wykonawca wykonuje roboty budowlane jak: odhumusowanie (wykonano 70 proc.), roboty ziemne (wykonanie wykopów i nasypów, wymiana gruntu), wykonywane są odcinki próbne podbudowy pomocniczej, prace przy obiektach inżynierskich (roboty przy podporach – wykopy, zbrojenia fundamentów, betonowanie skrzydeł), wykonywanie ustroju nośnego (montaż konstrukcji, deskowanie, zbrojenie, betonowanie). Zaawansowanie rzeczowe robót to ok. 28 proc. Inwestycję o wartości ok. 719 mln zł realizuje Budimex.
Budowa drogi ekspresowej S6 w woj. zachodniopomorskim
Pierwszym gotowym fragmentem drogi ekspresowej S6 była dwujezdniowa obwodnica Nowogardu oddana do ruchu w 2012 r. Siedem lat później na mapie drogowej przybyło jak do tej pory najwięcej kilometrów trasy S6. W użytkowaniu znalazł się cały fragment trasy S6 od Szczecina do Koszalina wraz z częścią obwodnicy Koszalina i Sianowa. Od lipca br. kierowcy mogą ominąć Sianów po jego północnej stronie korzystając z blisko 5,5 km dwujezdniowej trasy pomiędzy węzłami Sianów Zachód i Sianów Wschód. Obecnie kontynuowane są prace przy realizacji dalszego odcinka obwodnicy Koszalina i Sianowa, do węzła Koszalin Wschód, który będzie gotowy w przyszłym roku.
Droga ekspresowa S6 w woj. zachodniopomorskim. Zdjęcia: GDDKIA
S6 Koszalin - Słupsk
S6 Koszalin – Sławno
Odcinek o długości 23,2 km rozpoczyna się tuż za obwodnicą Koszalina i Sianowa, a kończy przed miejscowością Sławno. Umowa na realizację na kwotę 657,9 mln zł została podpisana 30 września 2022 roku z konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud.
W ramach inwestycji przewidziano budowę czterech węzłów drogowych (Kawno, Malechowo, Karwice, Bobrowice), Obwodu Utrzymania Drogi, pary Miejsc Obsługi Podróżnych (Karwice Północ i Południe) oraz 20 obiektów mostowych, w tym pięć obiektów będzie pełniło funkcję przejść dla zwierząt. Trasa będzie wygrodzona od otaczającego terenu siatkami i wyposażona w bariery energochłonne. Zadanie obejmuje także przebudowę dróg poprzecznych, krzyżujących się z nowo zaprojektowaną drogą ekspresową oraz budowę dróg dojazdowych.
S6 Sławno – Słupsk
Odcinek o długości 22,9 km omija Sławno częściowo od strony południowej i biegnie do Słupska, znajdującego się już w województwie pomorskim. W ramach umowy na kwotę 701,6 mln zł z firmą Stecol podpisanej 17 listopada ubiegłego roku, podobnie jak na odcinku Koszalin – Sławno, wykonawca przygotuje projekty wykonawcze oraz zrealizuje roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. W ramach tego zadania oprócz trasy głównej powstaną cztery węzły drogowe (Sławno, Warszkowo, Września i Sycewice) oraz infrastruktura towarzysząca. W planach jest m.in przebudowa dróg krzyżujących się z nową „eską”, budowa dróg dojazdowych, a także awaryjnych wjazdów czy przejazdów.
Kiedy trasa S6 na Pomorzu i Zachodnia Obwodnica Szczecina?
Według ostatnich zapowiedzi drogowców, w ekspresowym tempie ze Szczecina do Gdyni dojedziemy w 2026 r. Wtedy ma zakończyć się budowa ostatnich odcinków trasy S6. Zdecydowanie dłużej poczekamy na Zachodnią Obwodnicę Szczecina. Według harmonogramów budowa odcinka zakończy się najwcześniej w 2031 r. Ostatni fragment S6 w rejonie Szczecina będzie powstawał dłużej ze względu na konieczność budowy tunelu pod Odrą na wysokości Polic, który będzie miał długość 5 km i będzie najdłuższym w Polsce. Obecnie jest opracowywany projekt budowlany dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina. W przyszłym roku planowane jest złożenie wniosków o wydanie decyzji ZRID.
Zachodnia Obwodnica Szczecina w ciągu drogi S6. Mapa: GDDKIA