Coraz bliżej półmetka na S19 Rzeszów - Babica
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2024-11-08
Coraz bliżej półmetka na budowie drogi ekspresowej S19 pomiędzy Rzeszowem a Babicą. Wykonawcą tego 10 kilometrowego fragmentu Mostostal Warszawa i Acciona Construcción, umowa o wartości 2,2 mld zł.
W ramach inwestycji powstanie węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości 2,3 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19 (WK), trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19 (PG).
W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP Lutoryż (kierunek Rzeszów i Barwinek) oraz dwóch lądowisk dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa i przy Centrum Zarządzania Tunelem).
Plac budowy S19 Miejsce Piastowe – Dukla zmienił się nie do poznania
Portal północny tunelu S19 Rzeszów - Babica. Zdjęcia: GDDKIA
Dwunawowy tunel pod wzgórzem Grochowiczna drążony jest przez maszynę TBM o nazwie Karpatka. Pracuje ona w skomplikowanych i złożonych warunkach gruntowo-wodnych (flisz karpacki). Wykrycie obecności metanu wymusiło konieczność dostosowania maszyny do pracy w takich warunkach oraz zmiany rozwiązań projektowych w zakresie tunelu. Maszyna TBM musiała zostać przeprojektowana, by spełniać wymogi unijnej dyrektywy ATEX, która odnosi się do urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w atmosferze potencjalnie wybuchowej. Maszyna rozpoczęła pracę 11 lipca 2024 r. Do tej pory wydrążyła ponad 150 m tunelu.
Maszyna drążąca tunel na odc. Rzeszów - Babica
Zdjęcia: GDDKIA
Na pozostałej części odcinka wykonawca kontynuuje prace budowlane. Realizowane są roboty ziemne (wykopy i nasypy) oraz układane są warstwy konstrukcyjne na trasie głównej i dodatkowych jezdniach. Trwają też prace mostowe. Najbardziej zaawansowane są roboty na estakadach w Racławówce ES-1, Mogielnicy ES-5 i Lutoryżu ES-7, a także na estakadach i wiadukcie nad koleją w Babicy, gdzie prowadzone są prace wykończeniowe. Wykonawca betonuje i asfaltuje estakadę w Lutoryżu.
Układanie nawierzchni na estakadzie w Lutoryżu w ciągu drogi S19
Zdjęcia: GDDKIA
Przypominamy, że drogowcy mają już zielone światło dla podpisania umowy na realizację ostatniego fragmentu trasy Via Carpatia, S19 na Podkarpaciu. Pozytywnym wynikiem zakończyła się bowiem kontrola przetargu na projekt i budowę odcinka między Jawornikiem i Lutczą. Oznacza to, że już wkrótce cała droga S19 z Rzeszowa do Barwina będzie w realizacji.
Blisko 2 miliardowy kontrakt na ostatni odcinek trasy S19 - Via Carpatia na Podkarpaciu
Docelowa długość drogi ekspresowej w woj. podkarpackim to 169 km. Kierowcy korzystają już z 81,8 km tej trasy na odcinku Lasy Janowskie - Rzeszów Południe.