DK16: Budowa pierwszego odcinka obwodnicy Olsztyna przypieczętowana
- conadrogach.pl
- GDDKiA, UM Olsztyn
- 2015-08-25
Wykonawcą zadania będzie konsorcjum firm INTERCOR Sp. z o.o. z Zawiercia oraz MOST Sp. z o.o. z Sopotu. Konsorcjum wybuduje drogę za 387,5 mln zł. Termin realizacji zadania to 28 miesięcy. Do czasu budowy nie wlicza się okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca.
- W tym czasie zdecydujemy, które fragmenty możemy już budować, a które będziemy chcieli przeprojektować - wyjaśnia prezes wykonawcy, spółki INTERCOR, Piotr Jurczyk. - Umowa została bowiem zawarta w formule "projektuj i buduj". Dlatego możemy wnieść własne poprawki np. w związku z technologią utwardzenia podłoża albo zmiany konstrukcji węzłów.
Pierwszy odcinek obwodnicy Olsztyna w ciągu drogi krajowej nr 16 o długości 10 km będzie drogą klasy GP. Będzie stanowić obejście miasta od przyszłego węzła Olsztyn Zachód do węzła Olsztyn Południe. Droga zlokalizowana na terenie gmin Gietrzwałd i Stawiguda ominie miasto od południowego zachodu. Przebiegać będzie od drogi nr 16 w okolicach miejscowości Kudypy, poprzez okolice Gronit i Tomaszkowa do drogi nr 51.
Południowa obwodnica Olsztyna w ciągu dróg: ekspresowej S51 i krajowej DK16 - mapa przebiegu
Inwestycja polegać będzie na budowie odcinka obwodnicy o przekroju dwujezdniowym wraz z budową dróg serwisowych, remontem wybranych dróg lokalnych, budową obiektów inżynierskich oraz urządzeń ochrony środowiska. W ramach tego zadania, na przecięciu obwodnicy z drogą nr 51 zostanie wybudowany węzeł Olsztyn Południe.
Inwestycja realizowana będzie w systemie „Projektuj i buduj”. Do wykonawcy oprócz robót budowlanych będzie należało wykonanie dokumentacji zamiennej wielobranżowej węzłów w zakresie projektu budowlanego oraz dokumentacji zamiennej w zakresie ewentualnej zmiany sposobu wzmocnienia podłoża i umocnienia skarp, a także uzyskanie wszystkich warunków technicznych, uzgodnień, opinii i decyzji.
Zobacz jak będzie wyglądać południowa obwodnica Olsztyna
Historia obwodnicy Olsztyna sięga aż 1999 roku. Wówczas podpisane zostały pierwsze porozumienia, których finałem miała być budowa trasy omijającej Olsztyn. W międzyczasie jej powstanie było wielokrotnie zagrożone, głównie ze względu na finansowanie. Nie brakowało apeli do parlamentarzystów, blokad i kartek pocztowych wysyłanych przez mieszkańców do przedstawicieli rządu.
Budowa południowej obwodnicy Olsztyna została podzielona na dwa odcinki. Pierwszy, 10-kilometrowy, na który właśnie została podpisana umowa, zacznie się na wysokości Kudyp i będzie wieść w okolice Bartąga. Drugi - ponad 14-kilometrowy - będzie poprowadzony w pobliże Klebarka Małego. W tym przypadku trwa jeszcze procedura przetargowa. Drogowcy zadali szereg pytań przedstawicielom firm zainteresowanych budową. Teraz zapoznają się z odpowiedziami i dopiero wybiorą wykonawcę.