Długi finisz S2 Południowej Obwodnicy Warszawy. Kiedy otwarcie?
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2021-06-29
Od grudnia ubiegłego roku funkcjonują już dwa z trzech odcinków Południowej Obwodnicy Warszawy o łącznej długości około 14 km, łączące brzegi Wisły i autostradę A2 po wschodniej stronie Warszawy. W realizacji cały czas pozostaje około 4,5 km trasy, z tunelem o długości ok. 2,3 km pod dzielnicą Ursynów.
Budowa ostatniego i kluczowego odcinka drogi S2 jest opóźniona. Według ostatnich obietnic, roboty budowlane miały zakończyć się w czerwcu, wtedy też kierowcy mieli pojechać nowym tunelem na Ursynowie. Niestety nadal nie znamy konkretnej daty przekazania trasy kierowcom do użytkowania. Termin otwarcia ostatniego odcinka drogi ekspresowej S2 w Warszawie cały czas jest wielką zagadką. Z jednej strony płyną informacje, że prace są już na finiszu, ale z drugiej strony jeszcze niedawno Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informowała, że rozpatruje roszczenia wykonawcy, włoskiej firmy Astaldi i nie jest w stanie podać konkretnej daty otwarcia odcinka. Poza tym oddanie inwestycji musi być uwieńczone odbiorami i ustaleniami z wieloma instytucjami i zarządcami, a to trwa…
Wystartowały przetargi na S10 Toruń – Bydgoszcz. Co z pozostałą częścią trasy?
Kierowcy z niecierpliwością czekają na otwarcie tunelu pod Ursynowem. Zdjecia: GDDKIA
Plan przetargów na budowę dróg ekspresowych i obwodnic
- Uzyskanie decyzji pozwalającej na użytkowanie jest uzależnione od wielu instytucji, które biorą udział w procesie odbiorowym, dlatego też trudno jest wskazać termin. Należy podkreślić, że jest to skomplikowany obiekt oraz pierwszy, takiej długości tunel drogowy realizowany w ciągu drogi ekspresowej – mówi Ewa Jasińska z biura prasowego GDDKIA.
Niestety pojawiły się jeszcze inne problemy na nowym odcinku POW. W połowie czerwca większe opady deszczu całkowicie zablokowały odcinek trasy S2 węzeł Wał Miedzeszyński – węzeł Lubelska na wysokości Patriotów. Droga była nieprzejezdna, bo tzw. "wanna szczelna" na S2 znalazła się pod wodą. Jak informowała GDDKIA doszło do awarii przepompowni. Prace naprawcze i przegląd kanalizacji został zlecony w ramach gwarancji wykonawcy – firmie Warbud.
Jak widać czerwcowe otwarcie ostatniego odcinka z tunelem na Ursynowie jest już nierealne. Czy w lipcu kompletną trasą S2 ominiemy Warszawę? Oddanie drogi ekspresowej S2 ma kluczowe znaczenie nie tyko dla ruchu lokalnego ale i regionalnego. S2 - Południowa Obwodnica Warszawy zepnie odcinki autostrady A2 dobiegające do stolicy od zachodu i od wschodu, co oznacza, że trasa będzie obsługiwała ruch tranzytowy w stronę wschodniej granicy z Białorusią i Rosją.
Przypomnijmy, łączna długość realizowanych odcinków drogi ekspresowej S2 Puławska - Lubelska, stanowiącej Południową Obwodnicę Warszawy, to ok. 18,5 km. Łączna wartość inwestycji to ok. 4 mld zł, z czego prace budowlane to ok. 2,7 mld zł. Inwestycja jest realizowana przy dofinansowaniu z Funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Kwota dofinansowania to blisko 2 mld zł.
Umowy na realizację, w trybie Pprojektuj i buduj, zawarto w grudniu 2015 r. Prace w terenie ruszyły w 2017 r., po wcześniejszym opracowaniu dokumentacji projektowej i wykonawczej oraz uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Mapa odcinków realizacyjnych drogi ekspresowej S2 Pulawska - Lubelska, Południowa Obwodnica Warszawy. Mapa: GDDKIA
POW S2 Lubelska – Puławska w podziale na odcinki realizacyjne:
- węzeł Puławska - węzeł Warszawa Wilanów (Przyczółkowa) – długość ok. 4,6 km, wykonawca: Astaldi. Niemal połowa długości tego odcinka, ok. 2,3 km, przebiega w tunelu pod dzielnicą Ursynów, przechodząc w najniższym punkcie pod tunelem metra
- węzeł Warszawa Wilanów – węzeł Wał Miedzeszyński – długość ok. 6,5 km, wykonawca: Gϋlermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhut oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. W ramach tego odcinka powstał most na Wiśle o długości ok. 1,5 km (najdłuższy most w Warszawie)
- węzeł Wał Miedzeszyński – węzeł Lubelska – długość ok. 7,5 km, wykonawca: Warbud. Trasa przechodzi pod linią kolejową Warszawa - Lublin tzw. wanną szczelną oraz dwoma estakadami przez tereny Mazowieckiego Parku Krajobrazowego.